Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: T22 sökbar på sj.se

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

T22 sökbar på sj.se

Nu finns T22 sökbar på sj.se. Endast SJ-tåg och Snälltåget. De omfattande utökningarna med Mälartåg således ej sökbara.

Noterbart är att de förlängda restiderna på VKB fortsätter. Ett SJ-tåg uppe i 2:55 vilket är 44 minuter längre än snabbaste tåg efter att Hallandsåstunneln öppnade (2:11).

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: T22 sökbar på sj.se

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Nu finns T22 sökbar på sj.se. Endast SJ-tåg och Snälltåget. De omfattande utökningarna med Mälartåg således ej sökbara.

Noterbart är att de förlängda restiderna på VKB fortsätter. Ett SJ-tåg uppe i 2:55 vilket är 44 minuter längre än snabbaste tåg efter att Hallandsåstunneln öppnade (2:11).
    Kollar den 13/12 och de tågen tar 2h36m.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Noterar att SJ dragit in alla direktförbindelser mellan Sundsvall och Östergötland. Hur kommer detta sig?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Kollar den 13/12 och de tågen tar 2h36m.
    Tåg 426 går från Malmö 05:10 och tar 2:55.

Det märkliga är att det är ett X2000. Går det en annan väg eller varför detta häftiga pålägg? Nu är det ju så att det byggs mycket längst VKB så vi som frekvent åker här ändå kan se någon form av ljus i tunneln. Men ändå lite märkligt.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Tåg 426 går från Malmö 05:10 och tar 2:55.

Det märkliga är att det är ett X2000. Går det en annan väg eller varför detta häftiga pålägg? Nu är det ju så att det byggs mycket längst VKB så vi som frekvent åker här ändå kan se någon form av ljus i tunneln. Men ändå lite märkligt.
    Aha.
    Det tåget tar alltså 19 minuter längre tid från Malmö (till Göteborg), annonserade tider.
    Från Lund tar det ännu längre tid (förlorat 2 minuter), 21 minuter längre tid.
    Från Helsingborg tar det 8 minuter längre, dvs det har kört in 11 minuter jämfört med Malmö och 13 minuter jämfört med Lund.
    Från Halmstad har det vänt, tåget går 1 minut snabbare till Göteborg!

Tåget går ju med en halvtimmes förskjutning mot de vanliga, så det kan ju vara att det finns lokal- eller regionaltåg i vägen.
    Jag hinner inte titta i graferna nu (om det nu går att se något där).

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Aha.
    Det tåget tar alltså 19 minuter längre tid från Malmö (till Göteborg), annonserade tider.
    Från Helsingborg tar det 8 minuter längre, dvs det har kört in 11 minuter jämfört med Malmö och 13 minuter jämfört med Lund.

Tåget går ju med en halvtimmes förskjutning mot de vanliga, så det kan ju vara att det finns lokal- eller regionaltåg i vägen.
    Det är nog inte ett orimligt antagande! Funderar om det ligger något annat banarbete och spökar men det verkar det inte göra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Noterar att SJ dragit in alla direktförbindelser mellan Sundsvall och Östergötland. Hur kommer detta sig?
    När SJ senast utökade trafiken stockholm-Sundsvall till i huvudsak entimmes m-f, tror det var två år sedan så gjordes en effektivisering för att undvika dubbelkörning Cst-Gävle
    dvs (taget ur minnet som kan fallera)
    ett X 2000 förlängdes till Linköping (ersatte ett Gävle-Linköpingståg) besparing
    ett IC tåg Linköping-Gävle förlängdes till Sundsvall =merutnyttjande av X40 dagtid och fullbordan av entimmestrafik cst-sundsvall

Nu har det blivit ändrade förutsättnignar när det gäller sambanden mellan dessa två tågsystem då IC Gävle-Linköping utökas med 50% , på vilket sätt har jag inte analyserat men tydligen blev direkttågen du (vi) nämner drabbade av ngt okänt skäl
    Detta är ett halvt svar och i form av en gissning

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När jag senast åkte 565 från Stockholm söderut var vi inte många ombord. Kanske lika från Linköping norrut? Och som följd är turen till/från Linköping inställd?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Aha.

Det är nog inte ett orimligt antagande! Funderar om det ligger något annat banarbete och spökar men det verkar det inte göra.
    Jag formulerade mig nog dåligt, eller snarare tänkte fel.
    Första kolumnen nedan är tåget 426:s annonserade tider med totaltid 2.55, sen ett senare 486 med totaltid 2.34:
    Malmö (avg) 5.10 10.01
    Lund (avg) 5.24 10.15
    Helsingborg 6.03-6.03 10.41-10.41
    Halmstad 6.52-6.53 11.22-11.22
    Göteborg (ank) 8.05 12.35

Ni får rätta mig om jag tänker fel nu, men att mellan Malmö och Lund går 426 lika fort som övriga tåg, medan mellan Lund och Helsingborg går det 13 minuter långsammare än vanliga tåg (dvs det är där som det är något i vägen någonstans eller lägre hastighet).
    Och från Helsingborg till Halmstad går tåget 8 minuter långsammare.
    Tåg 426 förlorar bara 1 minut på grund av längre annonserade uppehåll.

När jag börjar titta i grafen (alltså planeringsläget 1 september) så ser jag dels att 426 verkar anlända Helsingborg redan ca 5.55 (men det är mycket svårt att se), och dels att det hela vägen från Lund (ja, redan från Malmö) till Halmstad ligger det strax bakom 11002 som är ett Öresundståg och strax före 1752 som är ett Pågatåg som också skall till Helsingborg (men med mycket fler uppehåll). I Halmstad kan sen 426 köra om 11002.
    Medan tåg 486 inte har mycket före sig, ett Pågatåg ligger före och först nära Helsingborg kör 486 nästan ikapp.
    Så, det är väl för att SJ inte vill köra 426 i den lucka som man kör övriga tåg, där det nog finns möjligt avgå Malmö 5.01 med ankomst Göteborg 7.35. Det är ju så att 426 är tåget som går Malmö-Göteborg-Stockholm och det har säkert en låst avgångstid från Göteborg, plus att det inte är tänkt i första hand för resenärer från Malmö, utan tåget främst lockar resenärer från Halmstad och möjligen Helsingborg som vill vara framme vid 8-tiden i Göteborg eller som vill fortsätta mot Stockholm.
    Att man ändå kör från Malmö är kanske för att man inte vill stå över natten i t.ex. Halmstad, samt att några resenärer uppskattar ett tidigt tåg från Malmö.

Nu i T21 avgår 426 mycket senare och kör ikapp 1752 precis innan Helsingborg. Frågan är ifall det har varit svårt att sen hinna upp till Halmstad i tid för att köra om 11002 eller vad som annars gjort att man behövt tidigarelägga 426 till T22. När SJ annonserar tiderna borde det väl knappast pågå tvistlösning fortfarande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det är väl 2 stycken, ett snabbtåg och ett IC-tåg, i var riktning?
    Dessutom har väl inte alla dragits in, under vintersportperioden går ju tåg 1 från Duved till Malmö några söndagar, och då får man väl en direktförbindelse.
    Fast i den seriösa frågan så låter svaret från Anders We troligt.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag formulerade mig nog dåligt, eller snarare tänkte fel.
    Första kolumnen nedan är tåget 426:s annonserade tider med totaltid 2.55, sen ett senare 486 med totaltid 2.34:
    Malmö (avg) 5.10 10.01
    Lund (avg) 5.24 10.15
    Helsingborg 6.03-6.03 10.41-10.41
    Halmstad 6.52-6.53 11.22-11.22
    Göteborg (ank) 8.05 12.35

Ni får rätta mig om jag tänker fel nu, men att mellan Malmö och Lund går 426 lika fort som övriga tåg, medan mellan Lund och Helsingborg går det 13 minuter långsammare än vanliga tåg (dvs det är där som det är något i vägen någonstans eller lägre hastighet).
    Och från Helsingborg till Halmstad går tåget 8 minuter långsammare.
    Tåg 426 förlorar bara 1 minut på grund av längre annonserade uppehåll.

När jag börjar titta i grafen (alltså planeringsläget 1 september) så ser jag dels att 426 verkar anlända Helsingborg redan ca 5.55 (men det är mycket svårt att se), och dels att det hela vägen från Lund (ja, redan från Malmö) till Halmstad ligger det strax bakom 11002 som är ett Öresundståg och strax före 1752 som är ett Pågatåg som också skall till Helsingborg (men med mycket fler uppehåll). I Halmstad kan sen 426 köra om 11002.
    Medan tåg 486 inte har mycket före sig, ett Pågatåg ligger före och först nära Helsingborg kör 486 nästan ikapp.
    Så, det är väl för att SJ inte vill köra 426 i den lucka som man kör övriga tåg, där det nog finns möjligt avgå Malmö 5.01 med ankomst Göteborg 7.35. Det är ju så att 426 är tåget som går Malmö-Göteborg-Stockholm och det har säkert en låst avgångstid från Göteborg, plus att det inte är tänkt i första hand för resenärer från Malmö, utan tåget främst lockar resenärer från Halmstad och möjligen Helsingborg som vill vara framme vid 8-tiden i Göteborg eller som vill fortsätta mot Stockholm.
    Att man ändå kör från Malmö är kanske för att man inte vill stå över natten i t.ex. Halmstad, samt att några resenärer uppskattar ett tidigt tåg från Malmö.

Nu i T21 avgår 426 mycket senare och kör ikapp 1752 precis innan Helsingborg. Frågan är ifall det har varit svårt att sen hinna upp till Halmstad i tid för att köra om 11002 eller vad som annars gjort att man behövt tidigarelägga 426 till T22. När SJ annonserar tiderna borde det väl knappast pågå tvistlösning fortfarande.
    SJ anmälde tydligen tvist om tågläget för 426, men fick inte gehör.
    https://www.trafikverket.se/contenta...lmstad-t22.pdf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ anmälde tydligen tvist om tågläget för 426, men fick inte gehör.
    https://www.trafikverket.se/contenta...lmstad-t22.pdf
    Intressant.
    Undrar varför det under stora delar av hösten 2022 går att köra tåget 23 minuter senare. Finns det något nytt dubbelspår eller förbigångsspår, eller är det något Pågatåg som inte skall gå under hösten?

Blir spännande med nattåget Stockholm - Hamburg! Det är sökbart Stockholm - Köpenhamn från 26e juni, verkar dock inte gå att söka till Hamburg när jag provar

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    mar 2018

Intressant.
    Undrar varför det under stora delar av hösten 2022 går att köra tåget 23 minuter senare. Finns det något nytt dubbelspår eller förbigångsspår, eller är det något Pågatåg som inte skall gå under hösten?
    Fyrspåret(mellan Arlöv och Flackarp) kopplas in där någon gång. Kanske har med det att göra.

För Skånetrafiken ändrar tillbaka från ”sommartabell” någon gång där också.

Så kanske en kombination av dessa killgissar jag!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Blir spännande med nattåget Stockholm - Hamburg! Det är sökbart Stockholm - Köpenhamn från 26e juni, verkar dock inte gå att söka till Hamburg när jag provar
    Nej, man har nog inte uppdaterat stationsregistret så att Hamburg Altona blir sökbart i webb-klienterna.
    Tåget går ju inte till Hamburg Hbf, som är den station som är sökbar (förutom Hamburgsund).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fyrspåret(mellan Arlöv och Flackarp) kopplas in där någon gång. Kanske har med det att göra.

För Skånetrafiken ändrar tillbaka från ”sommartabell” någon gång där också.

Så kanske en kombination av dessa killgissar jag!
    Så kan det vara, jag ser att från hösten så kommer Pågatåget 1752 fram 6.07 i stället för 6.10 till Helsingborg, och de 3 minuterna räcker tydligen för att 426 skall hinna in i sitt slot från Helsingborg, och ändå starta från Malmö efter 1752, inte före. Men, 1752 verkar inte gå fortare, utan utgår från Hyllie just 3 minuter tidigare. Men, kanske någon koppling till dubbelspår eller hastighetshöjning eller att något annat tåg får annan tid, så Skånetrafiken kan låta tåget gå 3 minuter tidigare.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •