Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 109 av 109

Ämne: Green cargo slutar att åka båt!

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Green cargo slutar att åka båt!

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Transporten gick från Brake. https://www.google.se/maps/place/53%....4802184?hl=sv - enligt en annan tyskspråkig artikel: https://www.wsa-nord-ostsee-kanal.ws...tml?nn=2080294
    Med översättares hjälp och/eller skoltyskan går det bra att läsa.
    "Monteringen av den nya transportbron förväntas vara klar i början av november 2021."
    Suck! Maskinöversättning via engelska, tydligen. Alltså först "transporter bridge" och sedan "transportbro". Problemet är att det låter som någon bro som används för byggarbeten, eller i den vägen.
    Felet är dock inte unikt, även sjöfartsverket hade samma fel i sina teckenförklaringar till sjökorten. Jag skrev till dem om detta. De höll med om felet och ändrade till "bro med hängande färjkorg" i nästa upplaga. (De tyckte inte mitt försla "traversbro" var tillräckligt bra).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Går spåret från godsbangården via spårporten ?
    Nej, det är spåret till godsbangården som går i spårportens undervåning. Spåret från godsbangården går vid sidan om spårportens fyra spår.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Infrastruktur på båda sidor av vattnet? Bemanning, beredskap, uppstartstid m?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Om den tekniska infrastrukturen för färjetransporter, dvs färjor och färjelägen, vidmakthålls men "läggs i malpåse" så måste ju också järnvägskapacitet till färjelägena bibehållas på båda sidor av Östersjön. Spår och signalanläggningar förstås, uppställnings- och rangerspår, och inga bostäder får byggas inom störningshåll (pga buller och risker med farligt gods mm) från bangårdarna.
    Ja, det finns ett antal grundläggande förutsättningar, som inte bygger på människor utan på infrastruktur och som måste finnas kvar på plats.

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Det tar nog minst en vecka att snurra igång tågfärjetransporterna om maskineriet är övat och oljat. Annars månader eller halvårsvis.
    Jag vet förstås inte, men å andra sidan tycker jag att man sett heroiska och snabba insatser från järnvägssektorn vid plötsliga händelser/katastrofer som stoppar mycket trafik. Man kan tänka på bränderna i Varberg och Hässleholm. Jag hörde nyligen om spårbytet Lund-Helsingborg där man precis under arbetet skulle byta basentreprenör. Blev det då bråk om att ingen ville ta tag i surdegen mellan de två entreprenörerna? Nej, snabbt tecknade man ett avtal med den tillträdande så de började jobba tidigare, och parallellt med den avgående, och fick igång jobb dygnet runt.

Så, jag tror (eller snarare hoppas) att det inte behöver ta månader, ifall man vet att man har grejorna, och i synnerhet om det fortsatte finnas last någon gång då och då som mår bättre av att ta färja till Rostock än att slita på den fina bron i Rendsburg.
    Samt, att det inte är en permanent överflyttning, utan andra berörda (t.ex. pendlare till Trelleborg) kan stå ut ett tag med annan trafik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Infrastruktur på båda sidor av vattnet? Bemanning, beredskap, uppstartstid m?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag vet förstås inte, men å andra sidan tycker jag att man sett heroiska och snabba insatser från järnvägssektorn vid plötsliga händelser/katastrofer som stoppar mycket trafik. Man kan tänka på bränderna i Varberg och Hässleholm. Jag hörde nyligen om spårbytet Lund-Helsingborg där man precis under arbetet skulle byta basentreprenör. Blev det då bråk om att ingen ville ta tag i surdegen mellan de två entreprenörerna? Nej, snabbt tecknade man ett avtal med den tillträdande så de började jobba tidigare, och parallellt med den avgående, och fick igång jobb dygnet runt.
    Glöm inte att det omfattar andra länder. Är tyskarna intresserade att vara "snabba och heroiska" för att rädda Svensk export?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Glöm inte att det omfattar andra länder. Är tyskarna intresserade att vara "snabba och heroiska" för att rädda Svensk export?
    De kanske vill rädda svensk import från just Tyskland?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag gissar att Tyskland har ett visst intresse att hålla transportvägarna ut ur landet öppna för att värna om sitt näringsliv och näringslivets import resp. exportbehov till Tyskland.

Sedan är det en helt annan fråga hur stor vikt som Tyskland lägger på transportstråken mot Skandinavien i den dagliga debatten. Behovet av att diskutera transportstråken mot Skandinavien är troligtvis inte särskild prioriterade i jämförelse med andra transportpolitiska frågor.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tänkte också på det, men ska vi skapa verklig redundans bör det vara via en hamn som inte gör Arlöv till ny flaskhals utan redundans. Helsingborg ligger väl i så fall bäst till, och då handlar det verkligen om att återskapa.
    Och då kanske en pråm är den lämpligaste tekniken.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Korrekt, signalsystemet måste bytas ut till ERTMS för att det ska gå att köra 250, något som är planerat ske 2023.
    https://www.bane.dk/-/media/Bane/Nyt...9_final_1_.jpg
    Hur som helst går godstågen ofta där, kanske mindre bullerkänsligt eftersom den är nybyggd längs motorvägar.
    Kommer godstågen fortsätta gå där även efter sth höjts till 250 (med eller utan ny bullerutredning)?
    Antagligen.
    Trots att det sägs att godståg inte ska gå på höghastighetsbana.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Hur som helst går godstågen ofta där, kanske mindre bullerkänsligt eftersom den är nybyggd längs motorvägar.
    Kommer godstågen fortsätta gå där även efter sth höjts till 250 (med eller utan ny bullerutredning)?
    Antagligen.
    Trots att det sägs att godståg inte ska gå på höghastighetsbana.
    Den banan ligger i Danmark, det är i Sverige "det sägs att godståg inte ska gå på höghastighetsbana".

(måhända ändrar sig endera beroende på hur krävande det blir att spårrikta efter godstågens framfart)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •