Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Utan loop i Tehachapi

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Utan loop i Tehachapi

Några bilder från Tehachapi med omnejd igår torsdag.
    Jänkarna borde förresten få Nobels Fredspris för den goda smaken att inte sätta upp en massa stolpar mitt för järnvägen. ;)

Efter ett besök på det lokala mikrobryggeriet för att köpa med mig ett par öl hem som souvenir, så visade ena signalen grönt när jag passerade plankorsningen centralt i stan. Snabbt sladda in på en liten grusplätt mellan järnvägen och stationshuset, och knäppa den här bilden på östgående BNSF-tåg. Trevlig blandning av lokfärgsättningar, får man säga.
    Stationshuset inrymmer förresten ett trevligt museum med gratis inträde, och där blev det ännu ett par souvenirer i form av ölsejdel och kylskåpsmagneter.

En stund senare begav jag mig öster om byn, mot Mojave-hållet. Här passerar ett västgående BNSF-tåg in mot Tehachapi och så småningom den berömda loopen. Den här sträckan ägs om jag har förstått det rätt av Union Pacific, men BNSF har köpt in sig med trafikeringsrätt.

Ännu ett västgående tåg, den här gången ett av Union Pacifics egna.

Det började bli sent och solen ställde sig lågt. Jag hade hittat en riktigt bra fotoplats precis i höjd med en trafikplats på freewayen, men bara för det kom det förstås inga tåg. Plötsligt tändes dock en signal i fel riktning upp i grönt, så det blev att relokalisera sig. Så många lok som åtta stycken har jag nog aldrig sett i ett tåg förr, och det lät faktiskt som att alla gick verksamma. Jag har svårt att tro att de gick med för att de faktiskt behövdes som dragkraft, för då hade troligen några av dem gått inne i eller längst bak i tåget. Så var dock inte fallet.

Senast redigerat av Simon B den 2018-03-24 klockan 08:23:16.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Utan loop i Tehachapi

Riktigt snygga bilder :)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

En stund senare begav jag mig öster om byn, mot Mojave-hållet. Här passerar ett västgående BNSF-tåg in mot Tehachapi och så småningom den berömda loopen. Den här sträckan ägs om jag har förstått det rätt av Union Pacific, men BNSF har köpt in sig med trafikeringsrätt.

Det härstammar till och med redan från tiden då banorna anlades. Linjen byggdes ursprungligen av Southern Pacific Railroad och blev helt klar 1876 och var då huvudlinje mellan norra och södra Kalifornien (kustlinjen blev inte genomgående förrän 1901).

Atchison Topeka & Santa Fe Railroad blev klar österifrån till Mojave 1883 men senare ville AT&SF ha en linje ända till San Francisco och den byggdes från Bakersfield till Oakland 1897-1900. I samband med det tilldelades man trackage right över Tehachapi-linjen mellan Mojave och Bakersfield; det hade väl blivit onödigt komplicerat och dyrt att bygga en linje till i trakten. (Annars var arrangemanget med så gott som parallella linjer inte ovanligt i USA i och för sig.)

Eftersom Southern Pacific köptes och gick upp i Union Pacific 1996 och Santa Fe var ena halvan av den stora fusionen som bildade BNSF samma år, så fortsatte alltså ett arrangemang som funnits ända sedan år 1898.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-03-24 klockan 10:31:56.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ser inga bilder

Passagerare Lennart Gustafssons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunne Visa inlägg
    Ser inga bilder
    Kan inte heller se några Bilder med de olika webbläsare jag har tillgång till. :confused:
    /Lennart

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Ser inga bilder
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Gustafsson Visa inlägg
    Kan inte heller se några Bilder med de olika webbläsare jag har tillgång till. :confused:
    /Lennart
    Flickr-bilder, så inte så oväntat att inget syns efter en stund.

Bättre att betala för sig och ha något som funkar än att vara "snål..." :) ;)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Gustafsson Visa inlägg
    /Lennart
    Ser inga bilder
    Verkar vara första bilden som krånglar och därmed stör visningen av de följande. Klickar jag på meddelandet med krysset så får jag för första bilden ett meddelande att bilden inte kan återfinnas. Gör jag så för de övriga så öppnas ett nytt fönster med bilden på Flickr. Där kan jag dessutom gå med pilar framåt och bakåt och se övriga bilder, dock inte den första.
    Vet inte om klickandet fungerar i alla läsare men det borde i vart fall gå att högerklicka på symbolen och välja "Öppna i nytt fönster".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Verkar vara första bilden som krånglar och därmed stör visningen av de följande. Klickar jag på meddelandet med krysset så får jag för första bilden ett meddelande att bilden inte kan återfinnas. Gör jag så för de övriga så öppnas ett nytt fönster med bilden på Flickr. Där kan jag dessutom gå med pilar framåt och bakåt och se övriga bilder, dock inte den första.
    Vet inte om klickandet fungerar i alla läsare men det borde i vart fall gå att högerklicka på symbolen och välja "Öppna i nytt fönster".
    Ja, precis så blir det med klickandet här i Chrome. Bilder visas då. :o

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Leif D och Bussmicke kan lugna ner sig. Ingen skugga ska falla över Flickr som tjänst, för den fungerar alldeles utmärkt och jag kan varmt rekommendera den. Det är jag som har varit inne och ändrat namn och organiserat om mina bilder, utan att tänka på att de var länkade till Postvagnen. Jag har för övrigt en bildserver som jag betalar för, men Flickr är betydligt smidigare att använda, så därför har jag jag helt styrt över min bildvisning dit. Det har inget med att det kostar mindre att göra.
    Tyvärr går det inte att redigera grundinlägget, men här är bilderna på nytt.

Några bilder från Tehachapi med omnejd igår torsdag.
    Jänkarna borde förresten få Nobels Fredspris för den goda smaken att inte sätta upp en massa stolpar mitt för järnvägen. ;)

Eastbound reight train, Tehachapi CA by Simon Bertilsson, on Flickr
    Efter ett besök på det lokala mikrobryggeriet för att köpa med mig ett par öl hem som souvenir, så visade ena signalen grönt när jag passerade plankorsningen centralt i stan. Snabbt sladda in på en liten grusplätt mellan järnvägen och stationshuset, och knäppa den här bilden på östgående BNSF-tåg. Trevlig blandning av lokfärgsättningar, får man säga.
    Stationshuset inrymmer förresten ett trevligt museum med gratis inträde, och där blev det ännu ett par souvenirer i form av ölsejdel och kylskåpsmagneter.

Westbound freight train, Tehachapi CA by Simon Bertilsson, on Flickr

Westbound freight train, Tehachapi CA by Simon Bertilsson, on Flickr
    Ännu ett västgående tåg, den här gången ett av Union Pacifics egna.

Eastbound freight train, Tehachapi CA by Simon Bertilsson, on Flickr
    Det började bli sent och solen ställde sig lågt. Jag hade hittat en riktigt bra fotoplats precis i höjd med en trafikplats på freewayen, men bara för det kom det förstås inga tåg. Plötsligt tändes dock en signal i fel riktning upp i grönt, så det blev att relokalisera sig. Så många lok som åtta stycken har jag nog aldrig sett i ett tåg förr, och det lät faktiskt som att alla gick verksamma. Jag har svårt att tro att de gick med för att de faktiskt behövdes som dragkraft, för då hade troligen några av dem gått inne i eller längst bak i tåget. Så var dock inte fallet.

Senast redigerat av Simon B den 2018-03-31 klockan 22:15:00.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Av mej själv censurerat inlägg :o

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •