Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gunnar Hörnström 1944-2021

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Gunnar Hörnström 1944-2021

Jag tror inte att det uppmärksammats tidigare att järnvägsvännen Gunnar Hörnström, Uppsala har avlidit. Han dog den 13 mars 2021 i en ålder av 74 år. Under signaturen GH var han under många år en flitig skribent i bland annat tidskriften Ånghwisslan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gunnar Hörnström 1944-2021

Skall vara 77 år. Han var född 1944. Kom ursprungligen från Ånge, bodde i många år i Gävle innan han flyttade till Uppsala. I det civila var han brevbärare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Man såg honom i stort sett varje gång på Gävle C när man passerade där på slutet av 70-talet och in på 80-talet. Nu var det väl mest på helgerna jag passerade, men han måste ha tagit sin paus där även under sina brevbärarturer! Senare blev det Uppsala C i stället, men jag tror inte han var lika synlig där under senare år. /PK

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sorgligt! Gunnar Hörnström var medlem sedan många år i ULJ. Han var med i princip sedan föreningen bildades 1968. Han hade ett mycket lågt medlemsnummer. På ULJ var han under många år aktiv. Han jobbade som konduktör på tågen. Annars sålde han ofta biljetter på Uppsala Östra. Vi som träffade honom minns att han hade en hörselskada. Detta gjorde att han ibland kunde bli lite svår att kommunicera med. Men han var väl medveten om detta problem. Han hade en hörapparat. Men en del som är hörselskadade som bär hörapparat tycker att ljudet från hörapparaten är jobbigt, de vill gärna stänga av den när de inte pratar med andra människor. Gunnar Hörnström tillhörde en av de som just tyckte att hörapparaten var besvärlig. Så därför är vi många som minns hur vi fått upprepa et par gånger, sedan kom han på att slå igång hörapparaten och då gick det bra att kommunicera. Dock insåg vi att han snart stängde av den igen så fort samtalet var slut.

Efter en tid blev det högre hälsokrav rent allmänt för personal på museitågen. Dessvärre uppfyllde inte Gunnar dessa krav på grund av sin hörselskada. I början sökte han lite lättare tjänster och sysselsättningar som inte var lika säkerhetsrelaterade och därför inte hade samma hälsokrav. Men efter ytterligare en tid drog han sig undan allt mer. De som höll kontakt med honom har sagt att han efter en tid slutade bära hörapparat och istället mer och mer levde kanske i sin egen värld där man inte behövde prata.

Under tiden medan han var aktiv i ULJ och bland annat jobbade som konduktör på tågen var han bosatt i Gävle. Det var han under många år. Han jobbade som brevbärare i Gävle. De som bodde i det distriktet har berättat att han kunde vara lite långsam. Vi vet att han faktiskt kunde avbryta ett arbetspass och istället ta en titt på ett tåg, för sedan när detta var klart fortsätta sin tjänstgöring. Men jag har pratat med folk som bodde i det distriktet och fick sin post av just honom. De har berättat att han var noggrann, näst intill pedantisk med att posten ändå skulle komma fram under dagen trots allt och att varje försändelse också skulle hamna i rätt brevlåda.

Då han flyttade till Uppsala var han inte längre aktiv inom ULJ. Om han kan ha haft ett jobb på Posten i Uppsala låter jag dock vara osagt. När han hade flyttat till Uppsala hade han redan slutat bära hörapparaten, så han pratade aldrig med oss andra. Men han brukade i alla fall ibland nicka lite igenkännande om han såg någon som han kände igen. De sista åren tillbringade han mycket tid på stationen i Uppsala. Tittade man noga kunde man se att han dessemellan skrev upp loknummer och så. Ibland kunde han bara sitta på någon bänk på stationen och mata fåglarna. En ensamvarg var han. Och lite sorglig att se på faktiskt.

Gunnar har alltid varit lite udda människa. Men hans hörselskada gjorde nog det hela lite värre tyvärr. Han fick lite svårt att få kontakt med andra människor. Så han sökte sig till att titta på tåg och leva i sin ensamhet.

Jag upplever det egentligen som ett lite sorgligt liv som nu fått sitt slut.

Vila i frid!

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Man såg honom i stort sett varje gång på Gävle C när man passerade där på slutet av 70-talet och in på 80-talet. Nu var det väl mest på helgerna jag passerade, men han måste ha tagit sin paus där även under sina brevbärarturer! Senare blev det Uppsala C i stället, men jag tror inte han var lika synlig där under senare år. /PK
    Åjo, nog höll han koll på tågen även i Uppsala. Han halkade med på ett par av mina bilder till och med. Men som Niklas skriver i sitt inlägg - han var en ensamvarg.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gunnar gick realskolan i Ånge, samtidigt med mig. Hans far var präst i Borgsjö församling. Han var en ensamvarg i skolan också. Det jag kommer ihåg var, att han hade dåliga betyg i alla ämnen, utom i svenska, där hans fantasifulla uppsatser lästes upp, för klassen. Träffade honom många gånger, både i Gävle och Uppsala, när jag jobbade ombord. Hade jag nå’t järnvägsrelaterat, som jag kunde undvara, fick han det.

Skickat från min iPad med Tapatalk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Grönqvist Visa inlägg
    Jag tror inte att det uppmärksammats tidigare att järnvägsvännen Gunnar Hörnström, Uppsala har avlidit. Han dog den 13 mars 2021 i en ålder av 74 år. Under signaturen GH var han under många år en flitig skribent i bland annat tidskriften Ånghwisslan.
    Tråkigt , minns Gunnar från SJK-resor. Han var väl inte mer ensamvarg än att han pratade med folk och han var känd till namnet.
    Han var rätt aktiv i Postvagnens barndom, minns att han fick gå på ett Internetcafé för att kommunicera.
    Sen blev det bara någon enstaka gång då och då men tydligen följde han Pv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även kallad ”Tintin” ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    På ett födelsedagskalas för många år sedan kom jag att sitta bredvid en kvinna från Gävle. När hon såg SJK-nålen frågade hon om jag var tågintresserad. Berättade att hon jobbade på Posten och undrade om jag kände 'Tntin' som var brevbärare och brukade avbryta utdelningen för besöka Gävle C. Dock fullgjordes arbetet exemplariskt och de flesta var inte hemma och hade inget ont av förseningen.
    Jag mötte honom några gånger, men någon kontakt hade vi inte.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Hörnström var aktiv på Postvagnen under användarnamnet "Gunnar Hörnström". Vi noterar att denne användare inte längre är med oss.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av spanarn Visa inlägg
    Även kallad ”Tintin” ?
    En liten historia på det temat: Vid en resa där såväl en bekant till mig som Gunnar H var med så kom en liten terrierliknande hund att gå invid Gunnar och då kunde den bekante inte hålla sig utan utropade: "Åh, Milou!". //Anders

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •