Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Midnight-trains Köpenhamn-Paris

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Midnight-trains Köpenhamn-Paris

Vad vet vi om operatören Midnight-trains som tydligen planerar för nattåg Köpenhamn-Paris från 2024?

Länk: Midnigh-trains

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Midnight-trains Köpenhamn-Paris

Det verkar vara ett franskt företag, av biografierna att döma.

2024 verkar ju som väldigt nära i tid med tanke på den tid det måste ta att ordna med tillstånd, vagnspark, personal osv samt bygga upp en organisation som klarar det. Men de har kanske hållit på i flera år redan? Jag ser inte att det framgår någonstans när de började.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vad vet vi om operatören Midnight-trains som tydligen planerar för nattåg Köpenhamn-Paris från 2024?

Länk: Midnigh-trains
    Att visionerna ligger skyhögt över vad Trafikverket har redovisat. Om det blir mer än så återstår att se. Men rätt att börja med kundperspektivet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg

2024 verkar ju som väldigt nära i tid med tanke på den tid det måste ta att ordna med tillstånd, vagnspark, personal osv samt bygga upp en organisation som klarar det. Men de har kanske hållit på i flera år redan? Jag ser inte att det framgår någonstans när de började.

Ordna och bygga upp? Jag har ju åkt nattåg och liggvagn från Kph till Paris och vv åtskilliga gånger redan. Hur svårt kan det vara? Det som fungerade då, varför fungerar det inte nu?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg

Tre år är lång tid. SJ och deras partners ska göra det på ett år. En del finns ju, men så stor är inte skillnaden. Det enda som tar tid är fabriksnya fordon. Om man inte ska ha det, utan bara måla med läppstift på grisen, så är tre år inget bekymmer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tre år är lång tid. SJ och deras partners ska göra det på ett år. En del finns ju, men så stor är inte skillnaden. Det enda som tar tid är fabriksnya fordon. Om man inte ska ha det, utan bara måla med läppstift på grisen, så är tre år inget bekymmer.
    Men om du tittar på ambitionsnivån så verkar inte läppstift på grisen vara grejen. Och var ska man då hitta finansiering? Jag tror på det när jag ser det, inte förr.

Mvh Olsson

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Men om du tittar på ambitionsnivån så verkar inte läppstift på grisen vara grejen. Och var ska man då hitta finansiering? Jag tror på det när jag ser det, inte förr.

Mvh Olsson
    Jag håller med dig - jag tror inte på det förrän jag ser det. Men det stupar inte på tillstånd, personal och organisation. Det är fordon som är den svaga punkten i drömmen - både tidsmässigt och, som du helt riktigt påpekar, finansiellt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte helt fel om man kunde åka med direkttåg från Stockholm till Holland "Amsterdam" och till London också. Frågan är bara vad man får betala för resan och sovkupen. Kanske inte ett alternativ om man vill åka sträckorna flera gånger om året. Gissar att man får ta fram nya motorvagnar med sittvagnar, servering och sovvagnar så att det blir ett kombitåg från Stockholm som innehåller vagnar till flera Europeiska städer som kopplas ihop och isär vid lämpliga stationer så man slipper byta tåg och strula med förseningar, ombokningar och väntan på att nästa tåg man ska resa med ska dyka upp. Har testat att ta tåget till både Paris, Amsterdam och London. Nä tågbyten var inget som gjorde resan njutbar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    När en obligationsräntan är rekordlåg, tex Alstom har lånat pengar på 0,125% - 0,5% lite beroende på löptid, så borde det finnas tillverkare som kan ställa upp med finansieringslösningar med okej ränta givet att det finns säkerheter och goda utsikter för framgång. Det finns nog inget bättre tillfälle att starta upp nya nattåg än nu, om inte ekonomin för nattåg med nya vagnar fungerar nu så kommer den rimligen inte fungera i framtiden heller.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    När en obligationsräntan är rekordlåg, tex Alstom har lånat pengar på 0,125% - 0,5% lite beroende på löptid, så borde det finnas tillverkare som kan ställa upp med finansieringslösningar med okej ränta givet att det finns säkerheter och goda utsikter för framgång. Det finns nog inget bättre tillfälle att starta upp nya nattåg än nu, om inte ekonomin för nattåg med nya vagnar fungerar nu så kommer den rimligen inte fungera i framtiden heller.
    Finansiering brukar vara det viktigaste som man behöver få ordning på när man ska starta företag.
    Kanske näst efter hur man får kunder och hur man producerar de tjänster eller varor man ska sälja.
    Jag tror de har viss koll på både finansiering och idé om fordon, annars skulle de nog inte gå ut så är.

Å andra sidan kanske det är en PR-grej för att få större intresse hos finansiärer och kunder.
    Det har hänt i olika branscher, inte minst flyg, att braskande utspel med snygg webbsida inte blir något av i slutändan.

Finns det pengar brukar det praktiska lösa sig, om inte annat kan man köpa nya vagnar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Ordna och bygga upp? Jag har ju åkt nattåg och liggvagn från Kph till Paris och vv åtskilliga gånger redan. Hur svårt kan det vara? Det som fungerade då, varför fungerar det inte nu?
    Beror på konkurre ns från andra resmöjligheter, resenärers högre krav, svårt att få ihop ekonomin m m.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Beror på konkurre ns från andra resmöjligheter, resenärers högre krav, svårt att få ihop ekonomin m m.
    Och ovanpå det avsaknad av lämpliga loktåg för att koppla in sov och liggvagnar.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag säger inte att det här är ett seriöst företag eller ej. Men, med tanke på tex Flix affärsmodell så är det ju så att man faktikst inte måste äga alla sina vagnar för att kunna bedriva trafik. Tvärt om så lever vi i en tid då leasing och foliering är en stor del av omvärlden runt järnvägen och skulle likt väl kunna vara en del av järnvägen.

En smart bokning av biljetterna kan vara en så mycket starkare produkt än att passagerarna vet vem som äger loket som drar eller vagnarna man sover i.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

För att det började komma snabba tåg, som gick mycket fortare än tågen där nattågsvagnarna gick.

Jag är också gammal så jag minns att redan i slutet av 1990-talet så skulle jag boka in resa till Paris, och tänkte åka med sovvagnen Köpenhamn-Paris, men jag hittade inte den förbindelsen när jag sökte på DBs webbsajt. Det visade sig att precis innan (kanske 30 minuter) sovvagnståget avgick från Köpenhamn så avgick sista dagtåget till Hamburg, och det hade anslutning till nattåget Hamburg-Paris, som var framme redan vid 9-tiden, medan sovvagnen från Köpenhamn kanske anlände vid 12-tiden. Och från Stockholm behövde man åka med samma tåg, oavsett vilket man skulle fortsatt med från Köpenhamn. Jag vet inte ens om man fick ett byte mindre.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och ovanpå det avsaknad av lämpliga loktåg för att koppla in sov och liggvagnar.
    Ingår i "ekonomi". Det ska inte behövas "lämpliga loktåg ...". Sov- och liggvagnarna ska vara tåget. D v s vara lönsamt i sig själv.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ingår i "ekonomi". Det ska inte behövas "lämpliga loktåg ...". Sov- och liggvagnarna ska vara tåget. D v s vara lönsamt i sig själv.
    Visst är det så, men Bobo L undrade varför det som fungerade förr inte fungerar nu. Då tycker jag det ingår att det inte längre finns lämpliga loktåg att koppla in sov- och liggvagnar i, och det är ett av flera skäl till att de ekonomiska förutsättningarna för mycket långväga sov-och liggvagnskurser försämrats. Sedan kan man i och för sig också misstänka att det förr knappast låg särskilt avancerade kalkyler bakom beslut att köra sovvagnar Stockholm - Paris och Stockholm - Rom.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den infrastruktur och personal som användes då kanske inte är kvar och väntar på nya nattåg?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Visst är det så, men Bobo L undrade varför det som fungerade förr inte fungerar nu. Då tycker jag det ingår att det inte längre finns lämpliga loktåg att koppla in sov- och liggvagnar i, och det är ett av flera skäl till att de ekonomiska förutsättningarna för mycket långväga sov-och liggvagnskurser försämrats. Sedan kan man i och för sig också misstänka att det förr knappast låg särskilt avancerade kalkyler bakom beslut att köra sovvagnar Stockholm - Paris och Stockholm - Rom.
    Ja det gamla konceptet var ju kursvagnar som kopplades in och ur olika loktåg vilka i tur fanns på de flesta sträckor.
    Och kanske räknade man inte så noga på de här vagnarna, det brstämdes på en tidtabellskonferens att de skulle gå och för en koncern som SJ med 60000 anställda var det peanuts. Det var få vagnar, det gick till Hamburg, Paris,Wien och Italien (varierade mellan Genua,Milano, Rom). Och så Berlin dit det gick hela tåg (ibland med vagn till Moskva).
    Jag åkte Stockholm-Milanovagnen 1968 och då var det ca 10pers i vagnen, resandet med sovvagnar till kontinenten från Sverige var aldrig särskilt omfattande .
    Och just Moskvavagnarna (det gick även en till Oslo via Göteborg) lär ha varit illa omtyckta av SJ och betraktade som olönsamma när få åkte, principen var att järnvägsföretaget, SJ, fick intäckten av färdbiljetterna och vagnägaren SZD fick tilläggsavgifterna för sovvagn.
    Säkert var de olönsamma även för SZD men för Sovjet var det på något vis att visa upp sig med ”show the flag” med de här vagnarna som gick i jättelånga omlopp , det gick visst rentav en till Madrid som fick byta spårvidd två gånger.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2021-09-10 klockan 19:07:51.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    ...
    Och just Moskvavagnarna (det gick även en till Oslo via Göteborg) lär ha varit illa omtyckta av SJ och betraktade som olönsamma när få åkte, principen var att järnvägsföretaget, SJ, fick intäckten av färdbiljetterna och vagnägaren SZD fick tilläggsavgifterna för sovvagn.
    Säkert var de olönsamma även för SZD men för Sovjet var det på något vis att visa upp sig med ”show the flag” med de här vagnarna som gick i jättelånga omlopp , det gick visst rentav en till Madrid som fick byta spårvidd två gånger.
    Det ryktades att det var de ryska diplomaternas behov av att få med sig kapitalvaror från väst att ha själv eller kränga på svarta marknaden som till stor del var bakgrunden till sovvagnarna (gick inte att ta på flyget...), något som man tydligen såg mellan fingrarna med eller kanske löstes med en liten elegant muta... //Anders

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Det ryktades att det var de ryska diplomaternas behov av att få med sig kapitalvaror från väst att ha själv eller kränga på svarta marknaden som till stor del var bakgrunden till sovvagnarna (gick inte att ta på flyget...), något som man tydligen såg mellan fingrarna med eller kanske löstes med en liten elegant muta... //Anders
    Det var ju väl känt att många diplomater tog med sig saker som kylskåp, tvättmaskiner och vad man nu kunde baxa in.
    Man såg väl officiellt mellan fingrarna med det här, det var ju inte över sig svårt att upptäcka men huvudsyftet för vagnarna var nog att på något sätt visa upp sig .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •