Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: SJK flyttar till ny lokal...

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

SJK flyttar till ny lokal...

SJK:s flytt till Västerhaninge var en överraskning, var inte lokalen i Sundbyberg relativt ny? Men välkomna till VHE och Ribby, alltid trevligt med nya grannar! (bor i grannhuset.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJK flyttar till ny lokal...

Jo, SJK har inte varit så många år i Sundbyberg och när mer utrymme kunde hyras där och bibliotek och arkiv flytta in där (från att någon tid ha magasinerats) så kändes det som en bra lösning nåtts som skulle kunna fungera i många år. Men SJK är andrahandshyresgäst där och när förstahandshyresgästen fick en för dem oacceptabel hyreshöjning och ska flytta till ett ställe dit SJK inte kan följa med så blev SJK tvungna att se sig om efter något nytt - se annat inlägg i början av forumet. //Anders, en tredjedel av SJK Stockholms klubbmästarkommitté

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Redan på den tiden då Bengt Hammar slutade som klubbmästare och jag föreslog att vi skulle fixa en ca 5 manna grupp som kunde ordna resor, studiebesök eller föreläsare "på förslag av medlemmar" tröttnade jag på järnvägs entusiaster som i var och varannan mening använde orden "inte järnvägsrelaterat".
    Måste instämma i klagomuren "inte järnvägs relaterat" . Lite synd att man inte kan fixa en lite mer järnvägsrelaterad lokal typ i lokstallet i Sundbyberg . Biljettkassan i de nerlagda stationen vid Karlberg eller i ställverksbyggnaden vid södra Tomteboda där min stora dröm varit att ha en ungkarlslya högst upp i byggnaden. Kanske finns det flera järnvägs relaterade byggnader "ställverk" som skulle passa.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Redan på den tiden då Bengt Hammar slutade som klubbmästare och jag föreslog att vi skulle fixa en ca 5 manna grupp som kunde ordna resor, studiebesök eller föreläsare "på förslag av medlemmar" tröttnade jag på järnvägs entusiaster som i var och varannan mening använde orden "inte järnvägsrelaterat".
    Måste instämma i klagomuren "inte järnvägs relaterat" . Lite synd att man inte kan fixa en lite mer järnvägsrelaterad lokal typ i lokstallet i Sundbyberg . Biljettkassan i de nerlagda stationen vid Karlberg eller i ställverksbyggnaden vid södra Tomteboda där min stora dröm varit att ha en ungkarlslya högst upp i byggnaden. Kanske finns det flera järnvägs relaterade byggnader "ställverk" som skulle passa.
    Nu är jag inte medlem så jag har ju inte med saken att göra men nog är det rimligare att de föreläsningar och studiebesök man gör är järnvägsrelaterade än att att lokalen är järnvägsrelaterad? Det centrala med lokalen är rimligen att den är ändamålsenlig vilket inte dina förslag förefaller vara.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag ska ge dig ett kort svar på den frågan. Det finns en i styrelsen som har försökt leta efter lokaler av det slag som du efterfrågar. Dessvärre blev resultatet att dessa antingen inte var lediga eller så kunde dessa ha en så hög hyra att det skulle bli för dyrt för SJK.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan tillägga att många järnvägsrelaterade lokaler ägs av Jernhusen AB, och då brukar hyresnivåerna - lite elakt men inte alldeles felaktigt - verka vara inspirerade av kontorslokaler invid Stureplan i Stockholm... //Anders

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Hur många gånger har SJK flyttat ? Hade inte SJK lokal i Värtan förr ?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Hur många gånger har SJK flyttat ? Hade inte SJK lokal i Värtan förr ?
    Jag kan inte hela historien, men jag tror att det varit Solberga, Värtan (i stationshuset), Sollentuna, Sundbyberg och nu Västerhaninge. Men det kan möjligen ha funnits fler (eller fel ordning mellan Solberga och Värtan).

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag kan inte hela historien, men jag tror att det varit Solberga, Värtan (i stationshuset), Sollentuna, Sundbyberg och nu Västerhaninge. Men det kan möjligen ha funnits fler (eller fel ordning mellan Solberga och Värtan).
    Solberga före Värtan är korrekt. Före Solberga var det ?? Björkhagen ??.

/En av de som häckade en gång i veckan i Solberga under åren kring 1980

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Efter Värtan blev det Sundbyberg, sedan Sollentuna och så Sundbyberg igen (inte samma lokal dock).

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Efter Värtan blev det Sundbyberg, sedan Sollentuna och så Sundbyberg igen (inte samma lokal dock).
    Javisst ja, i det moderna "stationshuset" på södra sidan om spåret i Sundbyberg.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Solberga före Värtan är korrekt. Före Solberga var det ?? Björkhagen ??.

/En av de som häckade en gång i veckan i Solberga under åren kring 1980
    Ja, Ystadsvägen 22 i Björkhagen var SJK:s första klubblokal. Den hyrdes från den 1 april 1970.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan instämma med WRJ, det är synd att det inte går att finna en mer järnvägsrelaterad byggnad. Men ska man hitta en ledig sådan till vettig hyra lär man nog hamna långt från Stockholm. Lite tråkigt, men så är realiteterna.

Nu har jag inte besökt Västerhaninge på länge, men tyvärr känns det ganska off side för mig som inte heller bor så nära Stockholm. Sumpan och Sollentuna låg i det avseendet bättre till. Men det är svårt med lokaler i Stockholm och det särskilt om de dessutom ska vara både ändamålsenliga och ha rimlig hyra.

Jag hoppas den nya lokalen blir fin och att föreningen kan bli kvar där ett tag och slippa fler flyttar de närmsta åren.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag ska ge dig ett kort svar på den frågan. Det finns en i styrelsen som har försökt leta efter lokaler av det slag som du efterfrågar. Dessvärre blev resultatet att dessa antingen inte var lediga eller så kunde dessa ha en så hög hyra att det skulle bli för dyrt för SJK.
    Nu bor ju den här medlemmen på annan ort och är ju dessutom rätt mycket fd. järnvägare, så vart man håller till i Storstockholm, får väl plånboken och styrelsen avgöra.
    Men ska man ha lokal av den typ som WRJ föreslår, så förutsätter jag ju att densamme naturligtvis sponsrar med ett antal tusenlappar i månaden. Då skulle ju WRJ säkert också få vara med och arrangera en mängd aktiviteter, såväl "järnvägsrelaterat" som "inte järnvägsrelaterat"...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ovanpå det har det ju även funnits lokaler för arkiv m.m t.ex i Bromma och Akalla.
    Mest järnvägsknytning har väl varit Värtans station och 1:a lokal i Sundbyberg som var f.d stationslokaler.
    Den sistnämnda var ju också väl synlig för den tågresande allmänheten .
    Sollentuna tycks ha varit första lokal där all verksamhet inklusive tågredaktion fick plats.
    Låt mig även få ge en eloge till de tålmodiga medlemmar som ett antal gånger offrat sig för att genomföra flytt av SJK samlingar och andra pinaler tillhöriga klubben.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Så här ser lokalföljden ut: En vindslokal vid Mariatorget på Södermalm i Stockholm (enbart förvaring av samlingarna), Björkhagen (första lokalen som också kunde fungera med öppethållande en gg/vecka m m), Ulvsunda (mindre än ett år), Solberga, Värtans stationshus, Sundbyberg(s stationshus), Sollentuna, Sundbyberg (igen, fast annan plats) och nu på väg mot Västerhaninge. Därutöver har ett antal andra lokaler använts för speciella ändamål: Bollmora (liten lokal för internarkiv), Akalla ("externarkiv", alltså järnvägshandlingar), Solberga (igen efter klubblokalstiden, men nu som externarkiv) och Sollentuna (rent förråd för bibliotek, externarkiv m m innan det detta i våras kunde flyttas till utvidgade lokaler i Sundbyberg). En viss parallellitet har - som kanske delvis kan förstås av ovanstående - också förekommit, t ex hyrdes Värtan några/något år parallellt med Solberga som ren styrelse- m m-möteslokal samt Tågredaktion innan verksamheten i lokalen succesivt kunde utvidgas med först bibliotek och tisdagsöppethållande, sedan även med arkiv.

Innan flytten till Sundbyberg "1" så hyrde också klubben lokaler för SJK Stockholms programkvällar och där har en lång rad lokaler passerat: SJ ilgods vid Stockholm C, Kärrtorp, Tekniska Nämndhuset på Kungsholmen, Medborgarhuset på Södermalm, Folksams hörsal på Södermalm och Enskede församlingshus är de jag kan erinra mig. //Anders, inblandad i de flesta av dessa under många år...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

...och häromåret, när SJK inte hade någon klubblokal, utnyttjades konditori Ritorno.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stämmer. men behöver nyanseras lite: SJK hade tillgång till gemensamma delar av den lokal föreningen nu håller på och flyttar från (sista aktivitet var programkväll 2021-09-14, flytten äger - i huvudsak - rum 2021-09-20) för programkvällar ungefär en gång/månad under 2019 och början av 2020 (innan pandemin...), den mer "sociala" delen ägde rum på Ritorno där det också fanns möjlighet att läsa nyinkomna tidningar. I början av hösten 2020 blev det så möjligt att även ha den "sociala" delen i Sundbyberg, men så satte pandemin fart igen och lokalen stängdes för besökare... //Anders, engagerad i SJK Stockholm från sommaren 2020

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Stämmer. men behöver nyanseras lite: SJK hade tillgång till gemensamma delar av den lokal föreningen nu håller på och flyttar från (sista aktivitet var programkväll 2021-09-14, flytten äger - i huvudsak - rum 2021-09-20) för programkvällar ungefär en gång/månad under 2019 och början av 2020 (innan pandemin...), den mer "sociala" delen ägde rum på Ritorno där det också fanns möjlighet att läsa nyinkomna tidningar. I början av hösten 2020 blev det så möjligt att även ha den "sociala" delen i Sundbyberg, men så satte pandemin fart igen och lokalen stängdes för besökare... //Anders, engagerad i SJK Stockholm från sommaren 2020
    F

Tillägg från en annan tredjedel av klubbmästarkommitten
    För att komma till nya lokalen kan man åka kollektivt Pendeltåg från Stockholm city till Västerhaninge, busslinje 843, 846 el 847 två hpl till Hpl Ribby eller promenera 1000 m
    Exempel på resa: Från Stockholm city med linje 43X (kommer fr Kallhäll och går mot Nynäshamn) kl 17.14 till Västerhaninge, byte till buss lin 843 avg 17.47 ank Ribby 17.50 där ngn i klubbmästarkomitten visar vägen på just DENNA anslutning de sista 136 metrarna på möten i okt-nov. I motsatt riktning hpl nästan utanför dörren.
    eller
    med bil Parkering tillåten 3 timmar 07-21, P-skiva utan avgift, efter 21 ingen begränsning

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, Ystadsvägen 22 i Björkhagen var SJK:s första klubblokal. Den hyrdes från den 1 april 1970.
    Var det den lokalen som målades i Y6-färger ?
    Vad tyckte nästa hyresgäst ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •