Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Jula satsar på terminal i Falköping

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jula satsar på terminal i Falköping

När företag har den inställningen blir man glad. Bara fler kunde göra som dom så skapas sysselsättning och lastbilarna på vägarna minskar.

http://www.jarnvagsnyheter.se/201803...port-skaraborg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Jula satsar på terminal i Falköping

Det är ju positivt att man satsar på järnvägstransporter men om JULA är rätt företag att driva en terminal återstår väl att se..... Man kan ju hoppas att de lägger ut själva driften på någon som kan järnväg och terminalhantering i så fall som exempelvis Tågfrakt som har både kompetens ,engagemang och lokal förankring.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Å andra sidan minskas ju arbetstillfällen om chaufförerna blir utan jobb. Så det är ju inget att glädjas åt och tåget kommer inte att kunna konkurrera för idag gäller dörr - dörr då få lager finns och många affärer har skrotat sina.

Lars-Gunnar

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Som framgår av den länkade artikeln består trafiken huvudsakligen av containrar från Göteborg med varor till Julas centrallager.
    Att Jula skulle ha några planer på att lägga fördelningstrafiken ut till butikerna på järnväg tvivlar jag på. Jag förmodar att man heller inte kör denna i egen regi.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja detta är bara en rent affärsmässig överenskommelse mellan JULA och nuvarande ägare till terminalen i Falköping. Trafiken går redan på järnväg med JULApendeln från Skandiahamnen och även Malmö har varit aktuellt på grund av problemen i Skandiahamnen. Men nu finns det tydligen stort hopp om öppning i konflikten och jag läste någonstans om samgående mellan Transport och Hamnarbetarförbundet vilket förhoppningsvis kommer att gagna alla med anknytning till detta!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •