Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Dagens bro,

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Dagens bro,

Dagens bro som blivit påkörd är Banporten söder om Lund C.
    Det är en av Skånetrafikens dubbeldäckare som kört in i bron. Tillsynes allvarligt. Järnvägstrafiken över bron verkar inte ha påverkats(!).

PPPress: En dubbeldäckarbuss från Skånetrafiken kraschade med järnvägsbro i centrala Lund

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Dagens bro,

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Dagens bro som blivit påkörd är Banporten söder om Lund C.
    Det är en av Skånetrafikens dubbeldäckare som kört in i bron. Tillsynes allvarligt. Järnvägstrafiken över bron verkar inte ha påverkats(!).

PPPress: En dubbeldäckarbuss från Skånetrafiken kraschade med järnvägsbro i centrala Lund
    Nja, helt opåverkad är den inte: 1409 om saken.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nja, helt opåverkad är den inte: 1409 om saken.
    ”Inträffade: 2021-09-18 07:45:00 Prognos: 2021-09-18 09:15:00” ?

Inspektion, bärgning,…?

PS, Geo-fence - hur svårt kan det vara? På forskningsbyn Ideon i Lund finns nuförtiden många företag på transportation-temat, hur svårt kan det vara?

Senast redigerat av Jens den 2021-09-18 klockan 08:12:08.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    ”Inträffade: 2021-09-18 07:45:00 Prognos: 2021-09-18 09:15:00” ?

Inspektion, bärgning,…?

PS, Geo-fence - hur svårt kan det vara? På forskningsbyn Ideon i Lund finns nuförtiden många företag på transportation-temat, hur svårt kan det vara?
    Det svåra är väl kravet på att fordon ska omfattas av GPS-staket och hur man sedan får det att fungera säkert, men majoriteten hade säkert fångats in. Skulle helt klart kunna vara ett vettigt och rimligt krav att ställa på tyngre fordon, oavsett nationalitet inom EU, och att det gäller retroaktivt samt även fordon som inte kommer från EU just för att sänka ojuste konkurens.

Jag tycker det är märkligt att man inte har fler höjdmätande skyddsportaler med nedhängande skyltar och varningsljus framför låga broar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Jag tycker det är märkligt att man inte har fler höjdmätande skyddsportaler med nedhängande skyltar och varningsljus framför låga broar.
    Det har nog med att göra vem som skall betala.
    1) Ditt förslag: Skattebetalarna genom väghållaren.
    2) Vid olycka: Fordonsägaren och försäkringskollektivet.
    Det är lättast för väghållaren att gå på alternativ 2.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Det har nog med att göra vem som skall betala.
    1) Ditt förslag: Skattebetalarna genom väghållaren.
    2) Vid olycka: Fordonsägaren och försäkringskollektivet.
    Det är lättast för väghållaren att gå på alternativ 2.
    Kan man bygga nödstopp i bussar så att de stoppas av en lucka som indikeras som öppen borde det inte vara omöjligt att istället koppla nödstoppet till punkter där man närmar sig för låga broar. Framförallt kan man då säkerställa att bussen inte stoppas så att trafikfara uppkommer.

Det svåra är väl kravet på att fordon ska omfattas av GPS-staket och hur man sedan får det att fungera säkert, men majoriteten hade säkert fångats in. Skulle helt klart kunna vara ett vettigt och rimligt krav att ställa på tyngre fordon, oavsett nationalitet inom EU, och att det gäller retroaktivt samt även fordon som inte kommer från EU just för att sänka ojuste konkurens.

Nja, det fungerar sisådär. Följande exempel är hämtat från Durham i North Carolina, USA: https://www.youtube.com/watch?v=-CmDZ-oEtB0

Det man möjligen kan lära sig av detta exempel, är att det kan vara klokt att montera en riktigt bastant järnbalk framför bron, för att minimera risken att bron skadas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ännu märkligare är väl att bussar i linjetrafik framförs där de inte ska vara.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Beror väl på? Vid resa Halmstad-Växjö råkade jag en gång ut för att bussens ordinarie väg var blockerat av ett arbetsfordon, detta stod så att personbilar kunde passera, därför tyckte arbetarna att det var OK. Den dubbeldäckade bussen tvingades därför avvika från ordinarie rutt, vilket föranledde telefonkontroll med trafikledningen och passage under fullhöjdsbro i kraftigt sänkt hastighet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Beror väl på? Vid resa Halmstad-Växjö råkade jag en gång ut för att bussens ordinarie väg var blockerat av ett arbetsfordon, detta stod så att personbilar kunde passera, därför tyckte arbetarna att det var OK. Den dubbeldäckade bussen tvingades därför avvika från ordinarie rutt, vilket föranledde telefonkontroll med trafikledningen och passage under fullhöjdsbro i kraftigt sänkt hastighet.
    Varefter bussen framfördes där den kunde vara. Som det bör vara.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Varefter bussen framfördes där den kunde vara. Som det bör vara.
    Förlåt om jag var otydlig. Det parallella i lördagens situation och min berättelse är att en buss i linjetrafik körs på en gata som inte ingår i den ordinarie rutten.

(för övrigt har jag lite svårt att förstå sättningen "bussen framfördes där den kunde vara", är det inte mer logiskt om den framförs där den kan färdas?)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förlåt om jag var otydlig. Det parallella i lördagens situation och min berättelse är att en buss i linjetrafik körs på en gata som inte ingår i den ordinarie rutten.

(för övrigt har jag lite svårt att förstå sättningen "bussen framfördes där den kunde vara", är det inte mer logiskt om den framförs där den kan färdas?)
    Inte alls otydligt. I ditt fall var den ändrade vägen kontrollerad och antagligen befunnits framkomlig. Vilket rekommenderas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förmodar att det var SkåneExpress 2 mellan Lund C och Hörby busstation. Då skulle den åtminstone vara där i närheten men inte just där vid bron.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Att det inte finns på den aktuella bron är ju att det är förhållandevis lokal trafik. Den passage jag vet med flest varningar är nog motorvägen E47 går under Guldborgsund mellan Falster och Lolland. Där kommer det flera höjdmätare bland annat före sista avfart och sedan strax före tunneln.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Inte alls otydligt. I ditt fall var den ändrade vägen kontrollerad och antagligen befunnits framkomlig. Vilket rekommenderas.
    Nja, med tvekan framkomlig, annars hade det inte funnits anledning till gånghastighet under bron.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, med tvekan framkomlig, annars hade det inte funnits anledning till gånghastighet under bron.
    Med tvekan finns inte, det är Ja eller Nej. I ditt fall tydligen Ja, annars hade det gått sämre. Nog om det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Med tvekan finns inte, det är Ja eller Nej. I ditt fall tydligen Ja, annars hade det gått sämre. Nog om det.
    Nej, den bedömdes rimligen inte som fullt "framkomlig" förrän bussen kört den en gång. Den hade först då "befunnits" framkomlig.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, den bedömdes rimligen inte som fullt "framkomlig" förrän bussen kört den en gång. Den hade först då "befunnits" framkomlig.
    Att prova sig fram rekommenderas inte. Gjorde man det?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Att prova sig fram rekommenderas inte. Gjorde man det?
    Nej, men bron bedömdes inte som säkert framkomlig förrän bussen en gång kört under den. Hur tycker du att man annars borde gjort?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, men bron bedömdes inte som säkert framkomlig förrän bussen en gång kört under den. Hur tycker du att man annars borde gjort?
    Ta reda på fri höjd/kolla skyltning. Det är väl så det förväntas att man gör.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •