Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vilken kartapp är järnvägsvänlig?

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Vilken kartapp är järnvägsvänlig?

Jag har märkt att den kartapp som följer med iphone visar att tågen seglar fram genom ödemarken i Sverige, ofta parallellt med någon väg t ex E4 en bit därifrån, tror det är TomTom som gjort den kartan. Finns det någon annan karta att ladda hem för den som vill följa sin järnvägsresa?

Passagerare
    Medlem
    sep 2019

Sv: Vilken kartapp är järnvägsvänlig?

Citat Ursprungligen postat av hallberg Visa inlägg
    Jag har märkt att den kartapp som följer med iphone visar att tågen seglar fram genom ödemarken i Sverige, ofta parallellt med någon väg t ex E4 en bit därifrån, tror det är TomTom som gjort den kartan. Finns det någon annan karta att ladda hem för den som vill följa sin järnvägsresa?
    Opel Railway Map

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På kartan på https://1409.se och i appen har vi använt Trafikverkets detaljerade data för att rita ut spåren (de svartvitstreckade linjerna) så alla spår och växlar är med på precis rätt plats.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kolla Lantmäteriets nya app minkarna.se. Kartorna är ju bra, men har inte kollat hur gps-en fungerar ombord på tåg.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kolla Lantmäteriets nya app minkarna.se. Kartorna är ju bra, men har inte kollat hur gps-en fungerar ombord på tåg.
    Jag tror du råkat ut för autokorrigering. minkarta.se ska det väl vara?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Det är inte precis järnväg Minkarna sysslar med uppe i Piteå.

Men Ulf är inte den förste i denna tråd som råkade byta ut en bokstav och därmed få till en lite rolig betydelse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ja, tack för påpekandet!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Rätt adress till Lantmäteriets Min karta: https://minkarta.lantmateriet.se/

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker att Eniro är bra för att visa ortsnamn och infrastruktur. Järnvägar är tydligt utmarkerade med svarta streck, även sådana som ofta är nedlagda. Nackdelen är att någon offlinemöjlighet inte verkar finnas. Då är Lantmäteriets terrängkarta bra. Jag har köpt den i appen Topo GPS, som erbjuder offlinemöjlighet samt en hel del andra finesser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag tycker att Eniro är bra för att visa ortsnamn och infrastruktur. Järnvägar är tydligt utmarkerade med svarta streck, även sådana som ofta är nedlagda. Nackdelen är att någon offlinemöjlighet inte verkar finnas. Då är Lantmäteriets terrängkarta bra. Jag har köpt den i appen Topo GPS, som erbjuder offlinemöjlighet samt en hel del andra finesser.
    MapFactor Navigator är också ett intressant alternativ. Den är den enda appen hittills (som jag har testad) som har justerbar skala/grovlek på vägar och järnvägar - det betyder att med egen justering kan man se järnvägar tydligt även när man zoomar ut ordentligt. Den baseras på OSM-kartor (fria, offline filer ganska små) eller TomTom (betalkartor). På OSM-kartor ser man väl alla sidospår m.m.

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Folk som svarat verkar ha missat att det viktigaste för dig är att den ska interpolera din position efter järnvägen och inte bilväg när positionen är osäker?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Rätt adress till Lantmäteriets Min karta: https://minkarta.lantmateriet.se/
    Fast just i det här avseendet talade jag om Lantmäteriets App som också heter Min karta (i alla fall på Google apps).
    Appen har ju fördelen att den använder GPS-en för att dels snabbt zooma in just där man befinner sig, samt att sen fortlöpande peka ut hur man rör sig på kartan.
    Det tror jag inte deras webbsajt klarar av, i alla fall inte lika smidigt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    På kartan på https://1409.se och i appen har vi använt Trafikverkets detaljerade data för att rita ut spåren (de svartvitstreckade linjerna) så alla spår och växlar är med på precis rätt plats.
    Verkligen?? För jag tycker det ser ut som OSM-data på 1409.se, men i en gammal ouppdaterad version...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av kildor Visa inlägg
    Verkligen?? För jag tycker det ser ut som OSM-data på 1409.se, men i en gammal ouppdaterad version...
    Ja, det är verkligen så. Vi har tagit OpenStreetMap, tagit bort deras järnvägar och sedan ritat ut järnvägen efter Trafikverkets data. Men det stämmer att vi inte uppdaterat OSM-datat på något år.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

OsmAnd+ är oslagbar.
    Här finns alla spår och i städerna är spårvägslinjer i olika färger och med linjenummer markerade. Förstorar man upp får man med övergångsspår och ej trafikerade spår. Kartorna kommer från OpenStreet.
    -Per

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Ja, det är verkligen så. Vi har tagit OpenStreetMap, tagit bort deras järnvägar och sedan ritat ut järnvägen efter Trafikverkets data. Men det stämmer att vi inte uppdaterat OSM-datat på något år.
    Ok. Anledningen till att jag undrade är för att det i OSM tidigare fanns järnvägsobjekt i Stockholmsområdet som hade bannamn i stil med "Pendeltåg", "Pendeltåg J37" osv. Detta har jag rättat upp i OSM för ett tag sedan. Men dessa namn finns kvar på 1409:s karta - och det skulle ju vara märkligt om dessa namn kommer från Trafikverket...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Folk som svarat verkar ha missat att det viktigaste för dig är att den ska interpolera din position efter järnvägen och inte bilväg när positionen är osäker?
    Jag provade häromdagen när jag åkte tåg (på godsbanor runt Norrköping) hur bra appen minkarta följde järnvägen och den gjorde det inte så bra.
    Jag skrev då till Lantmäteriet och frågade, och fick då följande svar:

Hej Ulf, exakt hur din GPS spåras har även med din enhet och uppkoppling att göra och beror inte enbart på hur appen är konfigurerad. Så jag kan tyvärr inte svara på varför din platsmarkering betedde sig på detta vis i det här fallet.
    Jag ska hålla utkik efter huruvida fler tågresenärer upplevt detta eller om det verkar vara mer situationsbundet.
    Mvh /xxx, team e-tjänster

Då tänkte jag att om några andra som använder appen minkarta kan berätta om sina erfarenheter här, så kan jag sända det vidare.
    Är det min telefon och mobiltäckningen som var dålig, eller är det kart-appen?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Finns Google Maps för Apple/iPhone ?

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Finns Google Maps för Apple/iPhone ?
    Ja.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Ja.
    Har använt den vid några specialuppdrag på jobbet och tycker den är helt ok. Avvikelser kan ju lika gärna orsakas av mobilen.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •