Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Biljettkontroll i Österrikej

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Biljettkontroll i Österrikej

Appropå biljettkontroller minns jag en resa på Arlbergbanan, Österrike. Efter en vecka med de alltid så oklanderligt propra konduktörerna i Schweiz så var det på hemresan en överraskning när ÖBB-komduktören dök upp efter gränsen. Slarvigt klädd med slipsen på sned och doftade påtagligt av starka dyra drycker.
    Men biljetten granskades och var i sin ordning. Någon station senare kom han en vända till och bad att få se biljetten som även då var o.k . Och efter ytterligare någon station och ny tredje vända där biljetten efterfrågades. Även nu godkänd men tydligen insåg han att den där omfattande biljetten med en massa via-stationer ända till Stockholm hade han sett förut. Han försvann iväg och återkom med broschyrer om Arlbergbanan för att liksom släta över fadäsen och i övrigt var han artig och trevlig.
    Senare på dan i Jenbach ”drabbades” jag av genuin österrikisk service. Mycket lite tid till tåget försökte jag äta på stationens restaurang. Den var fullsatt men servitörn lyckades fixa till en plats.
    Jag började med att haspla ur mig att jag hade lite tid. ”Aber da schnell bestellen” men beställ snabbt , blev svaret . Lite komiskt, och helt rätt, men han slätade genast över med att föreslå vad som skulle gå snabbt , det blev en schnitzel , och helt perfekt och snabb betjäning inklusive betalning. Självklart blev det ordentligt med dricks , nöjd och glad fortsatte resan närmast mot München och vidare.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Biljettkontroll i Österrikej

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Appropå biljettkontroller minns jag en resa på Arlbergbanan, Österrike. Efter en vecka med de alltid så oklanderligt propra konduktörerna i Schweiz så var det på hemresan en överraskning när ÖBB-konduktören dök upp efter gränsen. Slarvigt klädd med slipsen på sned och doftade påtagligt av starka dyra drycker.
    Men biljetten granskades och var i sin ordning. Någon station senare kom han en vända till och bad att få se biljetten som även då var o.k . Och efter ytterligare någon station och ny tredje vända där biljetten efterfrågades. Även nu godkänd men tydligen insåg han att den där omfattande biljetten med en massa via-stationer ända till Stockholm hade han sett förut. Han försvann iväg och återkom med broschyrer om Arlbergbanan för att liksom släta över fadäsen och i övrigt var han artig och trevlig.
    Senare på dan i Jenbach ”drabbades” jag av genuin österrikisk service. Mycket lite tid till tåget försökte jag äta på stationens restaurang. Den var fullsatt men servitörn lyckades fixa till en plats.
    Jag började med att haspla ur mig att jag hade lite tid. ”Aber da schnell bestellen” men beställ snabbt , blev svaret . Lite komiskt, och helt rätt, men han slätade genast över med att föreslå vad som skulle gå snabbt , det blev en schnitzel , och helt perfekt och snabb betjäning inklusive betalning. Självklart blev det ordentligt med dricks , nöjd och glad fortsatte resan närmast mot München och vidare.
    Det är kanske värt att notera att ÖBB-konduktörer brukar vara nyktra. (De kan dock få för sig att bete sig irrationellt, t ex att ta av sig munskyddet för att nysa.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Det är kanske värt att notera att ÖBB-konduktörer brukar vara nyktra. (De kan dock få för sig att bete sig irrationellt, t ex att ta av sig munskyddet för att nysa.)
    Jag har åkt rätt mycket i Österrike så jag vet ju att det här var ett undantag.
    Men det blev lite komiskt när han insåg att han tittat tre gånger på samma biljett.
    Fast tangerat rekord men på en väsentligt kortare sträcka var på spårvagn linje 7 i Stockholm mellan Skansen och Norrmalmstorg . Den uppenbart orutinerade komduktörn kom tre gånger och bad om biljetten, men spårvagnen gick i museitrafik i ett samarbete med SL och uppenbarligen var det en volontär som tjänstgjorde utan lön.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Men det blev lite komiskt när han insåg att han tittat tre gånger på samma biljett.
    Fast tangerat rekord men på en väsentligt kortare sträcka var på spårvagn linje 7 i Stockholm mellan Skansen och Norrmalmstorg . Den uppenbart orutinerade komduktörn kom tre gånger och bad om biljetten, men spårvagnen gick i museitrafik i ett samarbete med SL och uppenbarligen var det en volontär som tjänstgjorde utan lön.
    Under senare delen av 1980-talet vistades jag ju långa perioder i Zürich i Schweiz och försökte då åka hela spårvägsnätet. En dag när jag var ute och åkte blev jag kollad av några civilklädda kontrollanter. Inget konstigt med det - det hände ofta. Någon timme senare på en annan linje blev jag kollad av samma killar igen. Ännu något senare stod jag och väntade på en ny spårvagn uppe vid Kirche Fluntern och vilka står där - om inte samma kontrollgäng. Men då garvade de bara och sa något i stil med "att här är en vars biljett vi inte behöver kolla".

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Klart att du vet, men dina läsare kunde råka tro att det är vanligt med berusad personal i Österrike. Folk hinner ju tro allt möjligt.

Men våra konduktörerer är nog som konduktörerer är mest. De enda som (i min begränsad erfarenhet) stickar ut är brittiska (påfallande vänliga) och lettiska (påfallande raka motsatsen, tyvärr).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Under senare delen av 1980-talet vistades jag ju långa perioder i Zürich i Schweiz och försökte då åka hela spårvägsnätet. En dag när jag var ute och åkte blev jag kollad av några civilklädda kontrollanter. Inget konstigt med det - det hände ofta. Någon timme senare på en annan linje blev jag kollad av samma killar igen. Ännu något senare stod jag och väntade på en ny spårvagn uppe vid Kirche Fluntern och vilka står där - om inte samma kontrollgäng. Men då garvade de bara och sa något i stil med "att här är en vars biljett vi inte behöver kolla".
    Var med om det på en vanlig resa hem från jobbet. Två kontrollanter lyckades köra samma stadsbuss i Lund, Pågatåg och sen stadsbuss i Landskrona så tre gånger kontrollerade de mitt Jojo kort. Men de kollar ju inte på en utan alla sträcke fram sina kort och så blippade de med sin validator.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg

KTH-studenterna och parkbänken..? ;)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    KTH-studenterna och parkbänken..? ;)
    Att han sålde sin biljett till någon annan och fortsatte att åka utan nu när han inte skulle bli kollad?
    Trodde att det var i Göteborg händelsen med parkbänken inträffade men kanske är det en klintbergare och har aldrig hänt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Att han sålde sin biljett till någon annan och fortsatte att åka utan nu när han inte skulle bli kollad?
    Trodde att det var i Göteborg händelsen med parkbänken inträffade men kanske är det en klintbergare och har aldrig hänt.
    Den har nog "hänt" i alla svenska städer med tekniska högskolor. ;)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •