Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris...men

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris...men

SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris

Bra och jag har väntat på detta men ... hur håller man reda på om en resa redan är betald dvs det är en fortsatt resa under 75 minutersperioden som biljetten gäller?

- Man får betala nytt för varje ny resa även om tiden för den tidigare resan inte löpt ut.
    - Man registrerar alla resor som ny betalning men filtrerar sedan nästa dag bort alla "fortsättningsresor" innan man drar kostnaden mot banken.

Skillnaden mot accesskortet skulle i så fall vara att man inte skriver på betalkortet och man "programmerar" hel/reducerad taxa i SLs centrala system istället för där och på accesskortet när man reser med sådant.

/Jan-Erik
    Kollektivtrafikresenär

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris..

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Bra och jag har väntat på detta men ... hur håller man reda på om en resa redan är betald dvs det är en fortsatt resa under 75 minutersperioden som biljetten gäller?

- Man får betala nytt för varje ny resa även om tiden för den tidigare resan inte löpt ut.
    - Man registrerar alla resor som ny betalning men filtrerar sedan nästa dag bort alla "fortsättningsresor" innan man drar kostnaden mot banken.

Skillnaden mot accesskortet skulle i så fall vara att man inte skriver på betalkortet och man "programmerar" hel/reducerad taxa i SLs centrala system istället för där och på accesskortet när man reser med sådant.

/Jan-Erik
    Kollektivtrafikresenär
    Betalning (dragning från kortet) sker först natten efter resan. Då analyseras blipparna för att se vilka som är inom 75 min eller ej.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: SL gör det möjligt att blippa betalkortet för enkelbiljett till rabatterat pris..

På Djurgårdsfärjan, där jag jobbar, är denna möjlighet för passagerarna att betala det bästa som hänt sen vi började få gratis kaffe av arbetsgivaren.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

/Jan-Erik
    Kollektivtrafikresenär
    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Betalning (dragning från kortet) sker först natten efter resan. Då analyseras blipparna för att se vilka som är inom 75 min eller ej.

Östgötatrafiken (och kanske Skånetrafiken) har ju haft detta under en tid nu. Dock bara i stadstrafiken, eftersom man inte som SL har enhetstaxa i hela länet och ännu bara fullprisbiljetter.
    Här finns däremot finessen att då man blippar kortet en gång till inom 60 min och 23 timmar från första blippet, så får man en dygnsbiljett istället (då dygnsbiljett har samma pris som två enkelbiljetter). Man betalar heller aldrig mer än priset för en 30-dagarsbiljett under en 30-dagarsperiod. Här finns Östgötatrafikens info om detta.
    Förhoppningsvis kommer möjlighet att registrera kort för rabatterad resa också snart.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Östgötatrafiken (och kanske Skånetrafiken) har ju haft detta under en tid nu. Dock bara i stadstrafiken, eftersom man inte som SL har enhetstaxa i hela länet och ännu bara fullprisbiljetter.
    Här finns däremot finessen att då man blippar kortet en gång till inom 60 min och 23 timmar från första blippet, så får man en dygnsbiljett istället (då dygnsbiljett har samma pris som två enkelbiljetter). Man betalar heller aldrig mer än priset för en 30-dgarsbiljett under en 30-dagarsperiod. Här finns Östgötatrafikens info om detta.
    Ja, saknade det först närt jag läste om blipp med betalkortet men i Östgötatrafiken och Skånetrafiken når man ju dygnsbiljett redan på två enkelresor. En dygnsbiljett hos SL kostar ju 160kr, enkelbiljetten kostar 38kr och är giltig 90min.Kort sagt får man hålla på och åka runt större delen av dagen innan man når upp i en dygnsbiljett vilket antagligen väldigt få gör.

Edit: aha, Östgötatrafiken har också en 30dagars caping. Det har inte Skånetrafiken (åtminstone inte enl https://www.skanetrafiken.se/biljett...ppa-betalkort/ )

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, saknade det först närt jag läste om blipp med betalkortet men i Östgötatrafiken och Skånetrafiken når man ju dygnsbiljett redan på två enkelresor. En dygnsbiljett hos SL kostar ju 160kr, enkelbiljetten kostar 38kr och är giltig 90min.Kort sagt får man hålla på och åka runt större delen av dagen innan man når upp i en dygnsbiljett vilket antagligen väldigt få gör.

Edit: aha, Östgötatrafiken har också en 30dagars caping. Det har inte Skånetrafiken (åtminstone inte enl https://www.skanetrafiken.se/biljett...ppa-betalkort/ )
    Det är i allafall rätt praktiskt för resenärer från andra håll, tex turister, då man ju slipper skaffa särskild biljett.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är i allafall rätt praktiskt för resenärer från andra håll, tex turister, då man ju slipper skaffa särskild biljett.
    Absolut, jag menade bara att hos SL det är först på 5e resan under ett dygn som dygnskortet hade lönat sig. Så för de flesta så är det inget problem att det inte finns capping hos SL.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Edit: aha, Östgötatrafiken har också en 30dagars caping. Det har inte Skånetrafiken (åtminstone inte enl
    https://www.skanetrafiken.se/biljett...ppa-betalkort/ )
    75 min gäller SL-biljetten, det vill säga måste man blippa efter 75min så blir det ny resa. Är man kvar på samma resa eller byter inom spärrsystemet behövs ingen ny biljett.
    Men system med caping, t.ex där flera biljettköp omvandlas till dygnskort eller dagskort, vore väl intressant.
    Dygnskortet kan också gott få ett lägre pris, i Tyskland är det vanligt att en returresa är det samma som dagskort.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    75 min gäller SL-biljetten, det vill säga måste man blippa efter 75min så blir det ny resa. Är man kvar på samma resa eller byter inom spärrsystemet behövs ingen ny biljett.
    Men system med caping, t.ex där flera biljettköp omvandlas till dygnskort eller dagskort, vore väl intressant.
    Dygnskortet kan också gott få ett lägre pris, i Tyskland är det vanligt att en returresa är det samma som dagskort.
    Även inom Skånetrafiken betingar ett dygnskort samma pris som T/R. Ska jag exempelvis resa Osby-Lund T/R köper jag ett dygnskort för sträckan. Kan alltså sitta och åka fram och åter i ett dygn om jag är tillräckligt knasig.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Även inom Skånetrafiken betingar ett dygnskort samma pris som T/R. Ska jag exempelvis resa Osby-Lund T/R köper jag ett dygnskort för sträckan. Kan alltså sitta och åka fram och åter i ett dygn om jag är tillräckligt knasig.
    Så även med den svårhittade dagsbiljetten som finns för SJ Regional i Mälardalen och Tåg i Bergslagen. Den kostar som två enkelresor.
    "Endagsbiljett 2 klass Regional ToR" "Fritt resande under en dag med SJ Regional och Tåg i Bergslagen på angiven sträcka. Bokning mot specifik avgång ej möjlig."

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Fantastiskt bra av Östgötatrafiken att vara ärlig mot sina resenärer på detta sätt och inte hoppas på att resenärerna betalar för mer än vad de behöver.

Borde vara standard för varenda RKM.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Som konsument vill man nästan alltid ha lägre pris men någonstans måste intäkterna vara minst i storlek med företagets utgifter annars finns det ingen vara/tjänst för mig som konsument att köpa till slut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Östergötland finns också "finessen" att man kan ha ett Östgötatrafikskort som man registrerar sin resa med. Har man då ett betalkort med blippfunktion i närheten av Ötrafkortet när man håller kortet mot läsaren så kanske man betalar sin resa dubbelt upp..

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    I Östergötland finns också "finessen" att man kan ha ett Östgötatrafikskort som man registrerar sin resa med. Har man då ett betalkort med blippfunktion i närheten av Ötrafkortet när man håller kortet mot läsaren så kanske man betalar sin resa dubbelt upp..
    Därför är det aldrig en bra idé att hålla fram hela plånboken med alla sina kort mot kortläsaren, som man ser alldeles för många göra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Därför är det aldrig en bra idé att hålla fram hela plånboken med alla sina kort mot kortläsaren, som man ser alldeles för många göra.
    Precis, det är dåligt även utan ett Östgötatrafikkort eftersom man inte vet vilket av sina betalkort man registrerar och gå miste om cappingen om man inte använder samma till alla resor.
    Eller om man ska köpa en toblerone och blippar hela plånboken och det blir så att kostnaden hamnar på företagskortet istället, det vore ju olyckligt.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

I Stockholm hos SL är det två olika läsare just nu för access och betalkort så förhoppningsvis läser den inte av felaktigt

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Men varför ska man göra så?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men varför ska man göra så?
    Ska och ska, men det är vanligt att folk har sina olika kort i t ex ett vikbart läderfodral som man då enkelt kan blippa mot olika saker utan att ta ur kortet.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    I Stockholm hos SL är det två olika läsare just nu för access och betalkort så förhoppningsvis läser den inte av felaktigt
    Hjälper inte om man har två blippbara kontokort.
    Dessutom ska ju SL Access avskaffas och ersättas med ett kort med samma teknik som betalkorten. Vet ej hur långt fram i tiden det ligger.

EDIT:2021 påstår regionens webbsida:
    https://www.sll.se/verksamhet/kollek...biljettsystem/

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Hjälper inte om man har två blippbara kontokort.
    Dessutom ska ju SL Access avskaffas och ersättas med ett kort med samma teknik som betalkorten. Vet ej hur långt fram i tiden det ligger.

EDIT:2021 påstår regionens webbsida:
    https://www.sll.se/verksamhet/kollek...biljettsystem/
    Jag tyckte det var märkligt att det var en separat läsare för betalkortet men att access ska fasas ut förklarar saken.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •