Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Ska det behöva vara så här?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ska det behöva vara så här?

Ja, jag bara frågar. Ska det behöva vara så här?

I den (nästan) behagliga solvärmen tog jag mig på eftermiddagen en promenad från Årstabergs station den dryga halvkilometern långa gångstigen norrut mot de båda järnvägsbroarna över Årstaviken. Ingenstans passerar fler tåg. Ja, vi talar om rikets maffigaste tågdiggarsträcka. Men hur ser den ut i dag?

Som synes av bilden kan man bara med yttersta svårighet urskilja snabbtåget som rusar fram söderut. X55:an har bråttom. Den går som tåg 637 mot Karlstad och håller som bäst på att försöka ta igen den halvtimme som tåget tappade redan vid avgången från Stockholm C.

Lite längre fram, ute på bron, finns kanske Sveriges mest avbildade tågmiljö. Här är staketet inte lika högt. Även om jag själv inte heller här kan se tågen, så kan jag åtminstone lyfta kameran och knäppa i blindo. Det blev en bild av en X2:a på väg mot Stockholm på gamla Årstabron. Tåget ser ut att komma från Göteborg och med tanke på att klockan var runt 14.45 på eftermiddagen så gissar jag att det är tåg 10432 som tyvärr har fem minuter kvar till Cst. Byggnadskranen i bakgrunden är inblandad i bygget av en ny akutmottagning på Södersjukhuset.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ska det behöva vara så här?

Det där noterade jag redan förra året när jag för första gången på ett tag gick från Årstaberg över till Söder. Oaktat att man kan tycka att det är dåligt för tågfotografer, som tydligtvis inte står högt i kurs hos DDR-verket, så har man lyckats förpesta ett stort gång- och cykelstråk rejält. Det heter att man ska uppmuntra folk till att gå och cykla, men jag tycker ärligt talat att dessa stängsel, av samma typ som omgärdar Arlanda minus taggtråden upptill (kanske bara en tidsfråga), har gjort det hela rätt otrevligt. I och med det här har man lyckats behålla alla nackdelar med järnvägen i form av buller, snörök, partiklar från slitage med mera, men samtidigt mer eller mindre lyckats uppnå alla nackdelar med att sätta upp ett riktigt bullerplank. Samtidigt så hindrar det här knappast särskilt många klottrare eller andra ligister och kandidaterna verkar främst hålla till på andra håll.

Tyvärr är inte verket ensamma om det här. Västerbron är sedan flera år också en rätt otrevlig tillställning, där man förprestat en av de finaste utsikterna med något som ska förhindra självmord. Jag betvivlar dock att man behöver göra på det viset för att uppnå samma effekt. Även t ex Skanstullsbron omfattas av liknande åtgärder. Dessutom så skapar åtminstone det man har satt upp på Västerbron en ruggigt otrevlig turbulens när det blåser "rätt". Frågan är hur länge det dröjer innan man blir helt inkapslad i ett Alcatraz på Årstabron med stängsel på båda sidor...

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-22 klockan 19:48:45. Anledning: rättelse ang gångriktning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fler tåg går det dock norr om Karlberg där även AEX drar fram.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Taggtråden kanske kommer, någonstans. Tex i Lindesberg har TV rätt omotiverat satt taggtråd staden. Ansvarig tjänsteman hälsade per mejl att de följt reglementet, som säger att det INTE skall vara taggtråd i miljöer där resande finns. (för att upprepa mig lite)

Men folk som cyklar, går eller åker buss är väl inte värda en trevlig miljö..

Borde det inte tas estetiska hänsyn när man bygger stängsel? Galvade stålstängsel helt utan estetiska hänsyn är inte ok om man vill att folk skall lämna bilen och trivas i offentliga miljön.

Även ett galvat när borde tex kunna göras i andra former med ett mönster som är gladare (och lämnar öppningar för en kompaktkamera) eller så kanske de borde testa mer varianter av plank eller andra material.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Taggtråden kanske kommer, någonstans. Tex i Lindesberg har TV rätt omotiverat satt taggtråd staden. Ansvarig tjänsteman hälsade per mejl att de följt reglementet, som säger att det INTE skall vara taggtråd i miljöer där resande finns. (för att upprepa mig lite)

Men folk som cyklar, går eller åker buss är väl inte värda en trevlig miljö..

Borde det inte tas estetiska hänsyn när man bygger stängsel? Galvade stålstängsel helt utan estetiska hänsyn är inte ok om man vill att folk skall lämna bilen och trivas i offentliga miljön.

Även ett galvat när borde tex kunna göras i andra former med ett mönster som är gladare (och lämnar öppningar för en kompaktkamera) eller så kanske de borde testa mer varianter av plank eller andra material.
    Men, är inte det stora problemet (grundorsaken) att det finns folk som springer över spåren med förseningar och olyckor som följd; att det finns de som finner nöje i att klottra på fordonen, etc.? Om alla skötte sig skulle tågfotografer och andra kunna njuta av utsikten obehindrat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om vi måste prioritera mellan att förhindra att obehöriga personer tar sej in i spårområdet och några tågentusiasters intresse av ostörda kameravinklar så känns valet väldigt väldigt!

Och det verkar ju gå lika bra att fotografera selleri, förlåt staket skall det visst vara...

tycker
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det jättehöga staketet på första bilden tror jag har lite att göra med närheten till kontaktledningen. Beträffande den andra bilden så skall det staketet förmodligen förhindra tillträde till spårområdet men av klottret att döma är det inte så effektivt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och det verkar ju gå lika bra att fotografera selleri, förlåt staket skall det visst vara...

tycker
    Thomas K Ohlsson
    Det är väl roligare att fota snyggare staket? Och ffa vistas när dem när man rör sig i bebyggda områden! :o

Det kommer fortsätta vara stängslat. Det gör estetiken än viktigare.

Senast redigerat av Johnjohn den 2018-03-23 klockan 12:48:54.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag kan hålla med om att även staket kan - och bör - vara snygga!

Jag avstår dock - trots flerårig estetisk högskoleutbildning - från att definiera vad som är estetiskt tilltalande...

Och som boende i Årsta tycker jag inte staketen vid Årstabron är nåt som stör mej. Så det så!

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

Jag avstår dock - trots flerårig estetisk högskoleutbildning - från att definiera vad som är estetiskt tilltalande...

Och som boende i Årsta tycker jag inte staketen vid Årstabron är nåt som stör mej. Så det så!

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Instämmer helt om staket, snygghet resp estetik..!

(Om det störande eller ej vid Årstabron kan jag inte uttala mig. Men taggtråd skall inte vara eller behövas där resenärer av alla de slag vistas)

Senast redigerat av Johnjohn den 2018-03-23 klockan 14:10:49.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Boende eller besökare. Ingen gående längs Årstaskogs Väg kan undgå att störas över det okänsligt uppförda staketet mot järnvägen. Nöjda Årstabor är att gratulera, om de inte genomgått flerårig estetisk högskoleutbildning förstås. De borde ha skäl att klaga hos UKÄ.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Surt sa räven!

Ta med stege nästa gång du ska fotografera - gammalt proffsknep.

hälsningar
    Thomas

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Ja, jag bara frågar. Ska det behöva vara så här?

I den (nästan) behagliga solvärmen tog jag mig på eftermiddagen en promenad från Årstabergs station den dryga halvkilometern långa gångstigen norrut mot de båda järnvägsbroarna över Årstaviken. Ingenstans passerar fler tåg. Ja, vi talar om rikets maffigaste tågdiggarsträcka. Men hur ser den ut i dag?

Som synes av bilden kan man bara med yttersta svårighet urskilja snabbtåget som rusar fram söderut. X55:an har bråttom. Den går som tåg 637 mot Karlstad och håller som bäst på att försöka ta igen den halvtimme som tåget tappade redan vid avgången från Stockholm C.
    Vänta bara, inom en snar framtid kommer väl man komplettera med plank så att fotografering helt blir omöjligt. Dessutom kommer väl TRV komma med ett förslag till regeringen om att det ska bli olagligt att fotografera tåg och järnväg.

Med andra ord så tror jag att dessa staket inte hindrar de som vill ta livet av sig och antagligen inte heller de som genar över spåren.

Det här påminner mig om när TRV slutade med att publicera aktuella grafer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det jättehöga staketet på första bilden tror jag har lite att göra med närheten till kontaktledningen. Beträffande den andra bilden så skall det staketet förmodligen förhindra tillträde till spårområdet men av klottret att döma är det inte så effektivt.
    Klottrare brukar visst gilla utmaningar som att klottra på till synes helt omöjliga ställen , det ger höga poäng i klotterkretsar. Att man rent av utsätter sig för livsfara bekymrar inte, det finns exempel på dem som blivit mosade i T-banetunnlarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Staketet på andra bilden ligger inom instängslat område och har inte funktionen att förhindra allmänheten!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av svenskN Visa inlägg
    Staketet på andra bilden ligger inom instängslat område och har inte funktionen att förhindra allmänheten!
    Nej, broräcken brukar inte vara till för att hålla folk ute. Premissen är ju fel såtillvida att det inte är ett staket som syns. Men visst, man kan inte gå på den sidan av bron, även fast det i princip finns en spegling av GC-banan på andra sidan av spåren. Bilden var väl tagen genom att lyckas sträcka sig över staketet som är uppepå bron mot GC-banan. Det är högt, men inte så högt som möget som monterats på båda sidor om bron.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-24 klockan 21:40:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av svenskN Visa inlägg
    Det har jag inte heller påstått. Jag menar det staketet HH sträckte sig över för att kunna ta bilden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

@#17
    Blev lite oklart men då förstår jag!

Senast redigerat av svenskN den 2018-03-25 klockan 08:07:52.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag medger att det var lite oklart. :)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Staketet vid bussterminalen i Norrköping är i alla fall något mer estetiskt tilltalande än motsvarande i Lindesberg (jag tänkte på ett gammalt postvagneninlägg).

Lite fula bilder från "insidan"

Den grå betongen kanske inte gör ansträngningen helt rättvisa; men öppningarna i staketet mot bussterminalen är i alla fall fotografvänliga.

Det jag funderar över nu över trafikeverkets staket är varför de vertikala ribborna sitter så pass tätt. Om det är ett medvetet val, för att stoppa djur som grävlingar eller kanske vildsvinskultingar, eller om man tagit en standardprodukt som råkat ha just det ribbavståndet.

Senast redigerat av pml den 2018-03-25 klockan 14:00:41.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •