Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Varbergstunneln

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varbergstunneln

Enligt dagens SVD-näringsliv har priset för den så kallade stadsmiljötunneln stigit från fem till sex miljarder kronor i 2015 års prisnivå.
    Om man hade nöjt sig med att lägga ett extra spår i det utrymme som redan var utsprängt för dubbelspår söder om stationen, kanske det man sparat nog räckt för att färdigställa dubbelspåret mellan Mjölby och Hallsberg. Det senare tycks bli ett fyrtioårsprojekt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varbergstunneln

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Enligt dagens SVD-näringsliv har priset för den så kallade stadsmiljötunneln stigit från fem till sex miljarder kronor i 2015 års prisnivå.
    Om man hade nöjt sig med att lägga ett extra spår i det utrymme som redan var utsprängt för dubbelspår söder om stationen, kanske det man sparat nog räckt för att färdigställa dubbelspåret mellan Mjölby och Hallsberg. Det senare tycks bli ett fyrtioårsprojekt.
    Eller en upprustning av Inlandsbanan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varbergtunneln dyrare än beräknat

.... enligt SD (Svenska Dagbladet!) idag. Närmare bestämt 1,1 miljarder till till 6 miljarder i 2015 års prisnivå. Bakgrunden är att projektet blivit tydligare allt eftersom det fortskridit (!). De lokala och regionala organisationerna har enligt senaste avtal avsagt sig alla kostnadsfördyringar, så det är Sveriges sammanlagda skattebetalare, som får stå för notan. Jag har tidigare i insändare i lokalpress och också genom inlägg här i PV framhållit obalansen i järnvägsinvesteringarna i Halland. Stackars Hyltebruk och Hallands södra inland, som inte kan få 1 mils ny järnväg i lättplanerad terräng till Landeryd för genomgående trafik på ett upprustat och elektrifierat HNJ, vilket behövs för Hylte kommuns utveckling. Jag har också beskrivit tidigare vilket skickligt lobbyarbete under lång tid som ligger bakom tunneln. Men "the winner takes it all".

PS Ser nu att det finns en tråd på samma tema. Moderator kan kanske tråckla ihop dem. Sorry Ser också att det är 6 min mellan inläggens start. När jag började skriva fanns nog inte det andra inlägget. Så det kan bli.DS

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Hade varit det billigaste och simplaste. Att bara dra ett till spår bredvid det befintligaste. Men tyvärr kommer folk då klaga på buller och plankorsningar...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det står lite här:
    Som vanligt finns ingen tydlig specifikation på extrakostnaderna.
    "Bergets kvalitet är sämre än det de planerades för"
    "Ändrade byggmetoder i kombination med ökade råvarupriser på exempelvis stål och betong har också ökat prognosen för kostnaderna"
    "Totalkostnad för projektet är nu 6,0 miljarder kronor (enligt 2015 års prisnivå)."

Eftersom järnvägsbyggkostnadsinflation är cirka 8 % så blir det väl 1,08^10 enligt 2025 års prisnivå, 10 års prisstegring, 2,1 gånger dyrare. Dvs 13 miljarder enligt 2025 års prisnivå, vilket är öppningsår för tunneln.

https://www.trafikverket.se/nara-dig...n-blir-dyrare/

Sv: Varbergtunneln dyrare än beräknat

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    .... enligt SD (Svenska Dagbladet!) idag. Närmare bestämt 1,1 miljarder till till 6 miljarder i 2015 års prisnivå. Bakgrunden är att projektet blivit tydligare allt eftersom det fortskridit (!). De lokala och regionala organisationerna har enligt senaste avtal avsagt sig alla kostnadsfördyringar, så det är Sveriges sammanlagda skattebetalare, som får stå för notan. Jag har tidigare i insändare i lokalpress och också genom inlägg här i PV framhållit obalansen i järnvägsinvesteringarna i Halland. Stackars Hyltebruk och Hallands södra inland, som inte kan få 1 mils ny järnväg i lättplanerad terräng till Landeryd för genomgående trafik på ett upprustat och elektrifierat HNJ, vilket behövs för Hylte kommuns utveckling. Jag har också beskrivit tidigare vilket skickligt lobbyarbete under lång tid som ligger bakom tunneln. Men "the winner takes it all".
    Det där håller jag med om.

Strax söder om Varbergs station fanns det tydligt (nästan övertydligt) plats för ett ytterligare spår med minimala insatser av inlösta fastigheter och ytterligare tagande i anspråk av mark. Ändå driver man igenom en tunnel som var dyr från början och nu tydligen ännu dyrare.

Någon i Varberg har en gigantisk hållhake på någon ledande...

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Strax söder om Varbergs station fanns det tydligt (nästan övertydligt) plats för ett ytterligare spår med minimala insatser av inlösta fastigheter och ytterligare tagande i anspråk av mark. Ändå driver man igenom en tunnel som var dyr från början och nu tydligen ännu dyrare.

Lindman
    Underskatta inte hederligt, gediget och skickligt utfört arbete.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Lindman
    Jag har för mig att det var Monica Andersson , under en mycket kort tid GD för Banverket, som reste landet runt och lovade miljöinvesteringar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har för mig att det var Monica Andersson , under en mycket kort tid GD för Banverket, som reste landet runt och lovade miljöinvesteringar.
    Vad en GD för ett nu inte längre existerande verk har sagt någon gång kan ju inte binda Trafikverket.

Det är väl inte svårare än att rikspolitikerna har sagt att dubbelspår på västkustbanan är prioriterat och Varbergspolitikerna sagt att de bara tar fram en detaljplan om det blir tunnel och då är enda sättet Trafikverket kan leverera är att bygga tunneln.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

PS Ser nu att det finns en tråd på samma tema. Moderator kan kanske tråckla ihop dem. Sorry Ser också att det är 6 min mellan inläggens start. När jag började skriva fanns nog inte det andra inlägget. Så det kan bli.DS
    Trv bekräftar
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...n-blir-dyrare/
    Och kostnaden går alltså på staten och Trv budget.
    Inte helt förvånansvärt för det finns alltid en inbyggd osäkerhet i ett tunnelbygge, oavsett hur mycket förundersökningar man gjort så vet man inte exakt vad som finns i berget eller under jord förrän man verkligen är där.
    Men Hyltebruk-Landeryd låter intressant, ska vi gissa på 1miljard (?) och ovanpå det kostnad för elektrifiering.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Vad är anledningen till att hela merkostnaden hamnar på staten när det verkar vara kommunen som har genomdrivit att det skall var tunnel?
    Jag har en fråga till: är det stor skillnad i underhållskostnad på spår i yta eller spår i tunnel, eller är det ungefär samma?

Senast redigerat av tomatchili den 2021-09-20 klockan 22:07:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Vad är anledningen till att merkostnaden hamnar på staten när det verkar vara kommunen som har genomdrivit att det skall var tunnel?
    Jag har en fråga till: är det stor skillnad i underhållskostnad på spår i yta eller spår i tunnel, eller är det ungefär samma?
    Svaret på den första frågan hittar du i texten i mitt inlägg. De lokala och regionala organisationerna har enligt senaste avtal avsagt sig alla kostnadsfördyringar, ....... Svaret på den andra frågan överlåter jag till en tekniskt kunnig.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Det är väl inte svårare än att rikspolitikerna har sagt att dubbelspår på västkustbanan är prioriterat och Varbergspolitikerna sagt att de bara tar fram en detaljplan om det blir tunnel och då är enda sättet Trafikverket kan leverera är att bygga tunneln.
    NEJ Detta är inte det enda sättet för Trafikverket.

Bygg en ny västkustbana utanför Varbergs kommungräns ! (Ullared får återigen järnvägsstation)
    Att Varbergspolitikerna blir arga, är deras eget fel !
    Uppmana alla Sveriges skattebetalare, att aldrig semestra i Varberg !

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Svaret på den första frågan hittar du i texten i mitt inlägg. De lokala och regionala organisationerna har enligt senaste avtal avsagt sig alla kostnadsfördyringar, ....... Svaret på den andra frågan överlåter jag till en tekniskt kunnig.
    Man kan ju undra varför Trafikverket skrev på avtalet om det stämmer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Man kan ju undra varför Trafikverket skrev på avtalet om det stämmer.
    Kanske för att alla alternativ var sämre. Och att Trafikverket inte alltid kan få som de vill.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg

Bygg en ny västkustbana utanför Varbergs kommungräns ! (Ullared får återigen järnvägsstation)
    Så alla ska åka en omväg runt? Är ju en hel del berg där med så blir nog inte billigare heller.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu är du bara dum. Eller har missuppfattat något (vad?).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket bra skrivet! Detta bygge är från första början en stor skandal och det är ofattbart att rikspolitikerna gått med på att slösa bort så enormt mycket pengar som kunnat gjort nytta på många andra håll. Och ska bi tala miljö borde det intressant att få reda på de klimatutsläpp som orsakas av att flytta dessa enorma jordmassor.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Mycket bra skrivet! Detta bygge är från första början en stor skandal och det är ofattbart att rikspolitikerna gått med på att slösa bort så enormt mycket pengar som kunnat gjort nytta på många andra håll. Och ska bi tala miljö borde det intressant att få reda på de klimatutsläpp som orsakas av att flytta dessa enorma jordmassor.
    Och jag försummar aldrig att påpeka att tunneln under Helsingborg betalade staden själv. Banverket stod för själva järnvägsinvesteringarna. Avtalet skrevs med SJ men överfördes till Banverket.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Och jag försummar aldrig att påpeka att tunneln under Helsingborg betalade staden själv. Banverket stod för själva järnvägsinvesteringarna. Avtalet skrevs med SJ men överfördes till Banverket.
    Fördelen för SJ/Banverket där var att man på ett trovärdigt sätt kunde hota med att annars köra tågen via Åstorp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •