Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Nya färgsättningen på X2000

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nya färgsättningen på X2000

Rykande färsk bild från SJs egna kanal!

https://www.instagram.com/p/CUEo8TpI...dium=copy_link

Nå, hiss eller diss?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nya färgsättningen på X2000

Lite mer färg hade varit att önska.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Ser snabba ut.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Nå, hiss eller diss?
    "Ta ut svängarna" verkar inte vara SJ:s melodi...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nå, hiss eller diss?
    Den färgsättning som vi på ganska goda grunder spekulerade i på Järnvägar.nu för ett år sedan visar sig stämma ganska bra.
    https://jarnvagar.nu/nya-x2000-fyra-ar-forsenad/

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Poängen med SJ:s färglöshet är väl just att markera skillnad mot kollektivtrafikhuvudmännens och konkurrenternas färgglada tåg.

Annars hade roslagsbanegrönt eller Southerns färgsättning (ljusgul+turkos) fungerat bra.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nå, hiss eller diss?
    Vad jag tycker då?

Jag gillar det. En stor fördel med SJ:s "tråkiga" färgsättning är att tågen känns moderna längre. Titta bara på SJ3000 (X55) som nu varit i trafik i över 10 år men som jag senast igår kände att "de är ju ändå rätt nya och känns fräscha". Samma sak med X2000, så länge tågsättet är tvättat så ser det ändå hyffsat modernt ut. En mer "utsvängande" färgsättning tror jag snabbt skulle kännas tråkig och omodern.

Samma sak finns i andra brancher. Titta bara på iPhones eller Audis. Sett ganska lika ut i 10 år men det gör att även en 10 år gamal Audi känns helt okej modern.

Så tumme upp från mig!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hade SJ bara infört det här grå-svart-tänket på den tiden det var kemisk film som gällde för tågfotografering, hade många fotografer kunnat spara kostnaden för färgfilm. SJ är för sent ute.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Diskret, elegant och tidlöst! Inte minst den nya silverfärgen på sidorna som matchar det rostfria. Tåg ska inte ha skrikiga färger så jag tycker det blev bra!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Nå, hiss eller diss?
    Nåja, den är snart matt, blekt och insektskladdig.

Vad är det för don(?) till höger om förarens vindrutetorkare?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nå, hiss eller diss?
    Jag har svårt att riktigt se vad det är för färger, så ni får hjälpa mig (några har kanske sett den på riktigt).
    I fronten och upp på taket ser det ut som blått där solen ligger på. Eller är det mörkgrönt? Mörkgrönt har det ju talats om tidigare och borde ju matcha dörrarna.
    Strimman på sidan är väl en annan färg, är det helt svart?
    Någon nämner silverfärg, var finns den? Är det inte det gamla rostfria som syns?

Och visst har väl dörrarna en grön färg, men det är väl inte samma klargröna färg som ingått i profilprogrammet i ett antal år?

Vad jag tycker?
    Ett alldeles nymålat och vältvättat fordon ser alltid fräscht ut, men jag tror på det, det blir mer färg än den senaste målningen, och jag håller med om att färgen inte riskerar att bli uttjatad innan det är dags för nästa ommålning.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har svårt att riktigt se vad det är för färger, så ni får hjälpa mig (några har kanske sett den på riktigt).
    I fronten och upp på taket ser det ut som blått där solen ligger på. Eller är det mörkgrönt? Mörkgrönt har det ju talats om tidigare och borde ju matcha dörrarna.
    Någon nämner silverfärg, var finns den? Är det inte det gamla rostfria som syns?

Och visst har väl dörrarna en grön färg, men det är väl inte samma klargröna färg som ingått i profilprogrammet i ett antal år?

Vad jag tycker?
    Ett alldeles nymålat och vältvättat fordon ser alltid fräscht ut, men jag tror på det, det blir mer färg än den senaste målningen, och jag håller med om att färgen inte riskerar att bli uttjatad innan det är dags för nästa ommålning.
    Med silver syftar jag på alla partier som förut var "grundfärgsgrå" och som inte blivit mörkgröna. Dvs de lackerade ytorna mellan fönstren, den undre delen av sidorna på fronten, mm. Den mörkgröna fronten riskerar möjligen att bli ful snabbt av skit, insekter, mm. Men resten borde vara lätt att hålla snygg.

PS. håller med om att det är svårt att se färgerna pga solljuset på bilden men jag tror och förutsätter att det är samma gröngrå färg som dörrarna. DS

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ah,den har fått den snygga blåa fronten som vi har fått se på deras Norska tåg också/Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nå, hiss eller diss?
    Här blir det hiss helt klart!
    Snyggt utifrån det man ser på bilden. Helhetsintrycket väntar jag med tills jag ser det med egna ögon dock!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    PS. håller med om att det är svårt att se färgerna pga solljuset på bilden men jag tror och förutsätter att det är samma gröngrå färg som dörrarna. DS
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ah,den har fått den snygga blåa fronten som vi har fått se på deras Norska tåg också
    Jag tycker förvirringen ökar vartefter tiden går, annars brukar det vara tvärtom.
    På instagram-kontot tycker flera att fronten är svart, Ulf Berlin tycker det är blått, medan Billy tror att den är gröngrå. Gröngrått vore ju mest logiskt att ta upp samma färg som på dörrarna.

Medan strimman på sidan är väl svart, eller vad tror ni andra?

Vet någon om det här fordonet X2 2011 går i trafik idag, så flera kan ta bilder?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-09-21 klockan 11:51:28. Anledning: Lagt till fordonsnumret

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Snyggt att gömma fordonet i skugga när man vi ha en bild på nya färgsättningen, eller kanske bara sättningen, eftersom färg saknas....
    Inte direkt stora fotografipriset för den bilden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Snyggt att gömma fordonet i skugga när man vi ha en bild på nya färgsättningen, eller kanske bara sättningen, eftersom färg saknas....
    Inte direkt stora fotografipriset för den bilden.
    De kanske inte vill avslöja för mycket än.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag tycker förvirringen ökar vartefter tiden går, annars brukar det vara tvärtom.
    På instagram-kontot tycker flera att fronten är svart, Ulf Berlin tycker det är blått, medan Billy tror att den är gröngrå. Gröngrått vore ju mest logiskt att ta upp samma färg som på dörrarna.

Vet någon om det här fordonet X2 2011 går i trafik idag, så flera kan ta bilder?
    Jag har sett bilder i bättre ljus. Mörkgrå på fronten skulle jag säga.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Tågsätt 2011 kördes Göteborg-Tillberga igår efter att ha varit i Göteborg en tid. Bilden man lagt ut på Instagram togs uppenbarligen vid förra måndagens körning Göteborg-Borås och åter - bilden är ju tagen på spår 5 i Borås.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag har sett bilder i bättre ljus. Mörkgrå på fronten skulle jag säga.
    Umbra föreslog någon vid ett tidigare tillfälle.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •