Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tjustbanan i dag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tjustbanan i dag.

KLT är rena skämtet. Kan det kallas för JÄRNVÄG.. Det är det sämsta elände. Idag Liksom i flera dagar står det fleste av skiten stilla. Och ingen har vett att skäms.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tjustbanan i dag.

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    KLT är rena skämtet. Kan det kallas för JÄRNVÄG.. Det är det sämsta elände. Idag Liksom i flera dagar står det fleste av skiten stilla. Och ingen har vett att skäms.
    Vilka konkreta åtgärder krävs för att få ordning? Kosmetiska åtgärder som chefsbyten m m kan vi lämna därhän.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vilka konkreta åtgärder krävs för att få ordning? Kosmetiska åtgärder som chefsbyten m m kan vi lämna därhän.
    Vi får väl hoppas på en påtaglig förbättring när JLT får ansvaret och SJAB blir operatör.
    Gissar att detta sker vid tidtabellsskiftet i december.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Vi får väl hoppas på en påtaglig förbättring när JLT får ansvaret och SJAB blir operatör.
    Gissar att detta sker vid tidtabellsskiftet i december.
    Vilket förutsätter att problemen är sådana att JLT och SJ rår på dem. Dåliga fordon rår man t ex inte på genom "dekalbyten".

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vilket förutsätter att problemen är sådana att JLT och SJ rår på dem. Dåliga fordon rår man t ex inte på genom i gm "dekalbyten".
    Vi får väl se om Euromaint kan förbättra underhållet när SJ blir uppdragsgivare.
    https://euromaint.se/tva-nya-servicekontrakt-med-sj/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja uppdrag saknas inte vid verkstaden i Kalmar Depå, jag passerar där förbi dagligen M-F och det är gott om stillastående Y31/Y2 som samlar damm. Märkligt att IC3:orna i Danmark fungerar dagligen till allas belåtenhet men i gamla Svedala står de stilla tragiskt är ordet för just Y2 är enligt min egen långa erfarenhet de mest bekväma och rymligaste motorvagnar som rullat på svenska spår. Palle i Vika

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Ja uppdrag saknas inte vid verkstaden i Kalmar Depå, jag passerar där förbi dagligen M-F och det är gott om stillastående Y31/Y2 som samlar damm. Märkligt att IC3:orna i Danmark fungerar dagligen till allas belåtenhet men i gamla Svedala står de stilla tragiskt är ordet för just Y2 är enligt min egen långa erfarenhet de mest bekväma och rymligaste motorvagnar som rullat på svenska spår. Palle i Vika
    Ja det är väldigt märkligt att de fungerar bra i Danmark men som inte fungerar lika bra här. Lite små komiskt dock bilden du visar ser ut att vara Herulen men som vad jag vet går under öknamnet Strulen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Uppskattar dina rapporter Sääf. Så typiskt svenskt att saker funkar på andra ställen men inte här. Om det sedan handlar om ointresse eller inkompetens i detta fall är jag inte insatt i.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller bilden så var det den enda jag hade tillhands och det var när jag blev inkallad för att hjälpa en kollega som ankom till Vk och vid ändesbyte mot Lp så gick inte ATC att starta upp. Jag var då "Trådare" Teknisk rådgivare och det enda jag kunde komma på var att åka ut på triangelspåret som växlingsrörelse efter tillstånd av Transdevs trafikledning och Fjtkl i Nr och här är vi på väg tillbaka till Vk driftplats och fordonet kunde återuppta trafiken en aning försenad men ej inställd. Ja namnet Herulen var ju känd som "Strulen" men blev snabbt en favorit bland personalen och omtyckt för sin pålitlighet, kanske luftombytet från Skåne till Småland fick fordonet att må bättre, vem vet? Palle i Vika.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Vad gäller bilden så var det den enda jag hade tillhands och det var när jag blev inkallad för att hjälpa en kollega som ankom till Vk och vid ändesbyte mot Lp så gick inte ATC att starta upp. Jag var då "Trådare" Teknisk rådgivare och det enda jag kunde komma på var att åka ut på triangelspåret som växlingsrörelse efter tillstånd av Transdevs trafikledning och Fjtkl i Nr och här är vi på väg tillbaka till Vk driftplats och fordonet kunde återuppta trafiken en aning försenad men ej inställd. Ja namnet Herulen var ju känd som "Strulen" men blev snabbt en favorit bland personalen och omtyckt för sin pålitlighet, kanske luftombytet från Skåne till Småland fick fordonet att må bättre, vem vet? Palle i Vika.
    I Malmö var Herulen ett måndagsexemplar, som bara gick sönder hela tiden. En gång tvärdog Herulen tvärs över bangården mitt i rusningstiden, och hindrade de flesta rörelser. Den kvinnliga tkl la upp ett gapskratt i telefonen

Herulen var enda vattenkylda Y2 i Malmö (alla andra var luftkylda).

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    I Malmö var Herulen ett måndagsexemplar, som bara gick sönder hela tiden. En gång tvärdog Herulen tvärs över bangården mitt i rusningstiden, och hindrade de flesta rörelser. Den kvinnliga tkl la upp ett gapskratt i telefonen

Det är nog din sista mening som åtminstone delvis förklarar varför Y2:orna fungerar sämre än MF/IC3 i Danmark. De som är kvar idag har ju helt andra motorer än de danska motorvagnarna och de andra Y2:orna som tidigare fanns i Sverige och det känns som om de aldrig fungerat lika bra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OM verkstadspersonalen bara jobbar 7,OO -16 ,OO och inga kvällar ,nätter,helger lördagar,söndagar då blir inte så mycket gjort.DET ÄR VÄL INTE ALLTID ATT SKRÄPET GÅR SÖNDER DÅ.,detta har inte KLT lärt sej på dessa år .

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det är nog din sista mening som åtminstone delvis förklarar varför Y2:orna fungerar sämre än MF/IC3 i Danmark. De som är kvar idag har ju helt andra motorer än de danska motorvagnarna och de andra Y2:orna som tidigare fanns i Sverige och det känns som om de aldrig fungerat lika bra.
    Och enda orsaken till detta, var ju att politiker i Kalmar län absolut ville ha direkttåg till Stockholm och för att få köra dit, så ville man absolut ha s.k. miljömotorer. Miljömotorer gick då bara att få i form av vattenskylda motorer, så man tog fram den urusla varianten av Y2 som kallas Y2R. Fast R står ju egentligen för Radioblock, dvs det unika signalsystem som också gör att inga fordon utan denna specialversion av ATC, inte kan köras på linjerna till Västervik och Kalmar. Att direkttågen tillo Stockholm försvann när man bytte operatör, hade man inte vett att förstå på den tiden, men så blev det och de kom aldrig åter sen.
    Ska vi sen prata 1384, så hade den ju även från början dansk ATC, för den var tänkt som reservfordon till såväl Kustpilen i Skåne som Kustpilen i Småland. Denna danska ATC i kombination med den svenska, var säkert väl tänkt, men precis som X2 så måste danska ATC startas upp för att svensk ATC sen ska kunna starta, något som inte alltid fungerade så bra. Numer är danska ATC bortbyggd på 1384, så den torde väl fungera något bättre nu.
    Många saker som inte var/är helt optimala på Y2, som visserligen är bekväma att åka i, men som i alla år varit väldigt krångliga och felbenägna tåg och som ju idag har datorer från "stenåldern", vilket ju inte heller gör dem så enkla att hantera och underhålla.
    Nu blir det ju tydligen så att den enda verkstad som över tid kunnat sköta Y2R, dvs den i Linköping (förutsätter jag), åter igen får hand om dessa, så det kommer säkert att fungera bättre. man torde ju allafall slippa transportera till Kalmar för att göra reparationer och underhåll. Verkstaden i Kalmar kommer säkert att ha nog med de X11 som går går där nere och till Karlskrona.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu blir det ju tydligen så att den enda verkstad som över tid kunnat sköta Y2R, dvs den i Linköping (förutsätter jag), åter igen får hand om dessa, så det kommer säkert att fungera bättre. man torde ju allafall slippa transportera till Kalmar för att göra reparationer och underhåll.
    Det har skrivits att det blir Euromaint i Nässjö och Kalmar som kommer att underhålla vagnarna.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post168097

Senast redigerat av mormax den 2021-09-15 klockan 21:44:00. Anledning: Lagt till Kalmar
    Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu blir det ju tydligen så att den enda verkstad som över tid kunnat sköta Y2R, dvs den i Linköping (förutsätter jag), åter igen får hand om dessa, så det kommer säkert att fungera bättre. man torde ju allafall slippa transportera till Kalmar för att göra reparationer och underhåll. Verkstaden i Kalmar kommer säkert att ha nog med de X11 som går går där nere och till Karlskrona.
    Det där har jag inte sett något om, finns den uppgiften bekräftad någonstans på nätet?
    För det låter ju intressant. Är det sagt var Itino skall servas, Kalmar eller Linköping eller?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •