Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Gamla prospekt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gamla prospekt

De där tangentborden (för du råkar inte ha en komplett ibm terminal) är värda pengar idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

för att inte prata om alla 85or.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Du kanske vill ha ett sånt gammalt fint tangentbord ?? Har säkert nått stående i reserv (vore nog idé att rensa på datorgrejer tror jag).
    De där tangentborden är värda pengar idag (för du råkar inte ha några kompletta ibm terminaler i olika schatteringar liggandes ?)
    De tangentborden med terminalenhet i sig är ännu mer värdefulla.

Ändå far det ju runt en hel del tåg med så gamla datorer varenda dag ännu. Jag brukar kalla dom X2-familjen... (jo vet att några hunnit moderniseras).
    för att inte prata om alla 85or.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ändå far det ju runt en hel del tåg med så gamla datorer varenda dag ännu. Jag brukar kalla dom X2-familjen... (jo vet att några hunnit moderniseras).
    När det gäller styrsystem finns det många gamla grejor som rentav fortfarande nytillverkas. Ofta behövs inte så imponerande prestanda. Du kan idag för under hundringen införskaffa en Zilog Z80 (som fanns i ABC80-datorerna). Den är från 1970-talet och används fortfarande!

Vet inte vad som finns i ATC-utrustningarna, men jag skulle inte bli förvånad om det finns äldre grejor än i X2:orna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    När det gäller styrsystem finns det många gamla grejor som rentav fortfarande nytillverkas. Ofta behövs inte så imponerande prestanda. Du kan idag för under hundringen införskaffa en Zilog Z80 (som fanns i ABC80-datorerna). Den är från 1970-talet och används fortfarande!

Vet inte vad som finns i ATC-utrustningarna, men jag skulle inte bli förvånad om det finns äldre grejor än i X2:orna.
    Intel 10186. Hög kvalitet och tillförlitlighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Intel 10186. Hög kvalitet och tillförlitlighet.
    Den har jag inte hört talas om, men jag gissar att det är en 80186 som avses? Kul att veta!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Den har jag inte hört talas om, men jag gissar att det är en 80186 som avses? Kul att veta!
    Jo, 80186. En 80286 som duger för månfärder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jo, 80186. En 80286 som duger för månfärder.
    Nej, den har inte mycket med 80286 att göra. Det är istället en 8086 där man integrerat ett antal yttre komponenter samt lagt till några instruktioner. Detta gör den mer lämplig för inbyggda system än 8086. 80286 däremot har större adressrymd och "protected mode".

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •