Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Poänganvändningsproblematik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Poänganvändningsproblematik

Jag tillhör de där gamla stötarna, som anser att mobilt bank-ID är inkörsporten till mitt bankkonto för diverse manipulatörer, och saknar därför sådant.
    När jag tänkt mig använda mina poäng för en veckoslutsresa till Göteborg kommande helg, ringde jag en månad i förväg SJ och fick vänta cirka 40 minuter. Under tiden hann jag lösa hela SVDs korsord. När jag väl fått svar visade sig att jag valt fel siffra, och den som skulle koppla över mig till rätt, tappade bort mig.
    Då gav jag upp och försökte beställa biljett via e-post. Efter 16 dagar fick jag svar att det ej går att beställa biljetter på så sätt.
    Det blir bil på lördag.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Poänganvändningsproblematik

Kan man inte köpa SJ biljett via kontokort?
    Och verifiera transaktionen via annat än mobilt bank-ID, såsom SMS?

För övrigt, utan att vilja debattera mobilt bank-ID som sådant här, så finns två bedrägerimetoder via pappersblanketter som delvis som undviks med att ha mobilt bank-ID och spärra dessa bedrägerimetoder.
    Den ena är adressändring via pappersblankett som kan göras och sedan beställa varor eller kreditkort till den nya adressen i ditt namn. Folkbokföringsadressen och brev som kommer dit anses vara identitetsbevis.
    Den andra är registrering av finansiell rådgivare. Den som är registrerad som finansiell rådgivare kan ordna lån i annans namn.
    För att genomföra dem behövs bara förfalskning av din namnteckning.
    Dessa kan spärras så att mobilt bank-ID krävs för dessa.
    Å andra sidan kan folk ringa och be dig använda mobilt bank-ID under en förevändning.
    Undvik använda mobilt bank-ID om någon som ringt dig bett om det, och läs vad du i så fall godkänner.
    I värsta fall (Nordea) godkänner man att mobilt bank-ID i ditt namn installeras i en annans telefon.
    Då kan de fritt ta lån och få det utbetalt på ditt konto och sen skicka det till någon annan.
    Så det är för och emot att ha mobilt bank-ID.
    Många frågar efter Swish numera som kräver mobilt bank-ID.

Detta sista stycke var som information och inte uppmaning till debatt.
    Första stycket var dock uppmaning till debatt.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Kan man inte köpa SJ biljett via kontokort?
    Och verifiera transaktionen via annat än mobilt bank-ID, såsom SMS?
    Jo det går utmärkt, om man ska betala något.
    I detta fall var det ju ett nollköp (Priopoäng) och då krävs mobilt bankid via nätet eller samtal till kundservice.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jo det går utmärkt, om man ska betala något.
    I detta fall var det ju ett nollköp (Priopoäng) och då krävs mobilt bankid via nätet eller samtal till kundservice.
    Det går även att köpa resor för poäng genom att verifiera transaktionen med hjälp av BankID.

Men detta alternativ kanske inte heller tilltalat den ursprungliga skribenten?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dbn Visa inlägg
    Det går även att köpa resor för poäng genom att verifiera transaktionen med hjälp av BankID.

Det är begreppsförvirring utan dess like! BankID som lagras på fil i datorn heter alltså BankID, det andra heter Mobilt BankID. Man måste vara medveten om att Mobilt BankID inte är något BankID. En verksamhet som kräver BankID förutsätts således inte acceptera Mobilt BankID, och tvärtom. Vill man beskriva att båda accepteras måste man ange att BankId eller Mobilt BankID kan användas.

Sedan framgår det inte tydligt att SJ accepterar BankID, det fungerar nog inte alltid heller.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är begreppsförvirring utan dess like! BankID som lagras på fil i datorn heter alltså BankID, det andra heter Mobilt BankID. Man måste vara medveten om att Mobilt BankID inte är något BankID. En verksamhet som kräver BankID förutsätts således inte acceptera Mobilt BankID, och tvärtom. Vill man beskriva att båda accepteras måste man ange att BankId eller Mobilt BankID kan användas.

Sedan framgår det inte tydligt att SJ accepterar BankID, det fungerar nog inte alltid heller.
    Kanske inte alltid, men hittills för mig. Dock ett dj-a krångel det också.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dbn Visa inlägg

Bedrägeririsken är nog mindre med BankID?

Någon ringer upp dig: Hej, det är säkerhetsavdelningen på Kolrotsbanken. Någon har hackat ditt kort men vi har spärrat det men du måste godkänna att vi skickar ett nytt. Kan du starta BankID nu direkt och godkänna?
    Du: Ja, vänta lite. Jag är i affären men när jag kommer hem i eftermiddag ska jag starta min datorn där jag har BankID.
    Bedragaren som ringt upp: Okej, men det är nog lugnt ändå. Hej då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Jag skulle säga att BankID är samlingsnamnet. De olika varianterna heter: "BankID på fil", "BankID på kort" och "Mobilt BankID". Allt enligt https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid -> "Vad är bankid?"

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Jag skulle säga att BankID är samlingsnamnet. De olika varianterna heter: "BankID på fil", "BankID på kort" och "Mobilt BankID". Allt enligt https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid -> "Vad är bankid?"
    Jo, sedan några månader finns den förenklande uppfattningen hos banker m fl som är ansvariga för tillhandahållandet av tjänsten. De som däremot använder den är fortfarande många kvar i den vokabulär jag beskrev, exempelvis SPP.

(vi är kanske en bit från spåret, men fortfarande nära trådens ämne)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Jag tillhör de där gamla stötarna, som anser att mobilt bank-ID är inkörsporten till mitt bankkonto för diverse manipulatörer, och saknar därför sådant.
    När jag tänkt mig använda mina poäng för en veckoslutsresa till Göteborg kommande helg, ringde jag en månad i förväg SJ och fick vänta cirka 40 minuter. Under tiden hann jag lösa hela SVDs korsord. När jag väl fått svar visade sig att jag valt fel siffra, och den som skulle koppla över mig till rätt, tappade bort mig.
    Då gav jag upp och försökte beställa biljett via e-post. Efter 16 dagar fick jag svar att det ej går att beställa biljetter på så sätt.
    Det blir bil på lördag.
    Bortsett från debatten kring BankID och din vilja att inte skaffa det så går det att verifiera köp med hjälp av sms om man saknar det förstnämnda. Hade man kunnat beställa biljetter via e-post så kan jag lova dig att antalet bedrägerier hade ökat kraftigt.

Du skriver att du efter 16 dagar fick svar från SJ. Varför försökte du inte ringa igen? Det borde gått ännu snabbare än att försöka mejla

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Bortsett från debatten kring BankID och din vilja att inte skaffa det så går det att verifiera köp med hjälp av sms om man saknar det förstnämnda.
    Nej, det går inte. Frågsn avser poängköp där SJ använder bankid.

Det handlar inte om kortköp med VerifiedByVisa/3DSecure där kortutgivaren använder olika verifieringsmetoder som kan innefatta sms och/eller bankid.

Men jag håller med om att Per bör kontakta medlemsservice.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

För att förtydliga mitt tidigare inlägg:

Jag har själv, ganska nyligen, köpt en resa för poäng och då använt det som tidigare bara kallades "BankID" men nu tydligen skall benämnas "BankID på kort" för att verifiera transaktionen.

Jag vill minnas att det på https://www.sj.se/ stod att man måste identifiera sig med hjälp av "Mobilt BankID" men det fungerade alltså med "BankID på kort".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Bortsett från debatten kring BankID och din vilja att inte skaffa det så går det att verifiera köp med hjälp av sms om man saknar det förstnämnda. Hade man kunnat beställa biljetter via e-post så kan jag lova dig att antalet bedrägerier hade ökat kraftigt.

Du skriver att du efter 16 dagar fick svar från SJ. Varför försökte du inte ringa igen? Det borde gått ännu snabbare än att försöka mejla
    Tja, även om man som pensionär har gott om tid, kan man ha roligare saker för sig än att sitta i telefonkö. Vid något tidigare tillfälle när jag ringt var väntetiden en timma.
    Eftersom jag var ute en månad före avresa, tyckte jag att e-post kunde duga. Under mellantiden hann jag med en tågluff till Berlin, Hamburg, Dresden och Wien, för att njuta av opera och operett.
    När avresedagen nu närmade sig hade biljettpriset stigit, så bil, som drar 0,5 liter per mil blev attraktivt som alternativ.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •