Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Idag för 46 år sedan – Ett nattåg mot kontinenten

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 46 år sedan – Ett nattåg mot kontinenten

Den 12 september 1975 stod DSB:s Mz 1436 klar att avgå från Köpenhamn med ett nattåg mot kontinenten. Vilket tåg det var har jag glömt, men det ser ut att vara såväl franska som tyska vagnar i tåget. Kanske finns det någon i Postvagnen som sitter inne med facit?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Idag för 46 år sedan – Ett nattåg mot kontinenten

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 12 september 1975 stod DSB:s Mz 1436 klar att avgå från Köpenhamn med ett nattåg mot kontinenten. Vilket tåg det var har jag glömt, men det ser ut att vara såväl franska som tyska vagnar i tåget. Kanske finns det någon i Postvagnen som sitter inne med facit?

Jag har DSB Køreplan 1975 - tyvärr utan utlandsbilagan.

Eftermiddagssol - nästan kvällsol.

15.55 gick "Alpen-Express"/"Komet" (281/1471)
    16.55 gick "Nord-Express"/"Tirol-Express" (232/1485)
    18.10 gick "København-Express" (395)

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag har DSB Køreplan 1975 - tyvärr utan utlandsbilagan.

Eftermiddagssol - nästan kvällsol.

15.55 gick "Alpen-Express"/"Komet" (281/1471)
    16.55 gick "Nord-Express"/"Tirol-Express" (232/1485)
    18.10 gick "København-Express" (395)
    DB Kurswagenverzeichnis per 28.9.1975 - dvs vinterupplagan.

281 gick till Rom, men vagnarna från Köpenhamn gick bara till München.
    1471 finns inte i den förteckningen.
    232 gick till Paris Nord. SNCF ligg från Köpenhamn.
    1485 finns inte i den förteckningen.
    395 gick bara till Hamburg.

Lutar åt Nord-Express 16.55.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    DB Kurswagenverzeichnis per 28.9.1975 - dvs vinterupplagan.

281 gick till Rom, men vagnarna från Köpenhamn gick bara till München.
    1471 finns inte i den förteckningen.
    232 gick till Paris Nord. SNCF ligg från Köpenhamn.
    1485 finns inte i den förteckningen.
    395 gick bara till Hamburg.

Lutar åt Nord-Express 16.55.
    Ja, och klockan i bakgrunden är cirka 16.35, så det verkar ju stämma. Men vart ska då CIWL-sovvagnen närmast lok? Också Paris?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, och klockan i bakgrunden är cirka 16.35, så det verkar ju stämma. Men vart ska då CIWL-sovvagnen närmast lok? Också Paris?
    Ja, Nord-Express hade CIWL sovvagn samt sitt och liggvagnar till Paris. Tirol-Express hade (i alla fall sommartid, dvs. till slutat av september) sovvagn (DSG) till Innsbruck samt sitt och liggvagnar till Bolzano/Verona (via Innsbruck) och nog är väl det röda vi skymtar längst ort i bildkanten en tysk sovvagn. Så jag skulle tro att det vi ser på bilden är Nord-Express vagnar till Paris och Tirol-Express sovvagn medan resten av Tirol-Express är utanför bildkanten.

/Måns

Medlem
    nov 2019

Vagnförteckningen säger inget om förvaltning för sovvagn, men det gick sovvagn till Paris i tåget.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag gillar ofta att identifiera vagnslittera på vagnar på den här typen av bilder. Den här gången avstår jag. Det är lite för svårt att identifiera, man ser för lite. Den första vagnen är dock mycket lätt att identifiera. Det är en CIWL-vagn typ U. Dessa gick mycket i Sverige under den här tiden. Men vagnen bakom är svår. Man ser för lite. Men de kantiga fönstren avslöjar att det är en fransk vagn, inte tysk. Eftersom den går alldeles bakom sovvagnen så är det troligen en liggvagn. Det kan alltså vara en B9C9x hos SNCF. Men jag är långt ifrån säker här. Vagnarna bakom låter jag vara.

Sovvagnen har en intressant historia. Den är byggd för att just gå till Sverige. Den är nämligen skräddarsydd för att gå på den gamla tågfärjan M/S Malmöhus. CIWL lät nämligen bygga dessa vagnar med en längd som var skräddarsydd för just den tågfärjan.

Det finns ett antal CIWL-vagnar typ U i livet. Egentligen skulle det nog vara historiskt rätt om någon av den sparades just i Sverige av detta skäl

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bilden väcker behagliga minnen. På hösten 1975 gick jag sista året på gymnasiet. Läste C-Franska och var väl inne i någon slags fransk period efter en hel del Hemingway romaner. Det var också sista chansen för mig att utnyttja våra fribiljetter på SJ som också medgav 50% rabatt på resor i Europa. Så jag överraskade nog både mig själv och min omgivning med att boka en T/R till Paris på höstlovet. Reste ner via Malmö-Travemünde på natten och sedan raka spåret ner till Paris. Hemresan gick dock via Köpenhamn.

Min vistelse i Paris blev kort och intensiv. Klarade mig ganska bra på min knaggliga skolfranska som ledde mig till ett charmigt lite hotell i Quartier Latin där jag fick ett litet rum under takåsarna. Det var precis så romantiskt som det låter. Madamen som ägde hotellet ringde dock, lite väl tidigt, ner mig varje morgon för att jag skulle få en smal fransk frukost tillsammans med personalen. Under hemresan från Paris direkt till Köpenhamn var jag helt ensam hela vägen i en sittvagnskupé. I Paris hade jag i mitt romantiska tillstånd köpt ett paket franska cigarretter utan filter för att förstärka min franska image. Under resan till Köpenhamn, även denna gång på natten, försökte jag därför lära mig att röka men det gick däremot inget vidare. I höjd med Lübeck var jag ganska sänkt och det förde det goda med sig att jag senare i livet varit ganska sparsam med ett röka.

Tack för bilden Jan!
    .

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •