Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Effektiv biljettkontroll

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Effektiv biljettkontroll

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är just sådana egenskaper som en erfaren, rutinerad konduktör ofta har. Eller åtminstone hade förr i tiden.
    Dom kan se lite på kroppspråket vem som är ny ombord, ibland för att andra tittar mot den nypåstigne ”den där ska du kolla”. Om någon dröjer sig kvar så blev det ett försynt : ”ja har jag sett din biljett ?”.
    Och förr tillämpade man även slutkontroll av biljetter t.ex när man närmade sig stationer som Stockholm C.
    Före 1956 hade f.ö Stockholm C utgångsspärrar.
    Helt rätt! När jag som ung lokförare skulle börja köra rälsbuss fick man ju öva några turer som konduktör med " gamla rävar och de använde precis denna teknik. Vänta lite så ger det sig var svaret när jag frågade hur man skulle känna igen de nypåstigna!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är just sådana egenskaper som en erfaren, rutinerad konduktör ofta har. Eller åtminstone hade förr i tiden.
    Dom kan se lite på kroppspråket vem som är ny ombord, ibland för att andra tittar mot den nypåstigne ”den där ska du kolla”. Om någon dröjer sig kvar så blev det ett försynt : ”ja har jag sett din biljett ?”.
    Och förr tillämpade man även slutkontroll av biljetter t.ex när man närmade sig stationer som Stockholm C.
    Före 1956 hade f.ö Stockholm C utgångsspärrar.
    Ja, nypåstigna ja. Men den som har biljett till ett ställe men åker längre. Det har ju inte de andra passagerarna koll på. (på ett tåg utan platsreservation)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, nypåstigna ja. Men den som har biljett till ett ställe men åker längre. Det har ju inte de andra passagerarna koll på. (på ett tåg utan platsreservation)
    Det gäller just medresenärernas reaktion. Men en rutinerad konduktör märker även om någon åker för långt.
    Och risk finns ju även att kontrollgruppen kommer ombord, har man inte giltig biljett blir det 1200kr i avgift om det är SJ.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •