Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Banarbete Stockholm - Upplands Väsby, kraftigt reducerad pendeltågstrafik

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Banarbete Stockholm - Upplands Väsby, kraftigt reducerad pendeltågstrafik

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Under högtrafiken går det som flest tåg. Alla norrgående pendel- fjärr- och godståg delar på samma spår från Hagalund till Kummelby,....
    Må så vara, men jag kan vid en snabb koll inte se att övriga persontrafikföretag fått sin trafik minskad till hälften under högtrafiktid. Pendeltågsresenärerna tycks drabbas mest, trots att de inte får någon glädje av hastighetshöjningen på snabbspåren (däremot av vändspåret norr om Sollentuna, men det är ju en annan historia som uppenbarligen kommer att ordnas under ett veckoslut).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "​Vi planerar att börja arbeta längs sträckan i augusti 2021. Vi arbetar nattetid för att kunna arbeta på ett säkert sätt utan passerande tåg. I oktober 2021 planerar vi att arbeta under en helg med att bygga nya växlar i mittspåret i Sollentuna."

Det är något som inte stämmer.
    ja, det var den informationen jag också såg, men inte kunde relatera till den nuvarande kraftiga trafikinskränkningen, därför trodde jag att det var akuta fel som man nu höll på att åtgärda. Verkligen kvalificerat hyckleri från Trafikverket med detta ständiga ropande om att hålla avstånd, och samtidigt halvera pendeltågsutbudet just under högtrafiktid - för att utföra arbeten som inte alls är akuta. Till skillnad från reparationerna efter godstågsurspåringen tidigare i år, då inskränkningarna för pendeltågen dock inte var lika omfattande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Det är tänkt såhär:

Kummelby försvinner som driftplats, istället konverteras Helenelunds hållplats till driftplats och utökas till växlarna i "gamla" Kummelby. Sollentuna konverteras till driftplats och får ett vändspår för tåg söderifrån norr om stationen. Ingen mellanliggande linje mellan driftplats Ulriksdal-Helenelund, Helenelund-Sollentuna och Sollentuna-Häggvik. Vändspåret rymmer två X60.

Det fanns idéer attt bygga ihop vändspåret i Häggvik med det nya vändspåret i Sollentuna och på så sätt få ett femte spår och längre uppställningsmöjlighet/förbigångsmöjlighet så blev det dock inte denna gång. Nuvarande vändspår i Häggvik saknar kontaktledning.

//Fredrik
    Jag kan inte regler och sånt, så jag behöver fråga:
    Innebär det alltså att det inte byggs något nytt vändspår norr om Helenelund, utan bara norr om Sollentuna?
    I så fall, ökas vändmöjligheterna av att Helenelund blir station (och inte längre hållplats)?
    Är det för att idag är det linje vid Helenelunds plattformar och man får inte vända på linjen?
    Kan man i så fall idag vända tåg i Kummelby (även om det förstås står i vägen medan förare byter ände)?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    ja, det var den informationen jag också såg, men inte kunde relatera till den nuvarande kraftiga trafikinskränkningen, därför trodde jag att det var akuta fel som man nu höll på att åtgärda. Verkligen kvalificerat hyckleri från Trafikverket med detta ständiga ropande om att hålla avstånd, och samtidigt halvera pendeltågsutbudet just under högtrafiktid - för att utföra arbeten som inte alls är akuta. Till skillnad från reparationerna efter godstågsurspåringen tidigare i år, då inskränkningarna för pendeltågen dock inte var lika omfattande.
    Man kan ju också undra hur SL informerat om detta. Det verkar som att detta arbete varit planerat länge, och då borde det väl ha annonserats av SL på hemsidan och anslag på åtminstone de stationer som berörs mest.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Man kan ju också undra hur SL informerat om detta. Det verkar som att detta arbete varit planerat länge, och då borde det väl ha annonserats av SL på hemsidan och anslag på åtminstone de stationer som berörs mest.
    Det har informerats på sl.se och med rullande text på plattformsskyltar. Först informerade man att "vissa pendeltåg" var inställda på grund av "underhållsarbeten". Nu ändrat till "banarbeten". På SL facebooksida har resenärer skrivit om "smockfullt" och "helt omöjligt att hålla någon form av avstånd". SL svarar "Vi vill gärna veta vid vilka tider och vilka områden/linjer som är drabbade. Det gör det lättare för oss att planera trafiken så att trängseln minskar" vilket ju är direkt nonsens. Naturligtvis kan de inte planera om banarbeten som redan påbörjats. Och ingenstans framgår varför de inställda tågen skall vända redan vid Stockholm City (eller vissa dagar i Älvsjö) när arbetena är på sträckan Ulriksdal - Sollentuna.

Antagligen är risken för spridning av nya coronaviruset inte längre särskilt stor, även om tågen är "smockfulla". Men det är ett hån mot resenärerna att tvingas höra JärDas ständiga babblande om att hålla avstånd, samtidigt som Trafikverket helt struntar i trängseln och sätter igång ett inte särskilt angeläget arbete för att något öka hastigheten för fjärrtågen och Arlanda Express.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Innebär det alltså att det inte byggs något nytt vändspår norr om Helenelund, utan bara norr om Sollentuna?
    I så fall, ökas vändmöjligheterna av att Helenelund blir station (och inte längre hållplats)?
    Är det för att idag är det linje vid Helenelunds plattformar och man får inte vända på linjen?
    Kan man i så fall idag vända tåg i Kummelby (även om det förstås står i vägen medan förare byter ände)?
    Ja, utom att vända vid Kummelby.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag uppfattar det som att arbetet i sig varit planerat sedan länge, men att det på ett sent stadium utökats till att utföras även dagtid och därmed påverka pendeltågstrafiken på detta sätt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Enbart nytt norr om Sollentuna, men man kan vända vid Helenelund eftersom Helenelund blir driftplats och inte hållplats på linjen. Vända tåg i Kummelby går bra, fast jag tror inte någon skulle försöka sig på det, det är nog ganska opraktiskt.

Ett annat skäl till detta är den evenemangstrafik som körs av pendeltågen som går till/från Solna och Friends Arenanär det inte är pandemi. Den trafiken har inte haft någon bra plats att vända på förutom Ulriksdal, nu får man en plats till att vända på, plus då att man kan använda Sollentuna vid störningar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Enbart nytt norr om Sollentuna, men man kan vända vid Helenelund eftersom Helenelund blir driftplats och inte hållplats på linjen. Vända tåg i Kummelby går bra, fast jag tror inte någon skulle försöka sig på det, det är nog ganska opraktiskt.

Ett annat skäl till detta är den evenemangstrafik som körs av pendeltågen som går till/från Solna och Friends Arenanär det inte är pandemi. Den trafiken har inte haft någon bra plats att vända på förutom Ulriksdal, nu får man en plats till att vända på, plus då att man kan använda Sollentuna vid störningar.
    Tack!
    Följdfråga: Måste det sättas upp fler signaler (eller flyttas) vid Helenelund, eller räcker det med de signaler (och ställverk) som finns (och så byter man märkskyltarna) för att den skall bli driftsplats?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men den intressanta frågan bommar ni ju helt.

Vet någon vad det är för arbeten som pågår, och varför trafikreduceringen är som störst under högtrafiktid?

"​Vi planerar att börja arbeta längs sträckan i augusti 2021. Vi arbetar nattetid för att kunna arbeta på ett säkert sätt utan passerande tåg. I oktober 2021 planerar vi att arbeta under en helg med att bygga nya växlar i mittspåret i Sollentuna."

Det är något som inte stämmer.

Om det var planerat (och informerat) som nattarbeten, varför arbetar man då dagtid istället (eller också)?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Men den intressanta frågan bommar ni ju helt.

Om det var planerat (och informerat) som nattarbeten, varför arbetar man då dagtid istället (eller också)?
    Jag vet inte, men har läst inläggen i tråden.
    Är det inte så att det spår man arbetar med är oanvändbart, dygnet runt, under arbetena?
    Medan när man gör "avancerade" arbeten vill man ha avstängt på spåret bredvid av säkerhetsskäl, och de arbetena görs därför nattetid (och då kan det störa omkringboende), medan på dagarna kan man vidta vissa åtgärder på delar av det spår man skall åtgärda, och annars är det spåret bara avstängt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det inte så att det spår man arbetar med är oanvändbart, dygnet runt, under arbetena?
    Medan när man gör "avancerade" arbeten vill man ha avstängt på spåret bredvid av säkerhetsskäl, och de arbetena görs därför nattetid (och då kan det störa omkringboende), medan på dagarna kan man vidta vissa åtgärder på delar av det spår man skall åtgärda, och annars är det spåret bara avstängt?
    Aha! En fullt plausibel teori!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fast det förklarar inte att det skulle uppkommit ytterligare behov av avstängning. Eller menar du att man redan i planeringen varit medveten om behovet av att minska pendeltågstrafiken men SL med berått mod har väntat med att informera om det?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det har informerats på sl.se och med rullande text på plattformsskyltar. Först informerade man att "vissa pendeltåg" var inställda på grund av "underhållsarbeten". Nu ändrat till "banarbeten". På SL facebooksida har resenärer skrivit om "smockfullt" och "helt omöjligt att hålla någon form av avstånd". SL svarar "Vi vill gärna veta vid vilka tider och vilka områden/linjer som är drabbade. Det gör det lättare för oss att planera trafiken så att trängseln minskar" vilket ju är direkt nonsens. Naturligtvis kan de inte planera om banarbeten som redan påbörjats. Och ingenstans framgår varför de inställda tågen skall vända redan vid Stockholm City (eller vissa dagar i Älvsjö) när arbetena är på sträckan Ulriksdal - Sollentuna.

Antagligen är risken för spridning av nya coronaviruset inte längre särskilt stor, även om tågen är "smockfulla". Men det är ett hån mot resenärerna att tvingas höra JärDas ständiga babblande om att hålla avstånd, samtidigt som Trafikverket helt struntar i trängseln och sätter igång ett inte särskilt angeläget arbete för att något öka hastigheten för fjärrtågen och Arlanda Express.
    Om du själv hade tittat på tågen som lämnar Stockholm City i rusningen hade du själv kunnat konstatera att det är"som vanligt"endast i vagnarna längst fram i tåget som är
    tämligen välfyllda och ju längre bak man är ju tommare blir det...
    En förlängd åktid för resenärerna på 7 min till/från Rosersberg och Märsta kunde ha varit mycket sämre.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast det förklarar inte att det skulle uppkommit ytterligare behov av avstängning. Eller menar du att man redan i planeringen varit medveten om behovet av att minska pendeltågstrafiken men SL med berått mod har väntat med att informera om det?
    Jag har ingen aning om när eller hur SL informerat, så jag vill inte dra några slutsatser eller ta till överord. Jag vet heller inte om Trafikverket utvidgat avstängningarna i ett sent läge eller om det varit känt länge.

Men, det förekommer ju ibland (några exempel från Värmland) att länsbolag ställer in sina tåg först några veckor innan banarbeten (som varit kända länge), medan de kommersiella bolagen ställer in sina tåg flera månader i förväg, vilket gör att sökmotorer ett tag föreslår kombinationer med länståg som inte kommer att rulla. Länsbolagen tänker kanske att deras resenärer planerar sina resor med några timmars eller någon dags framförhållning, och att det är då de bör informera.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Under fredagen arbetades det i varje fall vid Ulriksdal, på södergående "fjärrtågsspåret":

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Tack!
    Följdfråga: Måste det sättas upp fler signaler (eller flyttas) vid Helenelund, eller räcker det med de signaler (och ställverk) som finns (och så byter man märkskyltarna) för att den skall bli driftsplats?
    Ja, nya signaler med tillhörande märkskyltar måste upp. Ställverksmässigt vet jag inte hur man gör, men gissningsvis nyttjar man befintlig 95:a i Kummelby

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ytterligare några bilder från banarbetena tagna 14 september:

Fjärrtågen använde pendeltågsspåret mellan Kummelby-Solna och här passerar en X40 mot Stockholm Helenelunds plattform.
    Det nyanlagda fjärrtågsspåret t h syns tydligt

En ArlandaExpress kom straxt efteråt.
    I 15 min luckan p g av indragna pendeltåg skapades en bra"kanal"för fjärrtåg(som vid vissa tillfällen inte riktigt stämde...)

Nere vid Ulriksdal höll en spårriktare igång och det är ju som sagt rätt ovanligt att se dessa användas dagtid

Närbild på vehikeln

Även en ballastplog(?)var i rörelse

Kör så det ryker

Maskinens hytt med inv nummer

Intressant att se denna i arbete

Även en X55a kom smygandes vid Ulriksdal och även förbi Solna stations plattform kördes fjärrtågen

För info så skulle vändspåret norr om Sollentuna ha blivit byggt redan i våras,men så kom en tågurspårning i vägen.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    ...
    Även en ballastplog(?)var i rörelse
    ...
    Visst är det en ballastplog! //Anders, banarbetsmaskinsnörd

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Om du själv hade tittat på tågen som lämnar Stockholm City i rusningen hade du själv kunnat konstatera att det är"som vanligt"endast i vagnarna längst fram i tåget som är
    tämligen välfyllda och ju längre bak man är ju tommare blir det...
    En förlängd åktid för resenärerna på 7 min till/från Rosersberg och Märsta kunde ha varit mycket sämre.../Ulf
    Ja, jag kanske har haft otur som hamnat på överfulla tåg. Men om övriga tåg under högtrafiktid hade gott om utrymme (förutom längst fram) måste cirka 40 procent av resenärerna tillfälligt ha gått över till att köra bil, återigen arbeta hemma eller åka utanför högtrafiktid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •