Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 109

Ämne: Green cargo slutar att åka båt!

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Green cargo slutar att åka båt!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Totalt vansinne att göra sig helt beroende av en enda väg och de nycker som Danmark kan hitta på. Man får hoppas att Greencargos kunder också inser detta och kräver att man har flera alternativ eller väljer operatör som också kör via färjorna!
    De får väl skicka det med lastbilar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Banan är konstruerad för 250 km/h, undantaget vid Køge, där det p g a kurva och plattformar inte kan bli mer än 240 km/h.

Däremot kan det vara så att signalsystemet i nuläget inte klarar mer än 180 km/h.
    Korrekt, signalsystemet måste bytas ut till ERTMS för att det ska gå att köra 250, något som är planerat ske 2023.
    https://www.bane.dk/-/media/Bane/Nyt...9_final_1_.jpg

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Att det måste finnas redundans kan mycket väl vara ett affärsmässigt skäl. Inte konstigare än att ett företag som egentligen bara behöver en underleverantör av prylen x kanske väljer att köpa in från två olika, bara för att de vill att det ska finnas en konkurrens. Vet inte varför ett statligt företag skulle ha något skäl att göra en annan bedömning, annat än möjligen just för att de är statliga och kanske tänker att de egentligen bara gör affärer på låtsas.
    Det är bara för dig att starta ett eget företag som skeppar med båt om du tycker det är så lukrativt!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur går det med arbetet att godkänna öresundsförbindelsen för 835m långa tåg? Det kördes ju ett provtåg, men när kan reguljära tåg av den längden börja gå?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Vilket kanske är rimligt? Även om Green cargo faktiskt är ett statligt bolag så ska de ju faktiskt vara affärsmässiga. Så länge de ska vara det så kan de inte köra olönsam trafik bara för att ”det måste finnas redundans” eller för att det alltid varit så.

Då borde pappa staten gå in och skydda sina intressen.
    Vet inte om jag lägger min fundering rätt i tråden. Men det krånglar till det lite att för att redundansen ska uppstår så gäller det att det finns ett färjeläge på andra sidan som kan ta emot tågfärjor med tåg. Hur ser det ut, riskerar de försvinna från Tyskland/Polen om transporterna från Sverige minskar/upphör? Då måste det till en diskussion med myndigheter i Tyskland/Polen också, naturligtvis lösbart, men inte lika enkelt kanske.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Totalt vansinne att göra sig helt beroende av en enda väg och de nycker som Danmark kan hitta på. Man får hoppas att Greencargos kunder också inser detta och kräver att man har flera alternativ eller väljer operatör som också kör via färjorna!
    I och för sig finns en annan järnväg mellan Sverige och resten av världen, men med spårviddsbyte, en rejäl omväg och genom minst ett land som går mycket mindre att lita på än Danmark. Smidigare med färjor.

En fast förbindelse med kontinenten utanför Danmark är nog inget som blir aktuellt i vår livstid. Eller?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Hur går det med arbetet att godkänna öresundsförbindelsen för 835m långa tåg? Det kördes ju ett provtåg, men när kan reguljära tåg av den längden börja gå?
    Helst innan Green Cargo slutar med att färja på Rostock..
    Eller har de så gott om plats på sina tåg via Danmark att de klarar sig utan färjan?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Vi kan även tillämpa samma princip med något annat godtyckligt land inom EU eller EES som till exempel Tyskland.

Det är inte så roligt för oss om godset fastnar vid den tyska gränser på grund av liknande omständigheter som det som inträffade vid den Stora Bältförbindelsen i Danmark.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Vi kan även tillämpa samma princip med något annat godtyckligt land inom EU eller EES som till exempel Tyskland.

Det är inte så roligt för oss om godset fastnar vid den tyska gränser på grund av liknande omständigheter som det som inträffade vid den Stora Bältförbindelsen i Danmark.
    Skillnaden är att Sverige är ganska ensamt om att kunna isoleras av Danmarks agerande, möjligen i sällskap med Norge och i någon utsträckning Finland. Stängs Tysklands gränser påverkar det stora delar av den europeiska tågtrafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skillnaden är att Sverige är ganska ensamt om att kunna isoleras av Danmarks agerande, möjligen i sällskap med Norge och i någon utsträckning Finland. Stängs Tysklands gränser påverkar det stora delar av den europeiska tågtrafiken.
    Man bör komma ihåg att för lite mer än 20 år sedan var detta statliga färjelinjer, Stena Line fick köpa dem och tillsammans skapade rederierna ett slags oligpol eller monopol, endast Stena Line har ju tågfärjor nu. Delstatsregeringen i Schwerin har uppenbart mer intresse av tågfärjor från Rügen än regeringen i Stockholm som inte brydde sig als medan Frau Schwesig var mycket kritisk till nedläggningen 2020. Alla i Tyskland är förbannade på Sten Line, de anställda på tågfärjorna i Rostock får inte längre tala tyska på jobbet utan det är från nu engelska som gäller, vilket gör att personal inte kan få jobba kvar och kontoret flyttades till Hamburg. Tyskarna menar att Stena Line från början skött verksamheten inkompetent. Det har skett flera mediauttalanden de senaste åren från både politiker och hamnbolag, t ex i NDR.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Svenska avtal

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Man bör komma ihåg att för lite mer än 20 år sedan var detta statliga färjelinjer, Stena Line fick köpa dem och tillsammans skapade rederierna ett slags oligpol eller monopol, endast Stena Line har ju tågfärjor nu. Delstatsregeringen i Schwerin har uppenbart mer intresse av tågfärjor från Rügen än regeringen i Stockholm som inte brydde sig als medan Frau Schwesig var mycket kritisk till nedläggningen 2020. Alla i Tyskland är förbannade på Sten Line, de anställda på tågfärjorna i Rostock får inte längre tala tyska på jobbet utan det är från nu engelska som gäller, vilket gör att personal inte kan få jobba kvar och kontoret flyttades till Hamburg. Tyskarna menar att Stena Line från början skött verksamheten inkompetent. Det har skett flera mediauttalanden de senaste åren från både politiker och hamnbolag, t ex i NDR.

Tydligen duger inte svenska avtal och engelska är, vid sidan av andra språk, det normala till sjöss.

NDR

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är bara för dig att starta ett eget företag som skeppar med båt om du tycker det är så lukrativt!
    Jag tror inte att JDS menade att båtar är billigare, men vad händer om:
    1) det blir ett längre stopp för tågtrafik i Danmark, betalar man ersättning för förseningar eller tappar Green Cargo kunder som går över till lastbilsrederi? Kan företaget överleva ett längre kris?
    2) Danmark höjer transit taxan? (eller renodlat godstrafiks taxan)

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Tydligen duger inte svenska avtal och engelska är, vid sidan av andra språk, det normala till sjöss.

NDR
    Vad då engelsk normal - svenska accepteras alltjämt på färjorna och det handlar om tyskar i Rostock (och Kiel med då ja) boende inte fillippiner på världshaven, så det var aldrig engelska vare sig på hansans dagar eller DDR eller BRD-tiden. Problemet heter Stena Line om du frågar de tyska facken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Vad då engelsk normal - svenska accepteras alltjämt på färjorna och det handlar om tyskar i Rostock (och Kiel med då ja) boende inte fillippiner på världshaven, så det var aldrig engelska vare sig på hansans dagar eller DDR eller BRD-tiden. Problemet heter Stena Line om du frågar de tyska facken.
    Du missade "vid sidan av andra språk".

Problemet är det tyska facket som inte gillar att deras medlemmar omfattas av svenska avtal. Det vimlade f ö av tyskar i svenska båtar med svenska avtal på 50- och 60-talen så vad är felet?

Tyskar brukar kunna lära sig skaplig svenska rätt snabbt i umgänge med skeppskamrater.

Har seglat tillsammans med många nationer, även tyskar, men de flesta behärskade engelska mer eller mindre bra men båten fungerade.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Jag tror inte att JDS menade att båtar är billigare, men vad händer om:
    1) det blir ett längre stopp för tågtrafik i Danmark, betalar man ersättning för förseningar eller tappar Green Cargo kunder som går över till lastbilsrederi? Kan företaget överleva ett längre kris?
    2) Danmark höjer transit taxan? (eller renodlat godstrafiks taxan)
    Det kan finnas jättemånga om om om!

Vad händer om någon nu tvingar Green cargo att köra trafiken på färja, någon konkurrent tar avtal från GC och kör bron och GC går i konken?

Jag säger inte att det är dåligt med redundans, absolut inte! Men jag ser inte att Green cargo ska vara ansvariga för det. På samma sätt som jag inte anser att SJ ska köra olönsam trafik, Infranord ska ta olönsamma kontrakt osv. Det gynnar ingen!

Om däremot staten kan gå in och på något sätt ge bidrag till alla som vill utnyttja tågfärjorna så att Stena kan ha de kvar, då tycker jag det är en bättre lösning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

D
    Om däremot staten kan gå in och på något sätt ge bidrag till alla som vill utnyttja tågfärjorna så att Stena kan ha de kvar, då tycker jag det är en bättre lösning.
    Tror inte det är rätt att staten ger bidrag till själva trafiken, det snedvrider ju konkurrens och vägen över Padborg torde vara mest rationell och dessutom miljömässigt fördelaktig med eldrift hela vägen. Jag har dessutom sett en uppgift att transport med vagnar på tågfärja drar långt mer bränsle än transport på räls.
    Men det sagt så kunde det väl vara rimligt att staten ger bidrag så att spår kan behållas på färjorna och att infrastruktur som färjeklaffar behålls i trafikdugligt skick. Allt detta för att tågtrafiken över Danmark i något speciellt läge kan vara omöjlig att använda.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tror inte det är rätt att staten ger bidrag till själva trafiken, det snedvrider ju konkurrens och vägen över Padborg torde vara mest rationell och dessutom miljömässigt fördelaktig med eldrift hela vägen. Jag har dessutom sett en uppgift att transport med vagnar på tågfärja drar långt mer bränsle än transport på räls.
    Men det sagt så kunde det väl vara rimligt att staten ger bidrag så att spår kan behållas på färjorna och att infrastruktur som färjeklaffar behålls i trafikdugligt skick. Allt detta för att tågtrafiken över Danmark i något speciellt läge kan vara omöjlig att använda.
    Trafikverket föreslår idag att föreslår att staten ska äga fartygen i Gotlandstrafiken men driften ska upphandlas. Jag förutsätter fartygen då ska bli gula i likhet med övriga Trafikverksfartyg.

Samma sak skulle kunna gälla för tågfärjetrafiken till Tyskland.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det håller jag med om. Det är inte bara för staten att köpa en färja och sedan köra ner till Tyskland. Tror Danmark och EU hade haft ganska stora synpunkter på det. Kanske även Öresundsbron men främst nya förbindelsen Fehmarn Bält.

Så vad som än ska göras så behövs en utredning om det innan, för det finns inga enkla svar.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

I tråden oroas ni över att tågfärjorna försvinner helt och allt ersätts med bara Öresundsbron.

Här vill jag påpeka en sak: Om det blir så, dvs att inga operatörer mer vill köra tåg på tågfärjor, utan bara litar på Öresundsbron, då kommer Stena och andra ägare att antingen göra sig av med tågfärjorna, eller visserligen behålla dem, men ta bort spåren på dem och övrig utrustning. Spårförsedda färjeklaffar försvinner, liksom spåren som ansluter till färjeklaffarna. Med andra ord, försvinner tågfärjetrafiken, så skrotas också möjligheterna att transportera vagnar på färja.

Jag håller med om satt det gör det sårbart. Men om ska ha den reserv som ni efterlyser, så tror jag att staten måste gå in i detta. Staten måste då se till att minst en färjeklaff någonstans i södra Sverige finns kvar och underhålls. De måste också se till att en tågfärja underhålls som tågfärja i reserv, även om den aldrig får transportera vagnar i normala fall. Ägaren till färjan kan i sig mycket väl vara t ex Stena. Men staten betalar underhåll av den osv, så de håller liv i minst en tågfärja.

Minst en sådan färjeklaff bör också finnas på Själland i Danmark av samma anledning. Här skulle den svenska och den danska staten gemensamt hålla i den nämnda reservfärjan och gemensamt betala underhåll med mera.

Men om inte svenska och danska staterna kommer på detta, ja då kommer nog allting som med tågfärjor bara att försvinna och alla alternativ till Öresundsbron och Stora Bältbron skrotas och försvinner. Stena eller andra rederier kommer aldrig ta tag i detta, någon måste betala dem för detta.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    I tråden oroas ni över att tågfärjorna försvinner helt och allt ersätts med bara Öresundsbron.

Här vill jag påpeka en sak: Om det blir så, dvs att inga operatörer mer vill köra tåg på tågfärjor, utan bara litar på Öresundsbron, då kommer Stena och andra ägare att antingen göra sig av med tågfärjorna, eller visserligen behålla dem, men ta bort spåren på dem och övrig utrustning. Spårförsedda färjeklaffar försvinner, liksom spåren som ansluter till färjeklaffarna. Med andra ord, försvinner tågfärjetrafiken, så skrotas också möjligheterna att transportera vagnar på färja.

Jag håller med om satt det gör det sårbart. Men om ska ha den reserv som ni efterlyser, så tror jag att staten måste gå in i detta. Staten måste då se till att minst en färjeklaff någonstans i södra Sverige finns kvar och underhålls. De måste också se till att en tågfärja underhålls som tågfärja i reserv, även om den aldrig får transportera vagnar i normala fall. Ägaren till färjan kan i sig mycket väl vara t ex Stena. Men staten betalar underhåll av den osv, så de håller liv i minst en tågfärja.

Minst en sådan färjeklaff bör också finnas på Själland i Danmark av samma anledning. Här skulle den svenska och den danska staten gemensamt hålla i den nämnda reservfärjan och gemensamt betala underhåll med mera.

Men om inte svenska och danska staterna kommer på detta, ja då kommer nog allting som med tågfärjor bara att försvinna och alla alternativ till Öresundsbron och Stora Bältbron skrotas och försvinner. Stena eller andra rederier kommer aldrig ta tag i detta, någon måste betala dem för detta.

I Malmö finns den tågfärjeklaffen på den tidigare Nordö-terminalen kvar till synes intakt. Det saknas några hundra meter spår som ännu lätt kan återställas även om det byggs mycket i området. Jag tror inte rederiet (Finnlines) har kvar någon tågfärja och jag vet inte hur det ser ut på tyska sidan. Så långt jag förstått är klaffens spårutformning inte driftskompatibel med andra tågfärjeleders klaffutformning.

Jag jag spekulerar i att den tidigare tågfärjeterminalen och tågfärjeklaffen har behållits av beredskapsskäl.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •