Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Uppsala stockholm i T22

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppsala stockholm i T22

Ämnet har varit uppe förr,

Har studerat tiderna i trv s tågplan T22 bilaga 4 tåglista , där man dock inte ser om tågen går via Märsta el Arlanda, men detta har delvis framgått i tidigare tråd
    det tycks mig som att (endast körriktning fr Uppsala studerad, andra riktningen är ju likvärdig för denna "stomtrafik"

SJ kör entimmestrafik via Märsta på nya minuttal fr U på minuttal 45 (förut 09)
    SJ har dragit in de insatståg som gick däremellan således minskning från 30- till 60-minuterstrafik i högtrafik
    SJ kör direkttåg på minuttal 21 (+- 1 minut) från Uppsala i utökad trafiktid m-f 6-20 samt dagtid lö

Mälartåg kör genomgående tåg Uppsala-Knivsta-Arlanda-cst-Eskilstuna ibland längre på minuttal 12, nästan helt ny trafik (förut två per dag)

Därutöver kör Mälartåg insatståg m-f (och HÄR kommer mina frågor)
    från Uppsala t Cst m-f 07.04, 07.32, 07.59, 08-34 till cst samt 15.31 genomgående mot Eskilstuna
    Kollade även från cst och där går tågen fr Cst 15.52, 16.18, 16.52 och 17.18

Fråga 1 går dessa tåg via Märsta (som kompensation för SJ:s indragna insatståg via Märsta
    Fråga 2 Varför går de så osymmetriskt, OM de går via Märsta så innebär det att
    relationen Märsta till Knivsta/Uppsala får försämrad trafik på morgonen och förbättrad på em
    relationen från Uppsala/knisvsta till Märsta får förbättrad trafik på morgonen och försämrad på em

Osymmetrisk trafik är dessutom ineffektiv med ev tomkörningar på hårt belastad bana, (en entimmestrafik i båda riktningarna hade varit billigare UTAN några försämringar till/från Märsta jämfört med i dag
    vilket leder till
    Fråga 3 Finns det några andra MTR tåg som går "andra hållet" på ovanstående "osymmetriska" tidsintervall

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Uppsala stockholm i T22

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

Fråga 3 Finns det några andra MTR tåg som går "andra hållet" på ovanstående "osymmetriska" tidsintervall
    Vilka tåg menar du med MTR-tåg?
    MTR kommer ju att köra dels åt SL (Pendeltågen Uppsala-Arlanda-Solna-Stockholm-...), dels åt Mälardalstrafik (Mälartåg Uppsala-Stockholm-Eskilstuna).

Medlem
    nov 2019

från Uppsala t Cst m-f 07.04, 07.32, 07.59, 08-34 till cst samt 15.31 genomgående mot Eskilstuna

Fråga 1 går dessa tåg via Märsta (som kompensation för SJ:s indragna insatståg via Märsta
    7.03 via Mr, 7.32 via Mr, 7.58 direkt, 8.33 via Mr, 15.30 via Arlanda
    Åt andra hållet finns 6.52 via Arlanda (inte med i din lista), 15.51 via Mr, 16.17 via Mr, 16.51 via Mr, 17.17 via Mr

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fråga 2 Varför går de så osymmetriskt, OM de går via Märsta så innebär det att
    relationen Märsta till Knivsta/Uppsala får försämrad trafik på morgonen och förbättrad på em
    relationen från Uppsala/knisvsta till Märsta får förbättrad trafik på morgonen och försämrad på em

Osymmetrisk trafik är dessutom ineffektiv med ev tomkörningar på hårt belastad bana, (en entimmestrafik i båda riktningarna hade varit billigare UTAN några försämringar till/från Märsta jämfört med i dag
    vilket leder till
    Jag och Åke B skrev ju några kommentarer om vilken väg Mälartågs insatståg går i dessa svar för några veckor sen (länk)

I vilket fall:

Fråga 1: Hur vet du att det är en kompensation? Kan det inte vara tvärtom, dvs Mälartåg kanske har tydligt klargjort att de kommer köra sina tåg i dessa lägen och via Märsta, och SJ har då insett att det inte är någon mening att ansöka om likadana tåglägen? Vi vet ju inte vilka underhandskontakter som finns mellan operatörerna, men jag har för mig att operatörerna förväntas tidigt informera om nya trafikupplägg.

Fråga 2:
    Vilken linje är mest belastad, den över Arlanda (där alla fjärrtåg samt UL/SL.pendeln går) eller den över Märsta? Jag hade gissat att dagtid är det inte så mycket godståg över Märsta.
    Kan det vara belastningen som gör att man tvingas eller väljer köra över Märsta? Det är ju naturligt att köra fler tåg TILL Stockholm på morgnar och fler tåg FRÅN Stockholm på eftermiddagar, så det känns ju rimligt.
    Men visst, det kan ju vara att Mälartåg vill köra lite tåg via Märsta också.

Fråga 3:
    Har du hittat om det verkligen går många tomtåg i rusningstiden i mot-riktningen, eller kan det vara så att Mälartåg kanske har uppställning i Uppsala över natt och i Hagalund (eller Älvsjö) dagtid, dvs de måste inte köra så mycket tomtåg? Jag hittar bara ett tåg 90962 på morgonen till Uppsala, som kanske anlänt från Eskilstuna (eller Norrköping) och som åker direkt till Uppsala.
    Plus att morgonrusningen är väl så kort så det är svårt hinna använda samma tågsätt på både första (avg 7.04) och sista (avg 8.34), dvs skulle du ha tåg i bägge riktningarna på morgonen går det åt ännu fler fordon.

Dessutom förstår jag inte vad du menar med "en entimmestrafik i båda riktningarna hade varit billigare". Mälartåg kör väl 3 tåg i timmen Uppsala-Stockholm i morgonrusningen, skulle de bara kört 1 tåg i timmen? Och SJ kör ju just två en-timmestrafiker, en via Märsta och en direkt, dvs 2 tåg timmen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Vilka tåg menar du med MTR-tåg?
    MTR kommer ju att köra dels åt SL (Pendeltågen Uppsala-Arlanda-Solna-Stockholm-...), dels åt Mälardalstrafik (Mälartåg Uppsala-Stockholm-Eskilstuna).
    förlåt jag menade Mälartågen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Enklast är nog att vänta till 24:e september då "fastställd primär tågplan publiceras". I nuläget är det rörigt.

https://www.trafikverket.se/for-dig-...or-processteg/

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Kommer de gamla loktågen att försvinna nu från den här trafiken? Och att SJ bara kör X40? Eller kommer det finnas kvar en del gamla loktåg? Om det blir gamla loktåg kvar, kommer antalet att minska i jämförelse med idag?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag och Åke B skrev ju några kommentarer om vilken väg Mälartågs insatståg går i dessa svar för några veckor sen (länk)

I vilket fall:

Fråga 1: Hur vet du att det är en kompensation? Kan det inte vara tvärtom, dvs Mälartåg kanske har tydligt klargjort att de kommer köra sina tåg i dessa lägen och via Märsta, och SJ har då insett att det inte är någon mening att ansöka om likadana tåglägen? Vi vet ju inte vilka underhandskontakter som finns mellan operatörerna, men jag har för mig att operatörerna förväntas tidigt informera om nya trafikupplägg.

Fråga 2:
    Vilken linje är mest belastad, den över Arlanda (där alla fjärrtåg samt UL/SL.pendeln går) eller den över Märsta? Jag hade gissat att dagtid är det inte så mycket godståg över Märsta.
    Kan det vara belastningen som gör att man tvingas eller väljer köra över Märsta? Det är ju naturligt att köra fler tåg TILL Stockholm på morgnar och fler tåg FRÅN Stockholm på eftermiddagar, så det känns ju rimligt.
    Men visst, det kan ju vara att Mälartåg vill köra lite tåg via Märsta också.

Fråga 3:
    Har du hittat om det verkligen går många tomtåg i rusningstiden i mot-riktningen, eller kan det vara så att Mälartåg kanske har uppställning i Uppsala över natt och i Hagalund (eller Älvsjö) dagtid, dvs de måste inte köra så mycket tomtåg? Jag hittar bara ett tåg 90962 på morgonen till Uppsala, som kanske anlänt från Eskilstuna (eller Norrköping) och som åker direkt till Uppsala.
    Plus att morgonrusningen är väl så kort så det är svårt hinna använda samma tågsätt på både första (avg 7.04) och sista (avg 8.34), dvs skulle du ha tåg i bägge riktningarna på morgonen går det åt ännu fler fordon.

Dessutom förstår jag inte vad du menar med "en entimmestrafik i båda riktningarna hade varit billigare". Mälartåg kör väl 3 tåg i timmen Uppsala-Stockholm i morgonrusningen, skulle de bara kört 1 tåg i timmen? Och SJ kör ju just två en-timmestrafiker, en via Märsta och en direkt, dvs 2 tåg timmen.

Tack för svar
    Jag börjar med det sista att entimmestrafik hade varit biligare
    Jag talar således om hur insatstågen borde gå för att kompletter "stomtrafiken"
    Stomtrafiken består av
    SJ entimmes via Märsta
    Mälartåg entimmes via Arlanda, fortsätter genomgående mot Eskilstuna
    SJ direkttåg entimmes m-f kl 6-20 samt lö dagtid

Hur bör då insatstågen gå i högtrafik
    Entimmestrafik via Märsta i båda riktningarna hade gett som i dag halvtimmestrafik via Märsta och hade krävt endast två vagnomlopp således billigare (effektivare vagnomlopp)
    DÄRUTÖVER kan det behövas ngt ytterligare tåg i maxriktningen av kapacitets skäl vilket helt finansieras av ovanstående besparing

så till höna eller ägget (ditt svar på fråga två )
    Du har helt rätt det kan vara
    a) SJ som vill dra in insatstågen och Mälardalstrafik som då upphandlar trafik via MR
    b) Mälardalstrafik som vill upphandla och SJ som då drar tillbaka

På SJK Stockholms föreläsning 12 okt med Jan Kyrk SJ kommer det att ställas fråg om detta (egentligen borde ngn från Mälardalstrafik också varit där)
    sänds i lokal eller zoom ,e hemsidan för att få länken zoom

ordet kompensation som jag satte i parentesenvar en del av fråga inte ngt jag påstår

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack för svar
    Jag börjar med det sista att entimmestrafik hade varit biligare
    Jag talar således om hur insatstågen borde gå för att kompletter "stomtrafiken"
    Stomtrafiken består av
    SJ entimmes via Märsta
    Mälartåg entimmes via Arlanda, fortsätter genomgående mot Eskilstuna
    SJ direkttåg entimmes m-f kl 6-20 samt lö dagtid

Hur bör då insatstågen gå i högtrafik
    Entimmestrafik via Märsta i båda riktningarna hade gett som i dag halvtimmestrafik via Märsta och hade krävt endast två vagnomlopp således billigare (effektivare vagnomlopp)
    DÄRUTÖVER kan det behövas ngt ytterligare tåg i maxriktningen av kapacitets skäl vilket helt finansieras av ovanstående besparing
    Nu börjar jag ana hur du tänker.
    Du studerar bara tåg via Märsta och där är det i lågtrafik 1 tåg i timmen (SJ), men i rusningstimmen är det 3 tåg i timmen (1 SJ, 2 Mälartåg) i rusningsriktningen, men fortfarande bara 1 i motriktningen. Tolkar jag rätt att ditt förslag är att SJ kör 1 i timmen (som nu) i vardera riktning och att Mälartåg också skulle köra 1 tåg i timmen, avgång xx.15 från Uppsala och xx.08 från Stockholm (så det går tåg var 30:e minut).
    Då kunde Mälartåg köra
    Oml 1: U (Uppsala) avg 7.15, Cst (Stockholm C) avg 8.08, möjligen även avgång U 9.15
    Oml 2: Cst avg 7.08, U 8.15 (efter 34 minuters uppehåll i Uppsala; finns det ledigt spår för det?) Ev kunde den starta i U redan med avg 6.15.
    Ja, kanske färre fordon, men glesare trafik för den som köpt biljetter som gäller för just Mälartåg (om det nu kommer finnas såna). Men, det kanske är så att insatstågen i T22 växlar man med Mälartågen över Arlanda och har korta vändningar just i rusningstiden, så man kanske klarar sig med ännu färre fordon.
    Eller har jag missuppfattat dig?

så till höna eller ägget (ditt svar på fråga två )
    Du har helt rätt det kan vara
    a) SJ som vill dra in insatstågen och Mälardalstrafik som då upphandlar trafik via MR
    b) Mälardalstrafik som vill upphandla och SJ som då drar tillbaka

På SJK Stockholms föreläsning 12 okt med Jan Kyrk SJ kommer det att ställas fråg om detta (egentligen borde ngn från Mälardalstrafik också varit där)
    ordet kompensation som jag satte i parentesenvar en del av fråga inte ngt jag påstår
    Mälardalstrafik är väl politiskt styrd, dvs det tas fram planer för hur trafiken skall utvecklas de kommande åren, och den ökade trafiken till/från Uppsala måste ju rimligen också framgått av upphandlingsunderlagen, som ju även SJ fått tillgång till (för att kunna lämna anbud). Så, det låter för mig väldigt osannolikt att Mälardalstrafik i vintras/våras fick höra att SJ tänkte slopa insatstågen, och då plötsligt bestämde sig för att ansöka om tåglägena över Märsta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu börjar jag ana hur du tänker.
    Du studerar bara tåg via Märsta och där är det i lågtrafik 1 tåg i timmen (SJ), men i rusningstimmen är det 3 tåg i timmen (1 SJ, 2 Mälartåg) i rusningsriktningen, men fortfarande bara 1 i motriktningen. Tolkar jag rätt att ditt förslag är att SJ kör 1 i timmen (som nu) i vardera riktning och att Mälartåg också skulle köra 1 tåg i timmen, avgång xx.15 från Uppsala och xx.08 från Stockholm (så det går tåg var 30:e minut).
    Då kunde Mälartåg köra
    Oml 1: U (Uppsala) avg 7.15, Cst (Stockholm C) avg 8.08, möjligen även avgång U 9.15
    Oml 2: Cst avg 7.08, U 8.15 (efter 34 minuters uppehåll i Uppsala; finns det ledigt spår för det?) Ev kunde den starta i U redan med avg 6.15.
    Ja, kanske färre fordon, men glesare trafik för den som köpt biljetter som gäller för just Mälartåg (om det nu kommer finnas såna). Men, det kanske är så att insatstågen i T22 växlar man med Mälartågen över Arlanda och har korta vändningar just i rusningstiden, så man kanske klarar sig med ännu färre fordon.
    Eller har jag missuppfattat dig?

Du har förstått exakt vad jag menar Tack

Mälardalstrafik är väl politiskt styrd, dvs det tas fram planer för hur trafiken skall utvecklas de kommande åren, och den ökade trafiken till/från Uppsala måste ju rimligen också framgått av upphandlingsunderlagen, som ju även SJ fått tillgång till (för att kunna lämna anbud). Så, det låter för mig väldigt osannolikt att Mälardalstrafik i vintras/våras fick höra att SJ tänkte slopa insatstågen, och då plötsligt bestämde sig för att ansöka om tåglägena över Märsta.
    Logiskt ja, så mest troligt att Mälardalstrafik var "först", vi får kanske svaret den 12 okt

Men jag tycker i så fall att det är ologiskt av Mälardalstrafik att för skattebetalarnas pengar upphandla tåg cst - U på tider och stoppmönster där det redan finns fungerande kommersiell trafik Är det överhuvud taget tillåtet?
    avser tåg U-Knivsta-MR-Cst på morgonen och omvänt på em

Medlem
    nov 2019

Logiskt ja, så mest troligt att Mälardalstrafik var "först", vi får kanske svaret den 12 okt

Men jag tycker i så fall att det är ologiskt av Mälardalstrafik att för skattebetalarnas pengar upphandla tåg cst - U på tider och stoppmönster där det redan finns fungerande kommersiell trafik Är det överhuvud taget tillåtet?
    avser tåg U-Knivsta-MR-Cst på morgonen och omvänt på em
    Givetvis är det tillåtet. Vi har avreglerad trafik.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tillåtet, men olämpligt. I all annan verksamhet anses det i vart fall orätt att konkurrera ut kommersiell verksamhet med hjälp av skattefinansierat stöd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi har gått igenom det här, man kan inte gärna ha ett upplägg där regionhuvudmannens trafik bara körs på olönsamma klockslag. Det blir ju hopplöst för resenären med kortgiltigheter m m.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Flera år sedan jag var på möte i Stockholm. Skulle gärna vilja delta via zoom, men din mening är oklar. Var får man tag i länken? Ska det stå "se hemsidan"?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Flera år sedan jag var på möte i Stockholm. Skulle gärna vilja delta via zoom, men din mening är oklar. Var får man tag i länken? Ska det stå "se hemsidan"?
    På hemsidan står:

Zoomdeltagare anmäler sig till sjkstockholm@sjk.se med mötesdag, namn och ort så skickar vi länken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vi har gått igenom det här, man kan inte gärna ha ett upplägg där regionhuvudmannens trafik bara körs på olönsamma klockslag. Det blir ju hopplöst för resenären med kortgiltigheter m m.
    Jo, men är det bättre att den kommersiella trafiken utkonkurreras och RKM tvingas köpa fler fordon och därmed drabbas av ökade kostnader?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jo, men är det bättre att den kommersiella trafiken utkonkurreras och RKM tvingas köpa fler fordon och därmed drabbas av ökade kostnader?
    Frågan om Mälartåg och kommersiell trafik har ju redan dryftats i 100-tals inlägg i flera trådar. Snälla G.K börja inte igen, eller skapa en ny tråd.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det skulle det kunna vara.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    På hemsidan står:

Zoomdeltagare anmäler sig till sjkstockholm@sjk.se med mötesdag, namn och ort så skickar vi länken.
    Ja nu hittade jag det. Tack! Jag skickar in min anmälan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte helt klart
    Vid upphandling av nattåg till Hamburg resonerades det INTE så
    Och apropå att dra upp det här igen
    Det var jag trådstartaren Anders wettemark som ”drog upp den här debatten” igen och tycker den är relevant
    Om jag missat en del i tidigare trådar så ber jag om ursäkt
    Nytt är i alla fall skillnaden mellan Hamburg och Uppsala pendeln i detta avseende

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •