Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vy tvingas betala vite till Trafikverket - igen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vy tvingas betala vite till Trafikverket - igen

För andra gången på nio månader tvingas Vy Tåg betala vite till Trafikverket för brister i tågtrafiken till övre Norrland. Orsaken är förseningar och inställda tåg.

Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...or-forseningar

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vy tvingas betala vite till Trafikverket - igen

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    För andra gången på nio månader tvingas Vy Tåg betala vite till Trafikverket för brister i tågtrafiken till övre Norrland. Orsaken är förseningar och inställda tåg.

Oj, jag trodde Trafikverket hade månatliga genomgångar och krävde in viten, och att det är lätt att få viten, så i så fall måste Vy Tåg skött sig bra flera månader i rad.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Oj, jag trodde Trafikverket hade månatliga genomgångar och krävde in viten, och att det är lätt att få viten, så i så fall måste Vy Tåg skött sig bra flera månader i rad.
    Så värst många månader behöver det inte vara... Aktuella viten handlar ju om trafiken i april och maj. Det är andra gången man får betala vite och har kört trafiken sedan mitten av december.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Så värst många månader behöver det inte vara... Aktuella viten handlar ju om trafiken i april och maj. Det är andra gången man får betala vite och har kört trafiken sedan mitten av december.
    Man får väl förmoda att VY bestrider de viten man inte själva anser sig ha orsakat.

På den tiden jag jobbade på Tk Lp, så skickade vi varje månad sammanställning över samtliga störningar, varefter det kom en del viten från Ötraf. Sen bestred man de som man inte tyckte vi var orsak till, vilket oftast resulterade i att de flesta drogs tillbaka.
    T.ex. hade Ötraf mage att begära vite då vi använt SJ-fordon i pendeln, trotts att det saknades fungerande Ötraf-fordon. Man kan ju säga att dom inte var så blyga att skicka viten, men utfallet blev nog rätt dåligt i slutändan.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Man får väl förmoda att VY bestrider de viten man inte själva anser sig ha orsakat.

På den tiden jag jobbade på Tk Lp, så skickade vi varje månad sammanställning över samtliga störningar, varefter det kom en del viten från Ötraf. Sen bestred man de som man inte tyckte vi var orsak till, vilket oftast resulterade i att de flesta drogs tillbaka.
    T.ex. hade Ötraf mage att begära vite då vi använt SJ-fordon i pendeln, trotts att det saknades fungerande Ötraf-fordon. Man kan ju säga att dom inte var så blyga att skicka viten, men utfallet blev nog rätt dåligt i slutändan.
    Vitena döms ut i tre olika "nivåer" om jag förstått det rätt. Mellan 1500 kr om avgången är försenad med mer än 5 minuter till 4000 kr om ankomsten är försenad mer än 61 minuter. Självfallet döms vitet enbart ut om det är pga levernatören som har orsakat den.

Högst är vitet för inställda tåg (som leverantören svarar för), 100 000 kr! Det är ändå rätt saftigt så det gäller ju att de kör de där tågen!

Sen tror jag även det finns vite för om komforten inte är som den ska, men det låter jag vara osagt.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det var väl ett gott betyg att man klarade sig utan viten de första fyra månaderna. Det är nog få av SL:s entreprenörer som klarat det!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Vitena döms ut i tre olika "nivåer" om jag förstått det rätt. Mellan 1500 kr om avgången är försenad med mer än 5 minuter till 4000 kr om ankomsten är försenad mer än 61 minuter. Självfallet döms vitet enbart ut om det är pga levernatören som har orsakat den.

Högst är vitet för inställda tåg (som leverantören svarar för), 100 000 kr! Det är ändå rätt saftigt så det gäller ju att de kör de där tågen!

Sen tror jag även det finns vite för om komforten inte är som den ska, men det låter jag vara osagt.
    Säkert har det ju utvecklats lite hur man skriver i avtal. Men jag är rätt övertygad om att det sker en förhandling om i vart fall en del av de de där vitena.
    Kontorsfolk är oftast inte så särskilt duktiga på att avgöra orsaker osv... Men det är ju bara mina gamla erfarenheter från en svunnen tid.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det var väl ett gott betyg att man klarade sig utan viten de första fyra månaderna. Det är nog få av SL:s entreprenörer som klarat det!
    Man har åtmistone betalat vite för ett par månader i början på avtalet också....

Men, är väl få avtal med upphandlad trafik där man klarar sig speciellt länge utan vite, då det ju är vite för i princip allt..

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Säkert har det ju utvecklats lite hur man skriver i avtal. Men jag är rätt övertygad om att det sker en förhandling om i vart fall en del av de de där vitena.
    Kontorsfolk är oftast inte så särskilt duktiga på att avgöra orsaker osv... Men det är ju bara mina gamla erfarenheter från en svunnen tid.
    Då tänker jag att förseningsorsaken rapporteras väl redan på TC när förseningen sker? Således sitter man inte efteråt och bedömmer det utan det är gjort sedan länge. Så trodde jag det fungerade åtminstone.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Man har åtmistone betalat vite för ett par månader i början på avtalet också....
    Ok missförstod kanske lite där, tänkte att vitena reglerades varje månad så att "andra gången" avsåg den senare av de två nämnda månaderna.

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Men, är väl få avtal med upphandlad trafik där man klarar sig speciellt länge utan vite, då det ju är vite för i princip allt..
    Ja, det är väl inte mer än rättvist, åtminstone så länge de inte kommer dragande med vite för "låg nöjdkundhet" och annat som de lika gärna kan ha orsakat själva...

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Då tänker jag att förseningsorsaken rapporteras väl redan på TC när förseningen sker? Således sitter man inte efteråt och bedömmer det utan det är gjort sedan länge. Så trodde jag det fungerade åtminstone.
    Jo, men finns ju rätt mycket andra saker som kan ge förseningar. Dessutom vet jag ju att det som registreras inte alltid är korrekt, dessutom har ju rapporteringen utvecklats över tid en del. Tex så ska ju orsaken vara grundorsaken även vid följdföreningar.

Sen om man nu läser vad som står i SVT-inslaget, så tycker ju jag att om deras tåg bara varit försenade 13 gånger under 2 månader, trotts att
    "– Det har varit flera störningar längs banan som bortspolade banvallar och godståg som spårat ur, vilket skapar förseningar och ger inget bra flyt i trafiken".
    Tror man att den där trafiken på det avståndet, aldrig ska drabbas av förseningar alls, så vet jag ju inte vilken värld man lever i egentligen.

Tramtrain - Bildgalleri

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

De burde få vite for manglende kundeservice også.

Har enda ikke mottatt noe fornuftig svar på min henvendelse fra februar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    De burde få vite for manglende kundeservice også.

Har enda ikke mottatt noe fornuftig svar på min henvendelse fra februar.
    Om det är begäran om ersättning och du inte får svar så föreslår jag hänvändelse till ARN , allmänna reklamationsbyrån.
    Vill dom inte ta upp det så kan man pröva att stämma Vy till tingsrätten som ett förenklat tvistemål.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om det är begäran om ersättning och du inte får svar så föreslår jag hänvändelse till ARN , allmänna reklamationsbyrån.
    Vill dom inte ta upp det så kan man pröva att stämma Vy till tingsrätten som ett förenklat tvistemål.
    Nope. Spørsmål om kjøp av 1. Kl soveplass kombinert med interrail..

De burde kunne gi et vettigt svar på snart 7 måneder.

Vet är inte bara Vy som får betala viten...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...blem-pa-sj-tag

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Vite till den myndighet som upphandlar är logiskt. Men när myndigheten som upphandlar är samma myndighet som äger och underhåller spåren så blir det något märkligt. Kan vitena påhända användas till att byta ytterligare lite slipers?

Aldrig bra med myndigheter som sitter på två roller samtidigt. Således hade det varit bra om Rikstrafiken funnits kvar och skött upphandlingar av långväga trafik.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Låter inte som speciellt rationellt utan snarare som att någon fått instruktionen att skriva så många vites-krav som möjligt.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Vet är inte bara Vy som får betala viten...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...blem-pa-sj-tag
    Svär du i kylan pojk! Tala illa om SJ i detta forum? VET HUT!

Vite är en naturlig det av avtalet. På bussar finns nog inte ett avtal kvar för Stad/regionstrafik som inte har någon form av vite. Punktlighet komfort fordonstyp kundupplevelse är parametrar som mäts. Utifrån detta så får operatören vite för allt under 100%. Finns inget trafikföretag som kan leverera 100%. Inte ens på järnvägen.

Inte ens SJ.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Svär du i kylan pojk! Tala illa om SJ i detta forum? VET HUT!

Vite är en naturlig det av avtalet. På bussar finns nog inte ett avtal kvar för Stad/regionstrafik som inte har någon form av vite. Punktlighet komfort fordonstyp kundupplevelse är parametrar som mäts. Utifrån detta så får operatören vite för allt under 100%. Finns inget trafikföretag som kan leverera 100%. Inte ens på järnvägen.

Inte ens SJ.
    Detta påpekade jag förra gången Postvagnsdrevet gick igång på SVT:s rapportering. Viten är en del av vardagen för alla som kör upphandlad trafik.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Detta påpekade jag förra gången Postvagnsdrevet gick igång på SVT:s rapportering. Viten är en del av vardagen för alla som kör upphandlad trafik.
    Men för böveln, tala inte illa om SJ!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •