Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: HD/Sydsvenskan om 2kl Lugn

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

HD/Sydsvenskan om 2kl Lugn

Kulturdelen ägnar idag en helsida åt SJ erbjudande som ersätter tyst avdelning. Kostar extra = klassfråga att få lugn och ro omkring sig. https://www.hd.se/2021-09-18/hejda-t...ala-for-lugnet
    Det hela får skribenten att skrika högt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: HD/Sydsvenskan om 2kl Lugn

Läste den artikeln nu på morgonen och fick tanken att det vore en bra lösning att inreda UAB2-vagn som innehåller både lung/tyst 2:a klass och 1:a klass.
    Det finns en risk för att det kommer bli kronisk brist på 1 klassplatser på vissa avgångar om det bara finns en vagn som det nu är tänkt.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Kulturdelen ägnar idag en helsida åt SJ erbjudande som ersätter tyst avdelning. Kostar extra = klassfråga att få lugn och ro omkring sig. https://www.hd.se/2021-09-18/hejda-t...ala-for-lugnet
    Å andra sidan så behöver jag betala mindre för att få det jag uppskattar från första klass. Så man behöver inte se allt negativt!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Å andra sidan så behöver jag betala mindre för att få det jag uppskattar från första klass. Så man behöver inte se allt negativt!
    För mig känns det besvärande att ta del i en debatt som inleds med en betallänk. När därtill den som förmedlar länken inte framför något argument vare sig för eller emot den fråga som tas upp blir det ännu svårare.

Utan att ha läst HD och utan att känna mig särskilt upprörd intar jag därför tills vidare samma ståndpunkt som du Herrolsson. Alltså, det var ett jävla gnäll!

Stockholm S

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    För mig känns det besvärande att ta del i en debatt som inleds med en betallänk. När därtill den som förmedlar länken inte framför något argument vare sig för eller emot den fråga som tas upp blir det ännu svårare.

Utan att ha läst HD och utan att känna mig särskilt upprörd intar jag därför tills vidare samma ståndpunkt som du Herrolsson. Alltså, det var ett jävla gnäll!
    Varje förändring medför alltid ett ramaskri från vissa grupper. I vissa fall är det helt berättigat, i andra fall är det bara gnäll. Oftast någonstans mittemellan. Men, såväl företag som offentlig sektor måste ha rätt att prova nya vägar, nya sätt att arbeta. Så har samhället alltid varit, i synnerhet under järnvägens historia från mitten av 1800-talet och framåt.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Utan att ta ställning..
    Glöm inte att en tidnings första mål är att få läsarna att utbrista
    "Vad i h-e!!" Då kommer lösnummerköpare och prenumeranter
    att kasta sig över tidningen för att läsa om Vad-det-nu-är.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har läst kulturartikeln i Sydsvenskans papperstidning och den refererar bland annat till Peter Englunds essäsamling ”Tystnadens historia”. Att SJ får en känga har jag svårt att bli upprörd över, kanske beroende på att jag generellt inte är särskilt imponerad av SJ. Nu måste jag emellertid ta dem i försvar. De har all rätt i världen att exploatera vårt behov av tystnad genom att höja yielden och paketera det som ett erbjudande. SJ ansvarar inte för något klassperspektiv.

Nu väntar jag bara på att SJ Öresund följer efter. Jag vill gärna betala mer för 2kl tyst avdelning och uppleva känslan av att känna mig utvald eftersom jag har råd. Väntar på ett erbjudande. 2kl tyst på Øresundståg är för övrigt tystare än 1kl. Borde vara det dyraste alternativet.

Kanske bör förtydliga att sista stycket är ironi.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag har läst kulturartikeln i Sydsvenskans papperstidning och den refererar bland annat till Peter Englunds essäsamling ”Tystnadens historia”. Att SJ får en känga har jag svårt att bli upprörd över, kanske beroende på att jag generellt inte är särskilt imponerad av SJ. Nu måste jag emellertid ta dem i försvar. De har all rätt i världen att exploatera vårt behov av tystnad genom att höja yielden och paketera det som ett erbjudande. SJ ansvarar inte för något klassperspektiv.

Nu väntar jag bara på att SJ Öresund följer efter. Jag vill gärna betala mer för 2kl tyst avdelning och uppleva känslan av att känna mig utvald eftersom jag har råd. Väntar på ett erbjudande. 2kl tyst på Øresundståg är för övrigt tystare än 1kl. Borde vara det dyraste alternativet.

Kanske bör förtydliga att sista stycket är ironi.
    Att "resa lugnt" är ju högre kvalitet på resan än enbart "resa" för de som attraheras av att "resa lugnt". För övriga är det skit samma, inte värt att lägga pengarna på "finheten".
    Att dricka ett glas Mikrobryggarens IPA är en bättre ölupplevelse än ett glas Mariestad för de som attraheras av finare öler. För övriga är det skit samma, inte värt att lägga pengarna på "finheten".
    I båda fallen är det naturligt att ta mer betalt om en tillräckligt stor grupp människor anser att det är värt att betala mera för.
    Om det sedan är smart av SJ att ha två "premium"alternativ - det får framtiden utvisa. Jag tror att med färre platser i 1 klass så kan SJ kosta på sig att utveckla (snarare återinföra) mer "premium" i 1 klass. Just nu är det en urvattnad produkt. Framförallt borde "1 klass" i X40 döpas om till "2 klass lugn". Den nuvarande "1 klass"-avdelningen i X40 är ett hån mot alla andra 1 klass-koncept som finns och har funnits.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Att "resa lugnt" är ju högre kvalitet på resan än enbart "resa" för de som attraheras av att "resa lugnt". För övriga är det skit samma, inte värt att lägga pengarna på "finheten".
    Att dricka ett glas Mikrobryggarens IPA är en bättre ölupplevelse än ett glas Mariestad för de som attraheras av finare öler. För övriga är det skit samma, inte värt att lägga pengarna på "finheten".
    I båda fallen är det naturligt att ta mer betalt om en tillräckligt stor grupp människor anser att det är värt att betala mera för.
    Om det sedan är smart av SJ att ha två "premium"alternativ - det får framtiden utvisa. Jag tror att med färre platser i 1 klass så kan SJ kosta på sig att utveckla (snarare återinföra) mer "premium" i 1 klass. Just nu är det en urvattnad produkt. Framförallt borde "1 klass" i X40 döpas om till "2 klass lugn". Den nuvarande "1 klass"-avdelningen i X40 är ett hån mot alla andra 1 klass-koncept som finns och har funnits.
    Helt enig. Finns det tyst avdelning på ER1? Där är det ju genomgående 2kl liksom det borde vara på X40.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Helt enig. Finns det tyst avdelning på ER1? Där är det ju genomgående 2kl liksom det borde vara på X40.
    Svar: Ja
    LUGN AVDELNING
    På övre plan i vagn 12 har vi en lugn avdelning där du som vill vila eller behöver arbetsro kan sitta. Här ska mobiltelefonen vara på ljudlöst och eventuella samtal ska hållas lågmälda. Barn är välkomna under samma förutsättningar som vuxna.

Det hade jag inte tänkt på att det fanns - tack!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Första klass i X40 är det bästa vi har!

För det ger mig tillgång i Loungen i Göteborg och numrerad sittplats på den "korta" sträckan Göteborg-Vårgårda. Det går inte att anbringa med enbart "lugn".

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Som redan sagts, ändrar man på något oavsett vad så är det alltid någon som känner sig som förlorare.
    Nu får man ju i vart fall lite extra, en liten frukostfralla och sedan fritt kaffe. Priset sätts ju vad jag kan se aningen ovanför 2kl med en 50-60kr. Med rörliga priser kommer ju resenärerna själva sätta ett pris om de anser lugn vara värt något.
    Det är väl inte omöjligt att lugn ibland, precis som 1kl, kan hamna under 2kl i pris. Det utgår ingen rabatt för barn så den som vill ha rabatt för barn hänvisas till 2kl och driver upp priset.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hög inkomst och "klass" avser alltid "direktörer", aldrig Zlatan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Första klass i X40 är det bästa vi har!

För det ger mig tillgång i Loungen i Göteborg och numrerad sittplats på den "korta" sträckan Göteborg-Vårgårda. Det går inte att anbringa med enbart "lugn".
    Varför inte ? Både tillgång till lounge och platsbokning går väl utmärkt att tillämpa på lugn avdelning om man så vill.
    Och det vore väl en bra idé att tillämpa bägge om man vill ha lite premiumkänsla för lugn avdelning och valuta för ett något högre pris.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •