Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inlandståg på väg ur svackan

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Inlandståg på väg ur svackan

Inlandståg har haft ett par tuffa år med pandemin som satte stopp för turisttrafiken förra sommaren och en järnvägsbro som håller på att ge vika i Vilhelmina.
    Men nu är det första ombyggda Lint-tåget i Sverige och nästa år inleds virkestransporter för Norra Skog.

https://jarnvagar.nu/mindre-miljopaverkan-far-kosta/

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Viadukten

Sedan i vintras är största tillåtna axellast 15 ton på bron över vägen mot Saxnäs och Borgafjäll strax norr om Vilhelmina. Bron har omfattande skador och måste byggas om helt eller delvis.
    Den viadukten skadades av en lastbil. Det medförde att Vildmarkståget framfördes av E2-lok i stället för med B-lok.
    Man kan önska att den lastbilsföraren berövas körkortet i några år.

Sv: Viadukten

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Den viadukten skadades av en lastbil. Det medförde att Vildmarkståget framfördes av E2-lok i stället för med B-lok.
    Man kan önska att den lastbilsföraren berövas körkortet i några år.
    Bron verkar ha fri höjd på minst 4,5m, så hur körde lastbilen in i bron? För hög? Uppfälld kran?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: Inlandståg på väg ur svackan

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Inlandståg har haft ett par tuffa år med pandemin som satte stopp för turisttrafiken förra sommaren och en järnvägsbro som håller på att ge vika i Vilhelmina.
    Men nu är det första ombyggda Lint-tåget i Sverige och nästa år inleds virkestransporter för Norra Skog.

Man ser inga spår av förstärkt snöplogning på det ombyggda Lint-tåget ?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Man ser inga spår av förstärkt snöplogning på det ombyggda Lint-tåget ?

Har det varit planerat att göra det?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Har det varit planerat att göra det?
    Det vet jag inte, tänkte på hur dagens fordon är utrustade.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Det vet jag inte, tänkte på hur dagens fordon är utrustade.
    Och jag tänker på hur fordon som skall gå i vintertrafik på Inlandsbanan borde vara utrustade för att kunna komma fram, så jag tycker din fråga är bra.
    Det kanske är något man vill montera i Sverige, antingen för att man har plogar, för att kunskapen är bättre här, eller att det är lättare transportera vagnen till Sverige utan vinterplogar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och jag tänker på hur fordon som skall gå i vintertrafik på Inlandsbanan borde vara utrustade för att kunna komma fram, så jag tycker din fråga är bra.
    Det kanske är något man vill montera i Sverige, antingen för att man har plogar, för att kunskapen är bättre här, eller att det är lättare transportera vagnen till Sverige utan vinterplogar.
    Eller så plogar man med annat än trafikfordon. Någon (jag vet vem) har en gång påpekat ungefär att landsvägarna inte plogas med en Volvo V70.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Eller så plogar man med annat än trafikfordon. Någon (jag vet vem) har en gång påpekat ungefär att landsvägarna inte plogas med en Volvo V70.
    Det beror på att en V70 troligtvis inte skulle klara uppgiften så bra även om man satte en plog på denna. Flertalet nya motorvagnar borde dock kunna klara av det till vardags med en ordentlig plog. Sedan finns det alltid tillfällen när det behövs andra fordon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg

Det är lyft för Inlandsbanan med de nya vagnarna. Men hur länge till håller befintliga Y1or?
    Man behöver åtminstone 2vagnar till om man ska ha reserv kapacitet dels vid haveri och dels för att öka kapaciteten när det är många resenärer.
    Det bör räcka med den mindre varianten Coradia Lint 27 som kompletterings fordon när Y1orna inte går längre.

Dessutom vill flera av orterna utmed tvärbanorna också ha turist trafik på vilket borde gå att ordna om man samarbetar med Inlandsbanan Och eller Norrtåg
    Gäller först och främst nedanstående sträckor men då krävs ännu fler fordon men där är enklare att ersätta med buss.

Strömsund-Hoting-Backe-Forsmo-Långsele-Sollefteå-Västerarpsby/Kramfors

Storuman-Lycksele-Hällnäs-Vännäs-Umeå-Holmsund(anpassat till Finlandsbåten)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •