Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tuffa krav på ny generaldirektör för Trafikverket

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tuffa krav på ny generaldirektör för Trafikverket

Swedtrain ställer krav på den nya generaldirektören för Trafikverket.
    "En generaldirektör kommer behöva hantera de påtryckningar som kommer från tidigare medarbetare på Vägverket som lobbar för att alla ska åka i en egen plåtburk som i framtiden kommer förbruka stora mängder el."

https://jarnvagar.nu/sokes-ny-genera...-trafikverket/

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tuffa krav på ny generaldirektör för Trafikverket

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    "En generaldirektör kommer behöva hantera de påtryckningar som kommer från tidigare medarbetare på Vägverket som lobbar för att alla ska åka i en egen plåtburk som i framtiden kommer förbruka stora mängder el."

Stora mängder el?
    Vad jag förstår drar ett tåg mellan 0,7-1 kWh per mil och passagerare. Min elbil drar ungefär 1.5kWh per mil (verklig uppmätt förbrukning nu i sommar) tar jag med en passagerare så blir förbrukningen i paritet med tåget.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Stora mängder el?
    Vad jag förstår drar ett tåg mellan 0,7-1 kWh per mil och passagerare. Min elbil drar ungefär 1.5kWh per mil (verklig uppmätt förbrukning nu i sommar) tar jag med en passagerare så blir förbrukningen i paritet med tåget.
    Antalet personer i de bilar som trafikerar svenska vägar är i snitt 1,15 om jag minns rätt.
    Dessutom drar elbilarna mer energi på vintern.
    Men artikeln är ett debattinlägg från Swedtrain och jag vet inte hur de räknat på detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den stora skillnaden är väl inom godstrafiken. Ett eldrivet godståg tåg som ersätter många långtradare där så är möjligt.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Men artikeln är ett debattinlägg från Swedtrain och jag vet inte hur de räknat på detta.
    Min elbil verkar inte dra mer energi per km på vintern än på sommaren. Batteriets kapacitet är dock lägre på vintern och kupévärmen drar nog lite mer energi jämfört med AC under sommaren.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är även stora krav internt på ny GD! För vi är många (ink mig) som är väldigt glada över tiden med Lena och kommer sakna henne. Jag upplever att det hon säger är ganska väl förankrat i organisationen och det är unikt för en så stor organisation kan jag tycka!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Antalet personer i de bilar som trafikerar svenska vägar är i snitt 1,15 om jag minns rätt.
    Och tågens förbrukning (som jag googlade fram) är förmodligen ett fullsatt tåg vilket inte alla är.
    Men min poäng var att de nog inte räknat alls. Öht verkar elbilars strömförbrukning överdrivas rejält av de som av olika anledningar vill argumentera emot (avsett om de vill att man ska åka tåg, köra vätgasbil eller fortsätta med det fossila som inget hänt).

Det finns många bättre argument för tåget än att elbilar skulle dra så stora mängder ström.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Och tågens förbrukning (som jag googlade fram) är förmodligen ett fullsatt tåg vilket inte alla är.
    Men min poäng var att de nog inte räknat alls. Öht verkar elbilars strömförbrukning överdrivas rejält av de som av olika anledningar vill argumentera emot (avsett om de vill att man ska åka tåg, köra vätgasbil eller fortsätta med det fossila som inget hänt).

Det finns många bättre argument för tåget än att elbilar skulle dra så stora mängder ström.
    Tågets förbrukning gäller förmodligen mycket högre hastighet än uppgiften som gäller elbilen. Elförbrukningen per km är mer än dubbelt så hög i 200 km/h som i 100 km/h.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Tågets förbrukning gäller förmodligen mycket högre hastighet än uppgiften som gäller elbilen. Elförbrukningen per km är mer än dubbelt så hög i 200 km/h som i 100 km/h.
    Ja, självklart. Hur mycket elbilen drar i 200km/h är ju ganska ointressant då man inte normalt kör så fort.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Oavsett vad man tycker i sakfrågan så tror jag att kvintessensen i det skrivna var att avsändaren anser att TrV ägnar sig för mycket åt väg och för litet åt järnväg. Det nu i tråden avhandlade ämnet om bilars elförbrukning var nog en retorisk figur mer än ett sakargument.

Men det är klart att man kan fokusera på vad man vill. Om man är väldigt teknikintreserad kan man till exempel kolla på ett musikklipp och istället för att lyssna på låten kolla upp vilket märke det är på mikrofonen vokalisten sjunger i.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Elbilarna drar väl främst stora mängder ström genom att vara många. Man ska inte stirra sig blind på förbrukning per kilometer, det går också åt betydande mängder elström för att tillverka dem. Ska man anse att skrotad räl alltid skickas tillbaka till stålverket måste detsamma gälla fordon, inklusive bilar, då blir det mycket förbrukning även där, låt vara att det i nuläget inte är elström i så stor utsträckning, men det kommer det att bli.

För att även kommentera huvudfrågan så kan man ytterst oroas för om det blir någom som är väsentligt mer väg-inriktad än Lena, jag tror inte att hon aktivt personligen bidragit i den riktningen utan snarare även hon drabbats av att vägverks-kulturen följt med in i Trafikverket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stora mängder el?
    Ett tåg med 250 sittplatser drar cirka 30 kWh per mil i 100 km/h. Fullsatt blir det alltså 0,12 kWh per mil och passagerare. Fullsatt elbil blir 0,3 kWh per mil och passagerare, alltså 2,5 gånger så mycket.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Ett tåg med 250 sittplatser drar cirka 30 kWh per mil i 100 km/h. Fullsatt blir det alltså 0,12 kWh per mil och passagerare. Fullsatt elbil blir 0,3 kWh per mil och passagerare, alltså 2,5 gånger så mycket.
    Brukar inte tåg ha lite högre snitthastighet? Om målet är att komma fram och man hade hunnit oavsett om man åkte bil eller tåg så är det väl så man får jämföra, tänker jag. 100 km/h är kanske lite högt i snitthastighet för bil också? Beror ju så klart på vart man ska hän.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Brukar inte tåg ha lite högre snitthastighet? Om målet är att komma fram och man hade hunnit oavsett om man åkte bil eller tåg så är det väl så man får jämföra, tänker jag. 100 km/h är kanske lite högt i snitthastighet för bil också? Beror ju så klart på vart man ska hän.
    Alla de här jämförelserna haltar betänkligt. Mycket av pendlingen i bil sker knappast i 100km/h. De flesta vägar i Sverige har en hastighet som är under 100km/h. Man kan också tycka att det är fruktansvärt om en bil drar 2,5ggr mer än en bil men om det inte finns en järnväg att åka för den aktuella sträckan så är hela jämförelsen meningslös. Då ska man jämföra bil med buss som iaf är ett alternativ - det spelar ingen roll om tåget drar 2,5 gånger mindre om det inte existerar.

Tråkigt nog tycker jag att dessa diskussioner alltid får ett storstadsperspektiv där man kanske har ett alternativ att välja mellan bil, buss och spårbunden trafik. Detta är något som inte gäller på de flesta platser i landet. Oftast är valet mellan buss och bil och på många ställen är kollektivtrafiken så begränsad så att det egentligen inte finns några val alls.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Det är troligtvis ganska svårt att jämföra bilens och kollektivtrafikens restid. Bilens främsta fördel är att man kan välja oftast har möjlighet att välja en mer effektiv resväg än kollektivtrafiken och att man är inte bunden till en direkt tidtabell. Däremot är bilens nackdel att man är bunden till att hitta en ändamålsenlig parkeringsplats vid ändpunkten och att det är svårare att utnyttja restiden till något produktivt. För kollektivtrafiken är det den motsatta bilden att man man kan utnyttja restiden till något produktivt och att man slipper söka efter en ledig P-plats vid ändpunkten. Däremot har kollektivtrafiken den stora nackdelen att man är bunden till en tidtabell och utbud vilket innebär att det existerar en potentiell risk att det saknas en förbindelse när man önskar att resa och att kollektivtrafikens resväg är vanligtvis mindre effektiv än bilens resväg med hänsyn till resmålet vilket brukar resultera i längre allmänna restider.

För att exemplifiera tågets utmaningar med avseende på restid kan vid ta en tågresa mellan Kalmar C och Nybro station som exempel. För den som inte är så väl påläst är järnvägen 29 km lång och Öresundstågen avklarar sträckan på 14 minuter vilket innebär en medelhastighet 125 km/h. En resa med bil beräknas enligt Google Maps ta 27 minuter och bilens resväg är ungefär 31 km vilket innebär en medelhastighet på 70 km/h.

Detta medför att bilen restid är 13 minuter kortare i de mest förmånliga scenariot då man resan börjar precis då tåget avgår. Däremot är detta scenario högst orealistiskt på grund av att resan start och slutpunkt är väldigt sällan exakt där tåget stannar och tidpunkten då resan startar brukar väldigt sällan vara precis då tåget avgår. Om vi antar att tidpunkten då resan inleds är slumpvariabel likformigt fördelad över en vanlig timme blir den väntade restiden med tåg bli 40 minuter och bilen beräknas spara 13 minuter i detta scenario. Något annat som går att notera är att tågets restid varierar mellan 14 och 74 minuter beroende på när man inleder resan.

Däremot är samtliga av dessa scenarion högst orealistiska på grund av att järnvägsstationen är väldigt sällan start resp. målpunkt. Ett mer rimligt scenario är att det sker en anslutande resa till resp. från station medans den som kör bil kör till den närmaste lämpliga parkeringsplatsen och går till slutpunkten. I detta fall antar vid att parkeringsplatsen är i direkt anslutning till start resp. målpunkten och att gångresan vid resp. målpunkt är 5 minuter längre för tågresenären (ungefär 500 meter längre gång för tågresenären) än för den som kör bil och att bilens körtid mellan parkeringsplatserna är samma som tidigare. I detta scenario är den restiden med tåg 3 minuter kortare än för den med bil om vi antar att tågresenären slipper vänta på tåget. Om istället resans starttidpunkt är likformigt fördelad över timmen väntas bilen spara 23 minuter jämfört med tåget och hela tågens potentiella restidsvinst har försvunnit med marginal på grund av potentiella väntetider och längre gångavstånd än för bilresenären.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det är troligtvis ganska svårt att jämföra bilens och kollektivtrafikens restid. Bilens främsta fördel är att man kan välja oftast har möjlighet att välja en mer effektiv resväg än kollektivtrafiken och att man är inte bunden till en direkt tidtabell. Däremot är bilens nackdel att man är bunden till att hitta en ändamålsenlig parkeringsplats vid ändpunkten och att det är svårare att utnyttja restiden till något produktivt. För kollektivtrafiken är det den motsatta bilden att man man kan utnyttja restiden till något produktivt och att man slipper söka efter en ledig P-plats vid ändpunkten. Däremot har kollektivtrafiken den stora nackdelen att man är bunden till en tidtabell och utbud vilket innebär att det existerar en potentiell risk att det saknas en förbindelse när man önskar att resa och att kollektivtrafikens resväg är vanligtvis mindre effektiv än bilens resväg med hänsyn till resmålet vilket brukar resultera i längre allmänna restider.

För att exemplifiera tågets utmaningar med avseende på restid kan vid ta en tågresa mellan Kalmar C och Nybro station som exempel. För den som inte är så väl påläst är järnvägen 29 km lång och Öresundstågen avklarar sträckan på 14 minuter vilket innebär en medelhastighet 125 km/h. En resa med bil beräknas enligt Google Maps ta 27 minuter och bilens resväg är ungefär 31 km vilket innebär en medelhastighet på 70 km/h.

Detta medför att bilen restid är 13 minuter kortare i de mest förmånliga scenariot då man resan börjar precis då tåget avgår. Däremot är detta scenario högst orealistiskt på grund av att resan start och slutpunkt är väldigt sällan exakt där tåget stannar och tidpunkten då resan startar brukar väldigt sällan vara precis då tåget avgår. Om vi antar att tidpunkten då resan inleds är slumpvariabel likformigt fördelad över en vanlig timme blir den väntade restiden med tåg bli 40 minuter och bilen beräknas spara 13 minuter i detta scenario. Något annat som går att notera är att tågets restid varierar mellan 14 och 74 minuter beroende på när man inleder resan.

Däremot är samtliga av dessa scenarion högst orealistiska på grund av att järnvägsstationen är väldigt sällan start resp. målpunkt. Ett mer rimligt scenario är att det sker en anslutande resa till resp. från station medans den som kör bil kör till den närmaste lämpliga parkeringsplatsen och går till slutpunkten. I detta fall antar vid att parkeringsplatsen är i direkt anslutning till start resp. målpunkten och att gångresan vid resp. målpunkt är 5 minuter längre för tågresenären (ungefär 500 meter längre gång för tågresenären) än för den som kör bil och att bilens körtid mellan parkeringsplatserna är samma som tidigare. I detta scenario är den restiden med tåg 3 minuter kortare än för den med bil om vi antar att tågresenären slipper vänta på tåget. Om istället resans starttidpunkt är likformigt fördelad över timmen väntas bilen spara 23 minuter jämfört med tåget och hela tågens potentiella restidsvinst har försvunnit med marginal på grund av potentiella väntetider och längre gångavstånd än för bilresenären.
    Och sedan beror det på vilken tid du ska anse att det tar att hitta en P-plats, liksom i vilken utsträckning restiden kan användas till annat än att (enbart) köra bil.

Det finns helt enkelt ingen enkel modell som täcker alla resenärers förutsättningar och behov, var och en måste göra sin egen bedömning.

(fast nu är vi långt ifrån trådens rubrik, däremot ganska väl i linje med huvuddelen av trådens inlägg)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •