Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sovvagnspassagerare i Österrike bestulna Tysk text

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sovvagnspassagerare i Österrike bestulna Tysk text

"Acht Männer (28 bis 67) aus Albanien, Bosnien, Kroatien, Italien und Rumänien sollen zumindest 28 Mal schlafende Passagiere in Nacht- und Fernzügen bestohlen haben. Dabei stahl die Bande Geld, Laptops, Handys, Kameras und Kredit- sowie Bankomatkarten. Ein Albaner ging mit einer gestohlenen Bankomatkarte direkt zum nächsten Geldautomaten und behob Bargeld."

Åtta män av olika nationalitet ska minst 28 gånger ha bestulit sovande passagerare.

Mer på tyskspråkig länk: http://www.heute.at/oesterreich/nied...026610&index=0

Senast redigerat av BD den 2018-03-23 klockan 12:25:11.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sovvagnspassagerare i Österrike bestulna Tysk text

Behöver man inte en personlig kod för att ta ut pengar i en bankomat i Österrike?
    (Nu tillhör ju inte "Heute" kvalitetspressen precis, men artikeln lämnar ändå en del frågetecken...)

Korrigering av trådrubriken: Det var inte enbart sovvagnsresenärer som drabbades. Men den är ju plankad från "Heute" - var journalistiska kvalitet jag redan kommenterat.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad är nyheten? Sådant har ju även drabbat t ex en SJK-medlem i nattåget Hamburg-Zürich. Och är ett problem sedan länge.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nyheten är i varje fall inte att det inte är en SJK-medlem som drabbats den här gången...
    (Att en stöldliga opererar på tågen i Österrike är väl en nyhet, åtminstone i Österrike. Fast för "Heute" är ju det viktigaste att tala om att tjyvarna är ytlänningar),

Den som gör sej mödan att läsa artikeln ser dessutom att endast en av de omnämnda personerna fälldes för brottet. Men en sådan omständighet hindrar ju inte "Heute":s skribent att peka ut resten. De övriga 7 är vad jag kan se dock ej friade, utan rätten har ajournerat sej för att ta del av övervakningsfilmer.

Som vanligt när man läser utländsk boulevardpress häpnar man över vilken hög nivå även de så utskällda svenska kvällstidningarna håller. Hoppas det förblir så.

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vad är nyheten? Sådant har ju även drabbat t ex en SJK-medlem i nattåget Hamburg-Zürich. Och är ett problem sedan länge.
    Även min hustru drabbades 2007 i sovkupén i nattåget Ankara - Istanbul. Nyheten är väl att tjuvarna blev fasttagna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ska vi fortsätta på temat "tjyvar jag minns" blev jag själv bestulen på en bärbar dator medan tåget inväntade avgång i Göteborg. Jävla tjyvsamhälle!

Ingen greps för brottet, och vid närmare eftertanke kom jag fram till att jag hade mej själv att skylla. Och det är verkligen ingen nyhet!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Nyheten är i varje fall inte att det inte är en SJK-medlem som drabbats den här gången...

Den som gör sej mödan att läsa artikeln ser dessutom att endast en av de omnämnda personerna fälldes för brottet. Men en sådan omständighet hindrar ju inte "Heute":s skribent att peka ut resten. De övriga 7 är vad jag kan se dock ej friade, utan rätten har ajournerat sej för att ta del av övervakningsfilmer.

Som vanligt när man läser utländsk boulevardpress häpnar man över vilken hög nivå även de så utskällda svenska kvällstidningarna håller. Hoppas det förblir så.

/TKO
    Man kan tycka att Heute borde avvakta med att publicera nyheten tills alla fällts eller friats, så att läsarna får mer heltäckande information.
    Men då kan ju en annan publikation publicera nyheten innan, så att läsarna känner till nyheten i huvudsak och visar mindre intresse och därmed Heute tjänar mindre pengar.

Även SVT och morgontidningar tycker om att publicera snabbt för att inte publicera gamla nyheter fast man inte vet så mycket ännu. Det kan stå till exempel "två personer skickades med ambulans, med okända skador".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Behöver man inte en personlig kod för att ta ut pengar i en bankomat i Österrike?
    (Nu tillhör ju inte "Heute" kvalitetspressen precis, men artikeln lämnar ändå en del frågetecken...)

Korrigering av trådrubriken: Det var inte enbart sovvagnsresenärer som drabbades. Men den är ju plankad från "Heute" - var journalistiska kvalitet jag redan kommenterat.

/TKO
    Visst behöver man personlig kod men många har tydligen problem att komma ihåg och skriver koden på kortet eller på en papperslapp som förvara intill kortet. Så gör inte det , har man svårt komma ihåg kan man ha det uppskrivet någonstans helt separerat och man kan fundera på att kryptera på något sätt , säg att man har lite telefonnummer i en anteckningsbok och så lägger man till ett ”Benke” och ett nummer där kanske de 4 sista är koden , eller något annat bara man kommer ihåg det.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Visst behöver man personlig kod men många har tydligen problem att komma ihåg och skriver koden på kortet eller på en papperslapp som förvara intill kortet. Så gör inte det , har man svårt komma ihåg kan man ha det uppskrivet någonstans helt separerat och man kan fundera på att kryptera på något sätt , säg att man har lite telefonnummer i en anteckningsbok och så lägger man till ett ”Benke” och ett nummer där kanske de 4 sista är koden , eller något annat bara man kommer ihåg det.
    Har man koden uppskriven och förvarar i närheten av kortet, får man inte heller något tillbaka från banken om man nu skulle råka ut för att någon snor det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •