Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Gamla prospekt

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Gamla prospekt

Rensar lite i papper för att eventuellt kunna skaka fram lite plats för ett bastubygge, och då hittade jag på lite roliga "reklamblad" som jag tänkte visa några av. Varför man tog fram dessa vet jag inte då man säkert inte ämnade sälja något till gemene man, men trevliga prospekt är det.
    Namn:  ABB vagnen.jpg
Visningar: 1806
Storlek:  213,3 KB

Namn:  Rc5 prospekt.jpg
Visningar: 1801
Storlek:  217,6 KB

Namn:  X10 X trafik.jpg
Visningar: 1752
Storlek:  255,4 KB

Namn:  X2 prospekt sida 1.jpg
Visningar: 1809
Storlek:  201,9 KB
    Namn:  X2 prospekt sida 2.jpeg.jpg
Visningar: 1812
Storlek:  148,7 KB

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Gamla prospekt

Några fler som jag har haft liggandes.

Namn:  IMG_20200421_0012.jpg
Visningar: 1560
Storlek:  320,8 KB

Bifogad fil 2568

Namn:  IMG_20200421_0034.jpg
Visningar: 1564
Storlek:  365,0 KB

Namn:  IMG_20200421_0036.jpg
Visningar: 1572
Storlek:  351,8 KB

Namn:  IMG_20200421_0037.jpg
Visningar: 1555
Storlek:  346,1 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Observera skillnaderna på plogarna på X10orna.
    En studie av framtidstro hos/från ABB/Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Inte hette väl Göteborgs-X10an Uspen? Aspen känner jag däremot igen.

(tyvärr går det inte att "citera" just den bilden)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Enligt SLM 1988 hette en av GL X10, Uspen. Aspen fanns också.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De var väl döpta efter sjöarna längs linjen Göteborg - Alingsås?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    De var väl döpta efter sjöarna längs linjen Göteborg - Alingsås?
    Och sjöar i närheten.
    1988 hette GL X10-tåg Anten,Sturven,Aspen,Ömmern,Färgern,Mjörn,Uspen, Gärdsken,Sävelången

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och sjöar i närheten.
    1988 hette GL X10-tåg Anten,Sturven,Aspen,Ömmern,Färgern,Mjörn,Uspen, Gärdsken,Sävelången

X6-tågen hette Aspen, Sävelången och Mjörn. Dessa tre namn återanvändes på X10-tågen när de levererades. De övriga namnen, som t ex Uspen utgjorde så att säga en fortsättning, då det blev fler C10 än det var X6.

X6 fasades i början inte ut bara för att det levererades X10. En tid i början var både X6 och X10 i drift samtidigt. Det finns bilder där man ser X6 Mjörn och X10 Mjörn på samma station.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    jun 2021

Den där ASEA-pendeln va en kul grej

Hur länge fanns den? Och hur lång tid tog resan mellan Stockholm och Västerås? Kan väl knappt ha varit mer än en timme?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Karlsson Visa inlägg
    Den där ASEA-pendeln va en kul grej

Hur länge fanns den? Och hur lång tid tog resan mellan Stockholm och Västerås? Kan väl knappt ha varit mer än en timme?
    Den invigdes den 12 november 1986 och hängde i vart fall med in på 1990-talet och hann därmed bli ABB-pendeln. Den lär ha siktats i Västerås så sent som 1993.

Mer än en timme tog det, men inte så värst många minuter.

Enligt jarnvag.net är vagnen numera ombyggd till vanlig B10.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Funderar lite på denna variant.. Jag valde att kalla den för X12 då jag skannade den, men sen såg jag kompletteringen från Jeff. Där fanns ju en X12.
    Namn:  X12 dokument.jpg
Visningar: 909
Storlek:  279,9 KB

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Den invigdes den 12 november 1986 och hängde i vart fall med in på 1990-talet och hann därmed bli ABB-pendeln. Den lär ha siktats i Västerås så sent som 1993.
    1995 till och med.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    1995 till och med.
    Rullade till 1996. Vagnen avställdes 960808 vilket tyder på att den slutade gå vid övergången till vintertidtabell men jag vet inte om den gick på sommaren eller inte. Våren 1996 gick den i vilket fall som helst i trafik. Ursprungligen skulle den byggas om till IR-vagn men pga. av oklarheter om ägarförhållanden blev den stående oombyggd i några år och blev sedan en B10 istället.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Funderar lite på denna variant.. Jag valde att kalla den för X12 då jag skannade den, men sen såg jag kompletteringen från Jeff. Där fanns ju en X12.
    Är väl så enkelt att ditt prospekt är från 1989 (då det som skulle bli X12 bara var en tanke) och Jeff:s prospekt är från 1992 då X12 kom.

/Måns

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Rullade till 1996. Vagnen avställdes 960808 vilket tyder på att den slutade gå vid övergången till vintertidtabell men jag vet inte om den gick på sommaren eller inte. Våren 1996 gick den i vilket fall som helst i trafik. Ursprungligen skulle den byggas om till IR-vagn men pga. av oklarheter om ägarförhållanden blev den stående oombyggd i några år och blev sedan en B10 istället.

/Måns

Jag vill minnas att de hann modifiera kontorsinredningen lite grann under de 10 år som vagnen användes. I sig inte alls konstigt. Under åren 1986-1996 hade det hänt lite i kontorsutveckling och det ville de nog gärna uppdatera så länge vagnen användes. Detta var väl på sätt och vis lite av ASEA/ABB:s ansikte utåt.

Datorerna vet jag hann bytas ut. Tittar man på interiörbilden längst upp i tråden se ser man en vad vi idag tycker alldeles uråldrig IBM-dator. Eller rättare sagt, man ser en gammalmodig bildskärm och ett ännu mer uråldrigt IBM tangentbord. Dessa tangentbord minns jag att man tyckte var gammalmodiga redan ca 1990. Men någon gång i början på 1990-talet var vagnen öppen för allmänheten. Då minns jag att dessa föråldrade IBM-datorerna var borta och det var modernare saker istället.

Vi får inte heller glömma att det hände väldigt mycket med datorer åren 1986-1996. En dator från 1986 ansågs vara riktigt gammal 1996.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vi får inte heller glömma att det hände väldigt mycket med datorer åren 1986-1996. En dator från 1986 ansågs vara riktigt gammal 1996.
    När jag började med spårprojektering på SJ banavdelning 1987 gjorde man beräkningarna genom att lagra indata på en "floppy-disk", koppla upp sig via modem till Vägverkets stordator i Borlänge, skicka indata och sedan invänta utdata på skrivare. En fikarast hanns ofta med under väntan. Detta kändes urmodigt redan då. Några år senare gjordes samma beräkning direkt i en PC på mindre än en minut.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Datorerna vet jag hann bytas ut. Tittar man på interiörbilden längst upp i tråden se ser man en vad vi idag tycker alldeles uråldrig IBM-dator. Eller rättare sagt, man ser en gammalmodig bildskärm och ett ännu mer uråldrigt IBM tangentbord. Dessa tangentbord minns jag att man tyckte var gammalmodiga redan ca 1990. Men någon gång i början på 1990-talet var vagnen öppen för allmänheten. Då minns jag att dessa föråldrade IBM-datorerna var borta och det var modernare saker istället.
    Du kanske vill ha ett sånt gammalt fint tangentbord ?? Har säkert nått stående i reserv (vore nog idé att rensa på datorgrejer tror jag).

Ändå far det ju runt en hel del tåg med så gamla datorer varenda dag ännu. Jag brukar kalla dom X2-familjen... (jo vet att några hunnit moderniseras).

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tyvärr inte i färg.
    Namn:  IMG_20210914_0002.jpg
Visningar: 742
Storlek:  376,8 KB

Namn:  IMG_20200421_0013.jpg
Visningar: 739
Storlek:  301,7 KB
    Samma som Mats Gudmundson publicerade fast med ABB istället för ASEA.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Samma som Mats Gudmundson publicerade fast med ABB istället för ASEA.
    En annan lite kufisk skillnad är att man har gått ifrån "SJ-typsnittet" och i stället skriver med Helvetica i brödtexten och något annat (Univers?) i faktarutan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Här ett prospekt från ASEA 1970-tal.

Namn:  img002.jpg
Visningar: 597
Storlek:  180,3 KB

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar