Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Stationsområde eller ekojordbruk?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stationsområde eller ekojordbruk?

Hur väljer en järnvägsentusiast i en sådan här situation? Åsa är en attraktiv plats att bo på. Det är lätt att pendla med Öresundståg till Göteborg t ex. Som jag sagt tidigare, det är skillnad på olika platser när man bygger järnväg, vilket kanske inte är någon större nyhet. Men i och med miljö- och klimattänket blir mer och mer förankrat hos folk, så blir det också mer påtagligt. Det finns kanske några bra förslag om hur man skall resonera i sådana här situationer? Mitt förslag är att hitta alternativ jordbruksmark till det jordbruk som tas i anspråk för stationsområdet, att stationsområdet görs miljövänligt och attraktivt och att stationsområdet använder den ianspråktagna jordbruksmarken maximalt. Inga villor med andra ord, men också inget tråkigt höghusområde. Det finns säkert fler krav man kan ställa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...millas-ekogard För ekojordbruk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...ga-pa-akermark För stationsområde.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stationsområde eller ekojordbruk?

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Hur väljer en järnvägsentusiast i en sådan här situation? Åsa är en attraktiv plats att bo på. Det är lätt att pendla med Öresundståg till Göteborg t ex. Som jag sagt tidigare, det är skillnad på olika platser när man bygger järnväg, vilket kanske inte är någon större nyhet. Men i och med miljö- och klimattänket blir mer och mer förankrat hos folk, så blir det också mer påtagligt. Det finns kanske några bra förslag om hur man skall resonera i sådana här situationer? Mitt förslag är att hitta alternativ jordbruksmark till det jordbruk som tas i anspråk för stationsområdet, att stationsområdet görs miljövänligt och attraktivt och att stationsområdet använder den ianspråktagna jordbruksmarken maximalt. Inga villor med andra ord, men också inget tråkigt höghusområde. Det finns säkert fler krav man kan ställa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...millas-ekogard För ekojordbruk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...ga-pa-akermark För stationsområde.
    Framgår inte av länkarna hur bebyggelsen är tänkt att utformas. Men en station utan bebyggelse i närheten är ju meningslös, en station bör ha så stort resandeunderlag som möjligt i närheten, så det bästa borde vara att bygga tätt och högt men på en begränsad yta så det blir kort avstånd till stationen och lite åkermark som används.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Framgår inte av länkarna hur bebyggelsen är tänkt att utformas. Men en station utan bebyggelse i närheten är ju meningslös, en station bör ha så stort resandeunderlag som möjligt i närheten, så det bästa borde vara att bygga tätt och högt men på en begränsad yta så det blir kort avstånd till stationen och lite åkermark som används.
    ... och går det inte att ordna var det kanske feltänk att öppna en station just där?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Det betyder flerfamiljshus, antar jag. Problemet jag ser då är att anledningen att folk bosätter sig en bit ifrån en större ort är just att de vill ha möjligheten att ha ett eget hus med en anständigt stor tomt, vilket är för dyrt om man är för nära den stora orten. De som kan tänka sig flerfamiljshus kan hitta alternativ som inte kräver så lång arbetspendling.
    Ligger det något i denna fundering eller är jag ute och cyklar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Det betyder flerfamiljshus, antar jag. Problemet jag ser då är att anledningen att folk bosätter sig en bit ifrån en större ort är just att de vill ha möjligheten att ha ett eget hus med en anständigt stor tomt, vilket är för dyrt om man är för nära den stora orten. De som kan tänka sig flerfamiljshus kan hitta alternativ som inte kräver så lång arbetspendling.
    Ligger det något i denna fundering eller är jag ute och cyklar?
    Problemet är att kommunerna är för stora, det är alltid så att en större centralort kör över invånarna i de mindre orterna och förstör för dem som bor där. Vill Kungsbacka bygga ett problemområde i Åsa så har de inte mycket att sätt emot. Att sälja jordbruksmark till en kommun är något av det farligaste man kan göra, hade de sålt till någon annan jordbrukare så hade byggsugna fått gå väldigt fint fram med invånarna. Oftast går stora byggbolagen bara till kommunen och säger vad de vill bygga, höghus javisst vi MÅSTE växa med X 10 000 invånare som trängs ihop som sillar inom detta tidsspann för vi byråkrater skall bestämma, inte vanligt folk som bor på stället. Invånarna ville ha en station att stiga på tågen, inte tusentals nya grannar.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

www.kungsbacka.se så kanske du kan hitta lite mer information om byggande och planerade utbyggnader, översiktsplan och pågående detaljplaner.

Är det möjligtvis projektet i Stockalid som du menar här?
    https://www.kungsbacka.se/Bygga-bo-o...-och-forskola/

Det är ju en svår fråga som delvis gränsar forumets område.

För att styra det mer mot järnväg så tänker jag att det vore bra och få reda på hur man tänker kring framtida trafikering av tåg för Åsa.

Ser man till kapacitet på Västkustbanan, så borde man väl ordna med ett vändspår vid Åsa station om pendeln ska vända här? Det borde vara möjligt att bygga ett stickspår väster om den västra befintliga plattformen. med stoppbock strax före stationshuset. Då behövs ju inte någon ny planskildhet till den plattformen från stationshus och parkering, utan man kommer in på den befintliga plattformen ifrån söder med gångtrafiken (och underhållsfordon och snöröjning.)

Det skulle i så fall även krävas en växelförbindelse mellan nedpåret och uppspåret så att södergående tåg då kryssar in på sidospåret, för att sedan kunna vända. När tåget står på vändspåret så är det inte i vägen för andra norrgående tåg.

Att kryssa in kan kräva väntetid för att korsa norrgående trafik på uppspår, men eftersom det är slutstation så bör det finnas några minuter extra marginal för vändningen.

Fördelen med att ha vändspåret på uppspåret, är ju att vid avgång norrut så behöver man inte korsa nedspåret. Därför behöver man då bara anpassa avgången till norrgående trafik vilket man ändå brukar göra i tidtabellen.

Vad gäller det aktuella planförslaget så tycker inte jag att det ser ut som om det är odlingsmark som är aktuell, utan det är alltså mer skogsmark.

Däremot skulle en ev. utbyggnad av Åsa station med vändspår eller extra sidospår, kräva lite mer jordbruksmark.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    www.kungsbacka.se så kanske du kan hitta lite mer information om byggande och planerade utbyggnader, översiktsplan och pågående detaljplaner.

För att styra det mer mot järnväg så tänker jag att det vore bra och få reda på hur man tänker kring framtida trafikering av tåg för Åsa.

Ser man till kapacitet på Västkustbanan, så borde man väl ordna med ett vändspår vid Åsa station om pendeln ska vända här? Det borde vara möjligt att bygga ett stickspår väster om den västra befintliga plattformen. med stoppbock strax före stationshuset. Då behövs ju inte någon ny planskildhet till den plattformen från stationshus och parkering, utan man kommer in på den befintliga plattformen ifrån söder med gångtrafiken (och underhållsfordon och snöröjning.)

Det skulle i så fall även krävas en växelförbindelse mellan nedpåret och uppspåret så att södergående tåg då kryssar in på sidospåret, för att sedan kunna vända. När tåget står på vändspåret så är det inte i vägen för andra norrgående tåg.

Att kryssa in kan kräva väntetid för att korsa norrgående trafik på uppspår, men eftersom det är slutstation så bör det finnas några minuter extra marginal för vändningen.

Fördelen med att ha vändspåret på uppspåret, är ju att vid avgång norrut så behöver man inte korsa nedspåret. Därför behöver man då bara anpassa avgången till norrgående trafik vilket man ändå brukar göra i tidtabellen.

Vad gäller det aktuella planförslaget så tycker inte jag att det ser ut som om det är odlingsmark som är aktuell, utan det är alltså mer skogsmark.

Däremot skulle en ev. utbyggnad av Åsa station med vändspår eller extra sidospår, kräva lite mer jordbruksmark.
    Tyvärr är det krånligare än man tror att hantera detta med korsande tågvägar. Lösningen skulle kunna vara en flyover norr om Åsa så att man kan få plattform på sidan utan korsande tågvägar, men det blir mycket dyrare.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tyvärr är det krånligare än man tror att hantera detta med korsande tågvägar. Lösningen skulle kunna vara en flyover norr om Åsa så att man kan få plattform på sidan utan korsande tågvägar, men det blir mycket dyrare.
    Rimligare hade varit en station av Alingsåsmodellen!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Finns det uppgifter om att Kungsbackapendeln ska fortsätta till Åsa och vända där ?
    Som jag uppfattat det kommer Åsa att trafikeras som i dagsläget med insatstågen ( Öresundstågen) Halmstad- Göteborg samt av insatstågen Varberg- Göteborg (idag Västtåg ). Dessa senare kommer att utökas när ombyggnaden vid Varberg är klar. Hallandstrafiken verkar kalla dessa tåg för " Hallandståg " ? Läste dessutom nyligen att på veckoslut/helger kommer vissa av Öresundstågens stomtåg Göteborg-Köpenhamn att stanna i Åsa.
    Vad som händer i Åsa när den planerade halvtimmestrafiken för Öresundståg (färdigbyggt vid Ängelholm och Varberg )ersätter insatstågen från Halmstad har jag inte läst något om. ( Kanske blir den tillkommande trafiken någon form av insatståg hela sträckan Köpenhamn- Göteborg ?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Ska ev. pendeltrafik fortsätta mot Frillesås?
    I Frillesås finns ju redan en växelförbindelse som skulle passa, och den ligger ca 400 meter norr om en befintlig vägbro. Det ser ut som om det skulle finnas ganska gott om plats att få rum med ett stickspår här på västra sidan ifall man nu vill få till en lämplig station för resande med pendeltåg i Frillesås, alternativt att man då försöker få till en station av Alingsåsmodell (om nu det kan få plats) som då Herrolsson skriver. Oavsett så lär det behövas både detaljplan och järnvägsplan i Frillesås om man vill göra något.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Finns det uppgifter om att Kungsbackapendeln ska fortsätta till Åsa och vända där ?
    Som jag uppfattat det kommer Åsa att trafikeras som i dagsläget med insatstågen ( Öresundstågen) Halmstad- Göteborg samt av insatstågen Varberg- Göteborg (idag Västtåg ). Dessa senare kommer att utökas när ombyggnaden vid Varberg är klar. Hallandstrafiken verkar kalla dessa tåg för " Hallandståg " ? Läste dessutom nyligen att på veckoslut/helger kommer vissa av Öresundstågens stomtåg Göteborg-Köpenhamn att stanna i Åsa.
    Vad som händer i Åsa när den planerade halvtimmestrafiken för Öresundståg (färdigbyggt vid Ängelholm och Varberg )ersätter insatstågen från Halmstad har jag inte läst något om. ( Kanske blir den tillkommande trafiken någon form av insatståg hela sträckan Köpenhamn- Göteborg ?
    Idag körs väl vissa insatståg i form av extra pendel (X60*) till Åsa som stannar på några få ställen. Jag vet inte riktigt var det fordonet börjar eller slutar kring Åsa eller vilken driftplats man använder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Idag körs väl vissa insatståg i form av extra pendel (X60*) till Åsa som stannar på några få ställen. Jag vet inte riktigt var det fordonet börjar eller slutar kring Åsa eller vilken driftplats man använder.
    Av den tidigare länken Aktuella projekt i Åsa framgår, att den planerade nya bostadsbebyggelsen inte skall läggas på odlingsmark strax bredvid stationen, utan på en bergsknalle med lite skog lite längre bort. Det är ju positivt ur ekosynpunkt. Vad jag har förstått för närvarande, så det man i Åsa önskar är, att Öresundstågen stannar i Åsa, vilket man från interregionalt håll lägger sig emot om körtiden Göteborg/Malmö/Köpenhamn blir längre. Med andra ord är det inte pendeltrafik med många stopp man önskar. För att Åsa inte skall bli en propp orsakad av stannande tåg i Åsa, vore det inte enklast att bygga en station som Båstad/Laholm, alltså med förbigångsmöjligheter?

PS Det behövs kanske endast ett förbigångsspår, inte två som i Båstad/Laholm. DS

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

De X61-tåg som gör uppehåll i Åsa M-F går normalt till/från Varberg. Övriga uppehåll för dessa tåg är Mölndal N och Kungsbacka.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    PS Det behövs kanske endast ett förbigångsspår, inte två som i Båstad/Laholm. DS
    På vilken sida? dvs vilken riktning har större förbigångsbehov?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Rimligare hade varit en station av Alingsåsmodellen!
    Vilket innebär?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Vilket innebär?
    Det innebär att du har de genomgående tågen på yttersidorna. Sedan går vändande tåg in till en plattform mellan huvudspåren. Det gör att man kan vända pendeln utan att behöva korsa ett av huvudspåren (som det var i Alingsås innan man byggde om).

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det innebär att du har de genomgående tågen på yttersidorna. Sedan går vändande tåg in till en plattform mellan huvudspåren. Det gör att man kan vända pendeln utan att behöva korsa ett av huvudspåren (som det var i Alingsås innan man byggde om).
    Ja Alingsås fungerar mycket bra och godståg mot Göteborg kan ofta rulla igenom i full fart bara några minuter innan pendeln ska avgå och håller sedan undan då de har högre genomsnittshastighet. Pendeln kan ju komma in i Alingsås utan att korsa stambanans nedspår vilket hade orsakat stopp i infarten från Herrljungahållet!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag tror inte man ska bygga om Åsa station järnvägsmässigt.

Tågen kan vända i Varberg, som förbereds med två spår man kan vända på, ett för tåg från Borås och ett för tåg från Göteborg, och två spår för genomgående stannande persontåg och ett femte utan plattform för icke stannande tåg inkl godståg.
    Tågen kan vända i Halmstad, Ängelholm, Helsingborg, Malmö, Østerport eller Helsingør också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag tror inte man ska bygga om Åsa station järnvägsmässigt.

Tågen kan vända i Varberg, som förbereds med två spår man kan vända på, ett för tåg från Borås och ett för tåg från Göteborg, och två spår för genomgående stannande persontåg och ett femte utan plattform för icke stannande tåg inkl godståg.
    Tågen kan vända i Halmstad, Ängelholm, Helsingborg, Malmö, Østerport eller Helsingør också.
    Ja. Hur kan det komma sig att vändning så ofta önskas av PV på LANDET när det finns en STAD att köra tågen till?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •