Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lokförare på bättringsvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Lokförare på bättringsvägen

Lokföraren har pratat med kollegan på Green Cargo som hoppade från loket sekunderna innan smällen i Hökmora.
    https://lokforaren.wordpress.com/201...-liv/#comments

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokförare på bättringsvägen

Vilken historia!
    Det krävs sinnesnärvaro att hoppa i 85 km/h. Och tur.

För övrigt: lokföraren har en fenomenal förmåga att berätta om vad som rör sig i huvudet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan bara hålla med, att ha den sinnesnärvaron.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hur gick det för föraren som hoppade i Ekträsk? Han överlevde men blev han återställd?

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Lokföraren har pratat med kollegan på Green Cargo som hoppade från loket sekunderna innan smällen i Hökmora.
    https://lokforaren.wordpress.com/201...-liv/#comments
    En helt fantastisk tur att GC-lokföraren klarade sig. Han hade verkligen änglavakt när han hoppade ur loket.

En annan person som hoppade ur loket var väl också den ledige tågmästaren som satt med i loket på det västgående tåget vid den mycket svåra Lerumsolyckan 1987 när två passagerartåg på grund av felaktig signalreparation kom att mötas på samma spår. Den tm lyckades ju slita upp lokdörren och hoppa ut i farten efter det att lokföraren skrikit "Helvete, nu smäller det!". Enligt Wikipedia befann sig tågmästaren fortfarande i luften när loken frontalkrockade. Ännu ett exempel på änglavakt!

Vet du, Ulf, hur det gick för denne tågmästare efter olyckan? Återgick han i tjänst efter att ha blivit fysiskt återställd eller var det för svåra minnen av händelsen? Och hur är rutinen för lokförare när de befinner sig i lokhytten vid en incident? Jag tror mig ha läst att det anses vara bäst att snabbt förflytta sig in i maskinrummet och ta skydd bakom väggen till hytten. Är det något som lärs ut eller finns det några rekommenderade instruktioner. Att som GC-lokföraren eller den lediga tågmästaren vid Lerumsolyckan hoppa ut från loket slutade ju lyckligt i de fallen. Men det kunde ju lika gärna ha slutat i katastrof. Så hur bör man göra?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag minns inte i detalj hur det gick för den hoppande tågmästaren.
    Han bröt foten alternativt benet när han landade efter hoppet men blev om jag minns rätt fysiskt återställd.
    Men jag tror inte han fortsatte tm-karriären utan fick/valde inre tjänst på SJ i Malmö. Om jag minns rätt lämnade han SJ några år senare.
    Andra får gärna rätt mig, Staffan kanske vet bättre.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag minns inte i detalj hur det gick för den hoppande tågmästaren.
    Han bröt foten alternativt benet när han landade efter hoppet men blev om jag minns rätt fysiskt återställd.
    Men jag tror inte han fortsatte tm-karriären utan fick/valde inre tjänst på SJ i Malmö. Om jag minns rätt lämnade han SJ några år senare.
    Andra får gärna rätt mig, Staffan kanske vet bättre.
    Det jag minns är att han inte fortsatte som ombordare, men jobbade en del tider på helt annat jobb inom SJ.

Det jag också minns (jag tror det är från radio-dokumentären från förra året (Edit: Eller GP:s artikel förra året)) är att föraren i samma lok hade hört/lärt sig att springa in i maskinrummet, och han gjorde det men omkom. Tågmästaren skall inte ha kastat sig ut, utan ganska likt Hökmora stått i dörrhålet (eller på fotsteg), och väntat så länge som möjligt, innan han hoppade.
    Det finns väl andra exempel på där personal hoppat ut ur hytten men träffat en stolpe, och skadats allvarligt eller omkommit.
    Så, det finns nog inget bra alternativ, i alla fall inte i lok.
    Men i motorvagnar med dörr in i passagerarutrymmet springer väl förare bakåt, och de har väl i flera fall gått bra (en motorvagn deformeras väl mera och man kommer längre bak),

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-03-23 klockan 23:46:43. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En annan som var med på Lerumsolyckan http://www.lerumstidning.se/2017/11/...drig-detsamma/

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    En annan som var med på Lerumsolyckan http://www.lerumstidning.se/2017/11/...drig-detsamma/
    Jag har för mig att just Lerums tidning hade en stor bilaga (8-10 sidor) just 20 år efter olyckan, det gick att läsa pdf-versionen av tidningen, och där ingick säkert den artikel som du länkat. Det var väldigt läsvärt, det var en hel del sjukvårdspersonal som berättade.
    Men den pdf-en hittar jag inte just nu.

Däremot hittar jag radioprogrammet från april förra året: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
    och GP:s artikel strax innan: http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...erum-1.4251375

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fascinerande det där med mössan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Maskinrummet är inte alltid ett bra tillflyktsalternativ. Det beror på krockvåldet. Är det en häftig kollision föreligger en hög risk för att skåp och annan tung utrusning lossnar och far omkring i maskinrummet. I Lerumsfallet hade det knappast hjälpt om inget lossnat och inget börjat brinna eftersom människokroppen inte tål en sådan hastig inbromsning. Inre organ slits loss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

VLT i dag skriver om utredningen efter olyckan: En viktig orsak var att vägen var osandad.
    https://www.vlt.se/artikel/vastmanla...ckan-i-hokmora

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har för mig att just Lerums tidning hade en stor bilaga (8-10 sidor) just 20 år efter olyckan, det gick att läsa pdf-versionen av tidningen, och där ingick säkert den artikel som du länkat. Det var väldigt läsvärt, det var en hel del sjukvårdspersonal som berättade.
    Men den pdf-en hittar jag inte just nu.

Däremot hittar jag radioprogrammet från april förra året: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
    och GP:s artikel strax innan: http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...erum-1.4251375
    Nu är jag möjligen näsvis i överkant, men förra året var det trettio år sedan olyckan, inte tjugo. (Något säger mig att du inte hänvisar till en serie PDF-filer från 2007...)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu är jag möjligen näsvis i överkant, men förra året var det trettio år sedan olyckan, inte tjugo. (Något säger mig att du inte hänvisar till en serie PDF-filer från 2007...)
    Inget problem, tiden går så fort att det är svårt att räkna rätt på årtal.
    Det kunde ju varit så att en papperstidning gjordes 2007, och sen blev den pdf ett antal år senare.
    Men, jag hittade nu denna samlingssida https://www.lerumstidning.se/kategor...elning/page/2/ som innehåller de flesta (kanske alla) artiklar som jag minns från bilagan, och dessa separata artiklar är daterade hösten 2017, och det finns i texten en refereras till en annan olycka 2015 , så jag tror att du har helt rätt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av palmer Visa inlägg
    VLT i dag skriver om utredningen efter olyckan: En viktig orsak var att vägen var osandad.
    https://www.vlt.se/artikel/vastmanla...ckan-i-hokmora
    Dessutom finns en annan detalj i artikeln angående bommarna: Men vid vissa lägen kan halvbommar fällas över fordon som fastnat på spåret på ett sätt som gör att signalsystemet för passerande tåg ändå visar grönt: Halvbommar behöver bara fällas över ett 75-gradersläge för att signalen ska visa grönt. Helbommar – som täcker båda körfälten – hade inte gått ner så långt att de givit järnvägens signalsystem klartecken för tåg att passera.

Detta är ju lite förvånande, så V-signalen kan alltså visa klart (inte grönt...) även om bommarna inte är helt fällda. Finns det någon signalteknisk anledning till detta? Det låter ju som en onödig säkerhetsrisk.

Ser också fram emot SHK's slutrapport av denna händelse.

Senast redigerat av Yaken den 2018-08-08 klockan 10:07:37.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Dessutom finns en annan detalj i artikeln angående bommarna: Men vid vissa lägen kan halvbommar fällas över fordon som fastnat på spåret på ett sätt som gör att signalsystemet för passerande tåg ändå visar grönt: Halvbommar behöver bara fällas över ett 75-gradersläge för att signalen ska visa grönt. Helbommar – som täcker båda körfälten – hade inte gått ner så långt att de givit järnvägens signalsystem klartecken för tåg att passera.

Detta är ju lite förvånande, så V-signalen kan alltså visa klart (inte grönt...) även om bommarna inte är helt fällda. Finns det någon signalteknisk anledning till detta? Det låter ju som en onödig säkerhetsrisk.

Ser också fram emot SHK's slutrapport av denna händelse.
    Bakgrunden är säkert att halvbommar helst ska klara sig med samma spårledningar som en ljud/ljus-signal. Detta medför även att i de fall signalen visar "stopp" kommer lokföraren knappast att kunna stanna innan plankorsningen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bakgrunden är säkert att halvbommar helst ska klara sig med samma spårledningar som en ljud/ljus-signal. Detta medför även att i de fall signalen visar "stopp" kommer lokföraren knappast att kunna stanna innan plankorsningen.
    Rimligen måste man ha någon tolerans i bomdrivet. Om det sedan är 5, 10 eller om i det här fallet uppenbarligen 15 grader, tja... I grunden så kan ju ett fordon stå helt vid sidan av halvbommar, liksom att ett som är kortare än avståndet mellan bommarna kan stå emellan även helbommar. På det hjälper rimligen bara hinderdetektering i korsningen.

Tillägg: Observera enligt inlägg nedan att just resonemanget om tolerans är bakvänt pga otur i tänkandet. Med 75 grader avsågs inte fällnng med 75 grader, utan endast 15 grader från rakt upp. Det efterföljande påverkas ju dock inte av detta.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-08 klockan 10:52:34.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Rimligen måste man ha någon tolerans i bomdrivet. Om det sedan är 5, 10 eller om i det här fallet uppenbarligen 15 grader, tja... I grunden så kan ju ett fordon stå helt vid sidan av halvbommar, liksom att ett som är kortare än avståndet mellan bommarna kan stå emellan även helbommar. På det hjälper rimligen bara hinderdetektering i korsningen.
    Nej, man måste inte ha tolerans, eller i vart fall inte så stor. 75-gradersläget innebär att bommen bara rört sig 15 grader från uppläget, det är således enbart en indikering av att bommen kommit i rörelse. I helbomsanläggningar används istället en kontakt som känner av att bommen är helt nere, toleransen i den är på sin höjd enstaka grader från nedläget.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, man måste inte ha tolerans, eller i vart fall inte så stor. 75-gradersläget innebär att bommen bara rört sig 15 grader från uppläget, det är således enbart en indikering av att bommen kommit i rörelse. I helbomsanläggningar används istället en kontakt som känner av att bommen är helt nere, toleransen i den är på sin höjd enstaka grader från nedläget.
    Som du kanske kan räkna ut hur jag skrev så hade jag otur när jag tänkte och råkade vända på gradantalet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •