Några bilder från Tehachapi med omnejd igår torsdag.
Jänkarna borde förresten få Nobels Fredspris för den goda smaken att inte sätta upp en massa stolpar mitt för järnvägen. ;)
Efter ett besök på det lokala mikrobryggeriet för att köpa med mig ett par öl hem som souvenir, så visade ena signalen grönt när jag passerade plankorsningen centralt i stan. Snabbt sladda in på en liten grusplätt mellan järnvägen och stationshuset, och knäppa den här bilden på östgående BNSF-tåg. Trevlig blandning av lokfärgsättningar, får man säga.
Stationshuset inrymmer förresten ett trevligt museum med gratis inträde, och där blev det ännu ett par souvenirer i form av ölsejdel och kylskåpsmagneter.
En stund senare begav jag mig öster om byn, mot Mojave-hållet. Här passerar ett västgående BNSF-tåg in mot Tehachapi och så småningom den berömda loopen. Den här sträckan ägs om jag har förstått det rätt av Union Pacific, men BNSF har köpt in sig med trafikeringsrätt.
Ännu ett västgående tåg, den här gången ett av Union Pacifics egna.
Det började bli sent och solen ställde sig lågt. Jag hade hittat en riktigt bra fotoplats precis i höjd med en trafikplats på freewayen, men bara för det kom det förstås inga tåg. Plötsligt tändes dock en signal i fel riktning upp i grönt, så det blev att relokalisera sig. Så många lok som åtta stycken har jag nog aldrig sett i ett tåg förr, och det lät faktiskt som att alla gick verksamma. Jag har svårt att tro att de gick med för att de faktiskt behövdes som dragkraft, för då hade troligen några av dem gått inne i eller längst bak i tåget. Så var dock inte fallet.