Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Vilken kartapp är järnvägsvänlig?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vilken kartapp är järnvägsvänlig?

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Har använt den vid några specialuppdrag på jobbet och tycker den är helt ok. Avvikelser kan ju lika gärna orsakas av mobilen.
    Men är avvikelserna av typen att appen försöker följa bilvägen i stället för järnvägen, eller bara att den pekar ut någonstans varsomhelst?
    Du får gärna kolla lite grann, du är väl ute och åker tåg mycket mer än mig.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men är avvikelserna av typen att appen försöker följa bilvägen i stället för järnvägen, eller bara att den pekar ut någonstans varsomhelst?
    Du får gärna kolla lite grann, du är väl ute och åker tåg mycket mer än mig.
    Tog med en platta med Google Maps när jag åkte till Kiruna och det funkade bra. Oftast var jag ju ute i bushen men även annars i tättbebyggt område tyckte jag den var hyggligt noggrann. Ville inte slira över på bilvägar. Maps har dessutom järnväg utritat på kartan.

Brukar ibland roa mig med att spela in en track med den superba gratisappen GPS Essentials. Minns inte om den kör just Google Maps som karta men att spela in Linköping-Malmö och sedan visa resan i ett diagram som visar körd sträcka på X-axeln och topografi/hastighet på Y-axeln är minst sagt roande. Brukar få en ganska autentiskt profil över Nässjöberget. Något för den tekniknördige tågfanstasten. Välj Start Track i början av din resa så kan du studera precis allt av intresse vad gäller din resa efteråt. Har för mig den kan puttra i bakgrunden.

En verklig Swiss Army-knife vad gäller GPS där du kan göra en egen Dashboard genom att plocka ihop realtidsvisning av precis allt som kan intressera dig.

En fördel med Google Maps är att du kan ladda ner så mycket du vill offline för användning i områden utan täckning. Bara lurens minneskapacitet sätter gränsen.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Kolla in jordartskartan. GPS-funktionen funkar mycket exakt.

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...er-25-100.html

Med jordartskartan kan man också se varför järnvägen går just där den går.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av hallberg Visa inlägg
    Jag har märkt att den kartapp som följer med iphone visar att tågen seglar fram genom ödemarken i Sverige, ofta parallellt med någon väg t ex E4 en bit därifrån, tror det är TomTom som gjort den kartan. Finns det någon annan karta att ladda hem för den som vill följa sin järnvägsresa?
    Jag användar maps.me. Den bygger på Open Street Map. Kan laddas ned område för område - fungerar alltså även när man är i länder där man inte vill använda mobildata (UK, USA och Japan...) eller på platser utan täckning. Funger utmärkt som allmänkarta och järnvägskarta. I synnerhet utanför städer mycket högre kvalitet än Google Maps. Gratis utan störande reklam.

Senast redigerat av Kippu den 2021-09-14 klockan 06:57:01.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •