Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Kan vi inte städa längre?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kan vi inte städa längre?

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Tycks ha stått 2 timmar i Tierp och 1½ i Gävle. I princip åker jag inte 92 utan reservproviant och varma kläder. Den kom just nu till Boden.
    ifølge 1409.se er oppholdet i Tierp kodet med Växelfel og Gävle med Polis eller ambulans tilkallad. Så denne gang ser det ut som om Vy er uskyldige i forseningen i alle fall.

Men, ja.. Sørgelig med alle forseninger på togene mot nord.

Citat Ursprungligen postat av Claes Mårdstrand Visa inlägg
    Det hör till undantagen att jag finner toaletterna på SJ:s tåg acceptabla. De borde hållas kontinuerligt rena under resan, precis som det gör på långflygningar.
    Ja, men minsta möjliga arbetsinsats är dagens managementfilosofi. Personalen på tågen hinner ju inte ens att göra det de ska göra på grund av låg bemanning. Jag åkte mellan Linköping och Hässleholm idag och såg inte till någon ur personalen på hela resan. SJ resonerar nog som så att kunderna reser även om det stinker av gammalt piss på toaletterna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Ja, men minsta möjliga arbetsinsats är dagens managementfilosofi. Personalen på tågen hinner ju inte ens att göra det de ska göra på grund av låg bemanning. Jag åkte mellan Linköping och Hässleholm idag och såg inte till någon ur personalen på hela resan. SJ resonerar nog som så att kunderna reser även om det stinker av gammalt piss på toaletterna.
    Men det resonemanget kan ge problem, för dagens ungdom har höga krav på hygien och städning.
    Ett vanligt uttryck är : ” det är så suuunkit ” . Det är inte riktigt som 70-80 talets Interailgenerationer som utsatte sig för det mesta.
    Men det finns ju knappast tid för städning när ett X2000 inklusive bistron ska klaras av två .
    Att jämföra med starten av X2000 då det var 5 ombord, två från SJ och tre från TR varav två skötte bistron och en serverade i 1kl. Och då var det ändå färre sittplatser i urkonceptet för X2000. I de nyrenoverade tågen ska man då pressa in ännu fler resande och belastning på t.ex toaletter blir därefter.
    Kostnad för en extra arbetskraft på t.ex X2000 Stockholm-Göteborg kanske kan skattas till 2000kr eller 10kr/resenär.
    Om nu alla använde rättigheten att reklamera med återbetalning vid ”brister i ordning och hygien” kanske det skulle bita lite.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

SJ resonerar nog som så att kunderna reser även om det stinker av gammalt piss på toaletterna.
    Jag kan inte tänka mig att några chefer på SJ skulle säga exakt så.
    Däremot kan jag tänka mig att de cheferna förutsätter att toaletterna skall vara rena när tåget startar, och att allt skall vara påfyllt (vatten, papper etc.), för att så är det avtalat.
    Att ombordare skall växla mellan att göra dagens jobb (dvs kolla biljetter, servera frukost i 1 klass, sälja mat i bistron) och svabba smutsiga toaletter låter inte så tilltalande för mig
    Så, skall man göra något på långa tåg är det kanske att ha separat personal som åker fram och tillbaka mellan t.ex . Nässjö och Alvesta, och grovstädar (problemet är ju att toaletten kan vara upptagen då). Samt att man för kortare tåg gör viss städning vid vändningarna.

Apropå städning, så visar jag en bild från Transsibiriska järnvägen, där golvet i vår kupé i 1-klassvagn dammsögs av vagnpersonalen, men då hade de också bytt om till speciell arbetsdräkt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Det vore ju synd om man kunde anställa lite arbetslösa men det går ju inte med dagens kostnadsläge. Bättre dom går på bidrag osv.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

"Det man inte vet har man inte ont av". Fast det skulle naturligtvis vara bättre för SJ om resenärerna uppmärksammade ombordpersonalen på bristerna, eller kanske inte, för det skulle kanske inte göra någon skillnad?

(och ont av det, i form av kvalitetsbristersättningar, får man likväl)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Det vore ju synd om man kunde anställa lite arbetslösa men det går ju inte med dagens kostnadsläge. Bättre dom går på bidrag osv.
    Vill du sänka kostnadsläget för städpersonal på tåg? Anställer SJ fler städare om kostnaderna blir lägre eller tar de in högre vinst eller sänker biljettpriserna?
    Eller tänkte du dig att tvångskommendera arbetslösa till tågstädning för att öka på incitamentet att ta ett jobb?
    Utveckla gärna din tankegång (om det nu finns någon sådan och det inte bara var tänkt att vara ett populistiskt inspel i tråden)

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Däremot kan jag tänka mig att de cheferna förutsätter att toaletterna skall vara rena när tåget startar, och att allt skall vara påfyllt (vatten, papper etc.), för att så är det avtalat.
    Att ombordare skall växla mellan att göra dagens jobb (dvs kolla biljetter, servera frukost i 1 klass, sälja mat i bistron) och svabba smutsiga toaletter låter inte så tilltalande för mig

Kan man ställa krav på att ombordpersonal på flyget ska städa toaletterna mellan varven för att det ska vara snyggt och rent - även för ekonomipax så kan man ställa det kravet på ombordpersonal på tåg också. Naturligtvis måste man dock se till att det finns tillräckligt med resurser ombord för att det ska va möjligt och genomförbart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det fungerar på lite längre flygturer så varför inte på tåg?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vill du sänka kostnadsläget för städpersonal på tåg? Anställer SJ fler städare om kostnaderna blir lägre eller tar de in högre vinst eller sänker biljettpriserna?
    Eller tänkte du dig att tvångskommendera arbetslösa till tågstädning för att öka på incitamentet att ta ett jobb?
    Utveckla gärna din tankegång (om det nu finns någon sådan och det inte bara var tänkt att vara ett populistiskt inspel i tråden)
    Jag tror det blir icke önskvärd of topic med för mycket politik?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Jag tror det blir icke önskvärd of topic med för mycket politik?
    Då skulle du nog inte ha postat det första inlägget heller.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det resonemanget kan ge problem, för dagens ungdom har höga krav på hygien och städning.
    Ett vanligt uttryck är : ” det är så suuunkit ” . Det är inte riktigt som 70-80 talets Interailgenerationer som utsatte sig för det mesta.
    Men det finns ju knappast tid för städning när ett X2000 inklusive bistron ska klaras av två .
    Att jämföra med starten av X2000 då det var 5 ombord, två från SJ och tre från TR varav två skötte bistron och en serverade i 1kl. Och då var det ändå färre sittplatser i urkonceptet för X2000. I de nyrenoverade tågen ska man då pressa in ännu fler resande och belastning på t.ex toaletter blir därefter.
    Kostnad för en extra arbetskraft på t.ex X2000 Stockholm-Göteborg kanske kan skattas till 2000kr eller 10kr/resenär.
    Om nu alla använde rättigheten att reklamera med återbetalning vid ”brister i ordning och hygien” kanske det skulle bita lite.
    I dagsläget kan man förstås också hänvisa till en hälsomässig aspekt av dåligt städade vagnar. Dåligt avtorkade ytor ökar risken för smittspridning.

Jag kan inte tänka mig att några chefer på SJ skulle säga exakt så. (…)
    Nej, det hade inte varit politiskt korrekt att göra det. Men om man från SJ:s sida verkligen ansåg att toaletter som stinker av gammal piss verkligen är ett problem som måste åtgärdas, då skulle jag som resenär slippa den upplevelsen. Det är ju inte direkt frågan om någon ”rocket science”.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Då skulle du nog inte ha postat det första inlägget heller.
    Vissa saker ångrar man i livet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nej, det hade inte varit politiskt korrekt att göra det. Men om man från SJ:s sida verkligen ansåg att toaletter som stinker av gammal piss verkligen är ett problem som måste åtgärdas, då skulle jag som resenär slippa den upplevelsen. Det är ju inte direkt frågan om någon ”rocket science”.
    Jag åkte nattåg Stockholm-Östersund i WL4 och nattåg Östersund-Göteborg i WL1 med SJ för ett par veckor sedan och kunde konstatera att det var oerhört välstädat i både sovkupéerna och i toaletterna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag åkte nattåg Stockholm-Östersund i WL4 och nattåg Östersund-Göteborg i WL1 med SJ för ett par veckor sedan och kunde konstatera att det var oerhört välstädat i både sovkupéerna och i toaletterna.
    De har väl kopplat så att en saftblandare tänds på kontoret när du bokar

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    De har väl kopplat så att en saftblandare tänds på kontoret när du bokar
    Japp. Och affärschefen ringer och frågar om jag har några speciella önskemål medan vd:n faxar en lista över fria drinkar i bistron...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fick nu ersättning för dåligt städade säten.
    26 kronor tyckte SJ var rimlig kompensation för den dåliga komforten.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av bpn Visa inlägg
    Fick nu ersättning för dåligt städade säten.
    26 kronor tyckte SJ var rimlig kompensation för den dåliga komforten.
    Ta dessa 26 kronor (gärna i små mynt), hälsa på SJ och släng mynten i den ansvariges ansikte. (En av många anledningar för att inte avskaffa kontanter. Hur skulle man annars utföra denna protestdemonstration?)

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Japp. Och affärschefen ringer och frågar om jag har några speciella önskemål medan vd:n faxar en lista över fria drinkar i bistron...
    Men var det inte det som var sent till plattformen bara för att det skulle vara riktigt rent och fint?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •