Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59

Ämne: Dagens bro,

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Dagens bro,

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ta reda på fri höjd/kolla skyltning. Det är väl så det förväntas att man gör.
    Ja, anser man att det alltid räcker är det oproblematiskt. Jag tycker däremot att det var föredömligt att vara extra försiktig. Det är faktiskt så att även om det inte finns någon skyltning, dvs fri höjd är 4,5 m eller mer, så kan det bli problem med fullhöjdsfordon om det samtidigt är kraftig vertikalkurva under bron

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, anser man att det alltid räcker är det oproblematiskt. Jag tycker däremot att det var föredömligt att vara extra försiktig. Det är faktiskt så att även om det inte finns någon skyltning, dvs fri höjd är 4,5 m eller mer, så kan det bli problem med fullhöjdsfordon om det samtidigt är kraftig vertikalkurva under bron
    Är det inte skyltat då? Eller ibland går det bra, ibland inte?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Inte så tydligt skyltat.
    https://www.google.se/maps/@55.70374...7i13312!8i6656

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Mitt i synfältet. Därtill skulle jag vid blotta anblicken och med högt fordon undra ...

Kan man bygga nödstopp i bussar så att de stoppas av en lucka som indikeras som öppen borde det inte vara omöjligt att istället koppla nödstoppet till punkter där man närmar sig för låga broar. Framförallt kan man då säkerställa att bussen inte stoppas så att trafikfara uppkommer.
    (Borttaget inlägg.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Skylten står i sista korsningen dvs sista chsns att välja annsn väg:
    https://maps.app.goo.gl/ArEeJg1WPiWqvpCg6

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fri höjd 4,5 m eller mer skyltas inte, men har fordonet tillräckligt lång hjulbas och det är vertikalkurva under bron kan det likväl fastna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fri höjd 4,5 m eller mer skyltas inte, men har fordonet tillräckligt lång hjulbas och det är vertikalkurva under bron kan det likväl fastna.
    Då är det ju inte fri höjd 4,5 m och bör vara skyltat.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Då är det ju inte fri höjd 4,5 m och bör vara skyltat.
    Så alla viadukter klarar fordon med axelavstånd på 24 meter?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Så alla viadukter klarar fordon med axelavstånd på 24 meter?
    Vet inte. Men max fordonshöjd är 4,5 m och avvikelser ska skyltas.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Vet inte. Men max fordonshöjd är 4,5 m och avvikelser ska skyltas.
    Du hävdar en sak med säkerhet och sedan vet du inte?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Du hävdar en sak med säkerhet och sedan vet du inte?
    Jo, jag vet vad som gäller, se föregående inlägg. Men känner inte till eventuella brister.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo, jag vet vad som gäller, se föregående inlägg. Men känner inte till eventuella brister.
    Och därför känner du inte till att det kan finnas broar som visserligen är 4,5 m över vägbanan, men där vägen har vertikalkurva som gör att det skulle behöva vara några decimeter mera för att klara de fordon som har längst hjulbas. Nu hoppas jag att du känner till det.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Och därför känner du inte till att det kan finnas broar som visserligen är 4,5 m över vägbanan, men där vägen har vertikalkurva som gör att det skulle behöva vara några decimeter mera för att klara de fordon som har längst hjulbas. Nu hoppas jag att du känner till det.
    En liten beräkning är att om de längsta fordonen utan dispens har 12 meter hjulbas
    och det halvvägs däremellan byts från plant till 10% lutning, så blir skillnaden mellan höjd över marken och höjd över hjulbasen 0,3 meter,
    vilket väl är mycket.

I detta fall är skyltad höjd 3,5 meter vilket även utan denna beräkning borde få förare av dubbeldäckarbussar att haja till.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En liten beräkning är att om de längsta fordonen utan dispens har 12 meter hjulbas
    och det halvvägs däremellan byts från plant till 10% lutning, så blir skillnaden mellan höjd över marken och höjd över hjulbasen 0,3 meter,
    vilket väl är mycket.

I detta fall är skyltad höjd 3,5 meter vilket även utan denna beräkning borde få förare av dubbeldäckarbussar att haja till.
    Skulle vara om föraren kör vanlig buss annars och glömt bort att det är en dubbeldäckare. Det går andra busslinjer som passerar under den aktuella bron.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Visste jag. Men vet inte om väghållaren beaktar det när man bestämmer fri höjd. Vet du?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Visste jag. Men vet inte om väghållaren beaktar det när man bestämmer fri höjd. Vet du?
    Ja, VGU 6.1.1 anger att tillägg ska göras "med hänsyn till kurvans pilhöjd för dimensionerande typfordons (normalt LBn eller Lps) hjulbas".

Det framgår i andra delar av VGU att LBn och Lps är lastbilar, inte bussar. LBn är ett 12-meters boggiefordon. Sannolikt finns det bussar med längre hjulbas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, VGU 6.1.1 anger att tillägg ska göras "med hänsyn till kurvans pilhöjd för dimensionerande typfordons (normalt LBn eller Lps) hjulbas".

Det framgår i andra delar av VGU att LBn och Lps är lastbilar, inte bussar. LBn är ett 12-meters boggiefordon. Sannolikt finns det bussar med längre hjulbas.
    Jag noterar ordet 'normalt'. Samt undrar om det finns 'bussar med längre hjulbas' och om man i så fall kan fara fram med sådana utan att ta särskild hänsyn till det? Men det vet du säkert.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag noterar ordet 'normalt'. Samt undrar om det finns 'bussar med längre hjulbas' och om man i så fall kan fara fram med sådana utan att ta särskild hänsyn till det? Men det vet du säkert.
    Allting är bara en googling bort.

Citatet är hämtat från VGU rådstext.

Av VGU grundvärden framgår hjulbasen för typfordonen, men då jag sitter på tåget tar det för lång tid att ladda ned den.

Däremot kan man hos Skånetrafiken hitta att en dubbeldäckad buss kan vara nästan 15 m lång och yttersta hjulaxlarna (vilka är dimensionerande) är cirka 3 m in på fordonet. Således hjulbas kring 9 m.

I princip får man "fara fram" med alla lagliga fordon, det är dock alltid föraren som ansvarar. Skulle ett sådant fordon då kollidera med fasta föremål kan man kräva skadestånd från väghållaren. Så det är inget enkelt "ja" eller "nej".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Allting är bara en googling bort.

Citatet är hämtat från VGU rådstext.

Av VGU grundvärden framgår hjulbasen för typfordonen, men då jag sitter på tåget tar det för lång tid att ladda ned den.

Däremot kan man hos Skånetrafiken hitta att en dubbeldäckad buss kan vara nästan 15 m lång och yttersta hjulaxlarna (vilka är dimensionerande) är cirka 3 m in på fordonet. Således hjulbas kring 9 m.

I princip får man "fara fram" med alla lagliga fordon, det är dock alltid föraren som ansvarar. Skulle ett sådant fordon då kollidera med fasta föremål kan man kräva skadestånd från väghållaren. Så det är inget enkelt "ja" eller "nej".
    Kan man i sådant fall kräva skadestånd, torde det förutsättas skyltning om det finns hinder. Med det är väl saken klar och kan läggas till handlingarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •