Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 107 av 107

Ämne: Busstillverkarens utredning av kollision med ett Västtåg i mars

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Sv: Busstillverkarens utredning av kollision med ett Väsståg i mars

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Komplex fordonskonstruktion?
    Ja, kanske. Men viktigare vore att fordonet inte hamnar i en utsatt situation istället för att garantera att man kan flytta sig ifrån situationen (bättre proaktiv än reaktiv!).

Komplex infra?
    Knappast. Att plankorsningens utformning hade onödiga inneboende faror inser varje mellanstadieungdom nytaget körkort från Legolands körskola. Härvidlag behövs ingen haveriutredning, snarare ett påbörjande av en förundersökning om allmänfarlig vårdslöshet eller annat oaktsamhetsbrotts. Är det banområdeschefen (finns det sådana?), ansvarig väghållare eller kanske projektören som bör stå överst på åklagarens lista?

Potentialen för riktigt allvarlig olycka?
    Ja, det gäller trivialt all buss- och tågtrafik. Därmed inte sagt att risken är lägre vid biltrafik.

Skulle en haveriutredning kunna finna samverkande faktorer (utöver triviala samband) mellan en komplex fordonskonstruktion och utformningen av infrastrukturen?
    OK. Vi får enas om att vara oense.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Spelar det någon roll?

Att jämföra kraven på system vars primära funktion är att stoppa motorn i en viss situation med kraven på system som är till för att vara för att motorn riskerar att stanna är inte som att jämföra äpplen med pärnon - det är som att jämföra äpplen med handgranater.
    Båda system resulterar i att fordonet kommer stanna oväntat. Sedan var det inte jag som gjorde jämförelsen med varningslampan för låg bränslenivå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingenjörn Visa inlägg
    Denna ska tändas när man slår på matning/tändning i fordonet (för att slockna när generatorn laddar). Gör den inte det är den trasig.
    Denna funktion visar bara att lampan fungerar vid den tidpunkten, det säger inget om lampan status efteråt. Med andra ord en ganska kass varningsfunktion. Varningsfunktionen har även den svagaste länken av alla - människan att förlita sig på.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Båda system resulterar i att fordonet kommer stanna oväntat. Sedan var det inte jag som gjorde jämförelsen med varningslampan för låg bränslenivå.
    I det ena fallet är det systemet själv som stoppar motorn i det andra varnar systemet för ett naturligt förlopp som leder till att motorn stannar. Ett fel på bränslevarningslampan leder inte till att motorn stannar tidigare än den hade gjort annars. Motorn kommer att gå till bränslet tar slut eller den stoppas av annan orsak oavsett om varningen för låg bränslenivå fungerar eller ej. Det är en stor principiell skillnad.

Senast redigerat av Daniel Engström den 2021-09-25 klockan 16:22:33.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Denna funktion visar bara att lampan fungerar vid den tidpunkten, det säger inget om lampan status efteråt. Med andra ord en ganska kass varningsfunktion. Varningsfunktionen har även den svagaste länken av alla - människan att förlita sig på.
    Javisst men den är inte så svag att fordonstillverkarna tagit bort funktionen.

Sedan ska jag rätta mig själv; På nyare fordon är det oftare en LED än en glödlampa.

EDIT: Sedan ska man komma ihåg att det är en dödssynd att köra soppatorsk på ett dieseldrivet fordon. Nu var detta ett gasdrivet fordon men förarna är säkert vana att köra även dieselbussar och har detta i ryggraden.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Ingenjörn Visa inlägg
    EDIT: Sedan ska man komma ihåg att det är en dödssynd att köra soppatorsk på ett dieseldrivet fordon. Nu var detta ett gasdrivet fordon men förarna är säkert vana att köra även dieselbussar och har detta i ryggraden.
    Det kan jag inte säga att det är längre. Endera är det självluftande eller med en simpel handpump. Det är lite skillnad idag med Common rail mot förr.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Det kan jag inte säga att det är längre. Endera är det självluftande eller med en simpel handpump. Det är lite skillnad idag med Common rail mot förr.
    Ja, jag är lite dåligt uppdaterad.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •