Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lokbrist Tågab

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Lokbrist Tågab

Dagens 7035 var Tågab:s sista tåg till Göteborg för hösten i T21.
    7035 och 7038 är nu inställda framöver pga lokbrist.
    Såg det här som intresserade mig i en annan tråd, men det kändes alldeles för off topic att fråga i den tråden.

Jag vet även att Rc 1041 nyligen växlades ner till Rc2.

Så vad är det som har hänt?
    Flera lok som behöver lång verkstadstid eller nya viktigare godsuoplägg som behöver loken mer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokbrist Tågab

Låter märkligt detta.

De äger ju många lok både de föredetta Rc2 ÖBB och de Rc3 de köpte från SJ.
    Även det de köpte från Hectorrail 143 059 ( Rc3 1059 ).

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Men har Tågab kvar persontrafik alls nu under hösten?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men har Tågab kvar persontrafik alls nu under hösten?
    Testade att söka efter några resor, till exempel från Kristinehamn till Stockholm finns det biljetter på söndag så några tåg körs

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad jag hört från "välunderrättade källor" är den mesta persontrafiken olönsam för TÅGAB så har man lokbrist eller får nya lönsammare godsuppdrag ställer man nog in fönstertågen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad jag hört från "välunderrättade källor" är den mesta persontrafiken olönsam för TÅGAB så har man lokbrist eller får nya lönsammare godsuppdrag ställer man nog in fönstertågen!
    X 10 orna har väl inget med lokbrist att göra, det är väl X10 de kör till Göteborg?

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    X 10 orna har väl inget med lokbrist att göra, det är väl X10 de kör till Göteborg?
    Nej det är vanligtvis loktåg, jag vet att de har kört med X10 till Göteborg också lite experimentellt i början när de skaffat de och någon gång som ersättningståg tror jag också.
    Men det var inte så populärt, X10:orna är lite obekväma för en så lång sträcka

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jap Visa inlägg
    Nej det är vanligtvis loktåg, jag vet att de har kört med X10 till Göteborg också lite experimentellt i början när de skaffat de och någon gång som ersättningståg tror jag också.
    Men det var inte så populärt, X10:orna är lite obekväma för en så lång sträcka
    Ena sidan av vagnarna har SL-säten kvar, andra sidan är bättre - de bättre är bokningsbara.

Det var väl fördröjning med tillstånden vid ombyggnaden - hade det inte med detta att göra. Att myndigheten såg så stora ändringar att det krävdes tillstånd, konstruktioner, provningar etc för nybyggt fordon, vilket knappast lockar när man bygger om ett exemplar. Om det är som jag uppfattat saken är det alltså vårt ärade trafikverk som är orsaken till att en hel del av stolarna är obekväma!

Synd att man inte kunnat fiska ut säten från de X12-or som skrotats...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Ena sidan av vagnarna har SL-säten kvar, andra sidan är bättre - de bättre är bokningsbara.

Det var väl fördröjning med tillstånden vid ombyggnaden - hade det inte med detta att göra. Att myndigheten såg så stora ändringar att det krävdes tillstånd, konstruktioner, provningar etc för nybyggt fordon, vilket knappast lockar när man bygger om ett exemplar. Om det är som jag uppfattat saken är det alltså vårt ärade trafikverk som är orsaken till att en hel del av stolarna är obekväma!

Det var primärt toaletten som gjorde att tillstånden drog ut på tiden, man var tvungen att visa att den nya toalettmodulen satt fast. Har aldrig hört något om att det var något större problem med stolarna men var det det löste man uppenbarligen dem och kunde då satt in så många stolar man ville. Orsaken till att man bara bytt en del stolar skall nog snarast sökas i hur många stolar TÅGAB hade liggande, stolarna kommer ju från de två B7-vagnar som spårade ur för några år sedan och såldes som skrot. Hälften av stolarna gick åt när TÅGAB köpte en konferans vagn och byggde om till B7 och resten skulle två X10or dela på.

/Måns

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Trafikverket bryr sig inte om fordonen. Det är Transportstyrelsen som ansvarar för tillstånd, licenser etc. inom järnväg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Trafikverket bryr sig inte on fordonen. Det är Transportstyrelsen som ansvarar för tillstånd, licenser etc. inom järnväg.
    Kom inte och förstör med en massa fakta, låt folk dissa Trafikverket ifred!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Kom inte och förstör med en massa fakta, låt folk dissa Trafikverket ifred!
    Borde det inte vara SJs fel?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du ska inte stjäla!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det handlar varken om lokbrist eller godstågstrafik som skulle var mer lönsam.
    Det handlar om banarbeten som gör att tågen inte tar sig fram.
    I dag är Tågabs resandetåg inställda pga banarbeten på Värmlandsbanan.
    På måndag-tisdag är resandetågen, och flera godståg, inställda på grund av växelbyten på driftplatsen Kristinehamn som medför att Tågab:s lok varken kommer till eller från verkstaden under cirka två dygn.
    Rc3 1059 och 1062 är avdelade för resandetågen och används inte i godståg.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Det handlar varken om lokbrist eller godstågstrafik som skulle var mer lönsam.
    Det handlar om banarbeten som gör att tågen inte tar sig fram.
    I dag är Tågabs resandetåg inställda pga banarbeten på Värmlandsbanan.
    På måndag-tisdag är resandetågen, och flera godståg, inställda på grund av växelbyten på driftplatsen Kristinehamn som medför att Tågab:s lok varken kommer till eller från verkstaden under cirka två dygn.
    Rc3 1059 och 1062 är avdelade för resandetågen och används inte i godståg.
    Tack för att du rede ut det, då vet jag

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •