Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: SJ inför ett nytt erbjudande på alla snabbtåg, 2 klass Lugn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ inför ett nytt erbjudande på alla snabbtåg, 2 klass Lugn

Noterar att Tyst avdelning i 1 klass försvinner så vill man resa i lugn avdelning blir det 2 klass ( även om det brukar vara rätt så lugnt i 1 klass ).

Dessutom innebär såvitt jag förstår "lugn vagn" inte förbud mot att prata i mobil vilket jag upplever som kanske mest störande även om jag är medveten om att det är en helt personlig uppfattning.

Andra kommentarer till det nya konceptet?

/Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ inför ett nytt erbjudande på alla snabbtåg, 2 klass Lugn

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Noterar att Tyst avdelning i 1 klass försvinner så vill man resa i lugn avdelning blir det 2 klass ( även om det brukar vara rätt så lugnt i 1 klass ).

Dessutom innebär såvitt jag förstår "lugn vagn" inte förbud mot att prata i mobil vilket jag upplever som kanske mest störande även om jag är medveten om att det är en helt personlig uppfattning.

/Jan-Erik
    Man vill gärna få betalt för 'första klass', men inte erbjuda första klass. Eller: "Bara en 1 klass-vagn! Vad har vi gjort?".

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Ur affärsresenärsperspektiv är väl detta perfekt? Lugn och ro, frukost men det retar inte någon på redovisning att det står ”1 klass” på biljetten..

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Man avskaffar med andra ord tyst avdelning både i 1:a och 2:a klass och höjer priset för de som brukat åka 2:a klass tyst avdelning (som väljer "lugn" istället)?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Ur affärsresenärsperspektiv är väl detta perfekt? Lugn och ro, frukost men det retar inte någon på redovisning att det står ”1 klass” på biljetten..
    Är det ett pristillägg på denna resa? Isf lär det knappast förvilla redovisningsgänget speciellt länge - de är inte så dum som man kan tro.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Är det ett pristillägg på denna resa? Isf lär det knappast förvilla redovisningsgänget speciellt länge - de är inte så dum som man kan tro.
    Ja:

"En resa i 2 klass Lugn kommer prismässigt att ligga mellan priset för 1 och 2 klass."

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Superbra!
    Detta har jag väntat på länge!
    Då kan jag sitta och titta på smarriga You-tube klipp på högsta ljudnivå, och kommentera och dela med alla mina vänner.
    På platserna framför och bakom kan mina medresenären ha telefonkonferens via högtalare.
    Det går verkligen framåt i utvecklingen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Med andra ord: SJ tänker försöka dra in mer pengar (och inget fel i det, de ska ju tjäna pengar). Få se hur många som nappar.

Här i Mälardalen på "våra" Mälartåg har vi också lugn avdelning. Men kostar lika mycket som alla andra platser i tåget

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Själv väntar jag på att man ska få ha hund med sig i första klass.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Superbra!
    Detta har jag väntat på länge!
    Då kan jag sitta och titta på smarriga You-tube klipp på högsta ljudnivå, och kommentera och dela med alla mina vänner.
    På platserna framför och bakom kan mina medresenären ha telefonkonferens via högtalare.
    Det går verkligen framåt i utvecklingen.
    Var skulle du göra det? I vanliga 2 klass?
    För i 2 klass lugn så gäller ju "I 2 klass Lugn ska samtal ske med dämpad röst, all elektronik vara på ljudlöst och hörlurar användas med en volym som inte stör andra resenärer."
    Du får alltså lyssna på Youtube-klipp, men måste använda hörlurar, och riskerar bara dina egna öron om du har på högsta volym.

Det mest oroande (även för SJ) är väl att Tyst kupé försvinner i 1 klass, frågan är om det kommer styra över en del resenärer som vill ha lugn och ro från 1 klass till 2 klass lugn Där undrar jag om inte SJ tänkt fel.
    Såvida inte SJ meddelar att från 1 nov skall det vara lugn och ro i hela 1 klass.

Intressant är att det står att från 1 november skall det bara vara en 1 klass vagn i alla X2000.
    Det tyder ju på att SJ senast då går över till det nya ombyggda konceptet med bara en 1 klass-vagn.
    Undrar hur långt det är kvar tills det första komfort-ombyggda X2-an sätts i trafik.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

- - -1

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-09-07 klockan 10:41:08. Anledning: Redan sagt av brorsan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr försvinner ju den bästa fördelen med "1 klass" på x2000, man sitter inte packade som sardiner. Det går att slå upp laptopen och få något vettigt gjort.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    - - -
    Intressant är att det står att från 1 november skall det bara vara en 1 klass vagn i alla X2000.
    Det tyder ju på att SJ senast då går över till det nya ombyggda konceptet med bara en 1 klass-vagn.
    Undrar hur långt det är kvar tills det första komfort-ombyggda X2-an sätts i trafik.
    På måndag (13 sept) ska ju några av tågplanens snabbtåg.Stockholm- Köpenhamn börja gå hela vägen igen, alltså över bron. Kan det vara så att SJ vill presentera två nyheter samma dag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker det nya konceptet ger sken av att det är stökigt att åka i övrigt utrymme.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Då lär vi nog få se uppdaterade resereglementen hos många företag som reder ut exakt vad som kan accepteras.

Min gissning är t.ex. att detta inte skulle accepteras hos mig arbetsgivare.
    Vi ska t.ex. resa i 2a klass och vi ska i möjligaste mån inte ha utbytbara biljetter mm utan alltså det absolut billigaste.
    Enbart om vi har skäl till att inte exakt veta när vi måste resa får vi välja flexibla biljetter. Är man på ett möte på annan ort så brukar det därför accepteras att man har ombokningsbara biljetter hem men inte dit (eftersom mötet kanske kan bli olika långt).
    Mycket tveksam till att denna extra kostnad skulle accepteras. Det kommer säkerligen att revideras i resepolicyn.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Har bekanta som ska köpa 2-klass oavsett om det är dyrare eller billigare än första klass. För deras ledning har tagit det beslutet.

Korkat må jag säga!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Har bekanta som ska köpa 2-klass oavsett om det är dyrare eller billigare än första klass. För deras ledning har tagit det beslutet.

Korkat må jag säga!
    Det tror jag faktiskt är ett ganska vanligt beslut. Alla arbetsgivare jag haft har haft den policyn. Det är 2a klass som gäller oavsett pris.
    Undantaget är gällande nattåg där 1a klass accepteras (då det likställs med hotell övernattning och där skulle du ju inte krävas att du delar rum med någon).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Då lär vi nog få se uppdaterade resereglementen hos många företag som reder ut exakt vad som kan accepteras.

Min gissning är t.ex. att detta inte skulle accepteras hos mig arbetsgivare.
    Vi ska t.ex. resa i 2a klass och vi ska i möjligaste mån inte ha utbytbara biljetter mm utan alltså det absolut billigaste.
    Enbart om vi har skäl till att inte exakt veta när vi måste resa får vi välja flexibla biljetter. Är man på ett möte på annan ort så brukar det därför accepteras att man har ombokningsbara biljetter hem men inte dit (eftersom mötet kanske kan bli olika långt).
    Mycket tveksam till att denna extra kostnad skulle accepteras. Det kommer säkerligen att revideras i resepolicyn.
    Så kan det säkert vara på arbetsplatser där mycket av resandet sker på just de sträckor där detta är aktuellt. På min arbetsplats ska man naturligtvis också välja det ekonomiskt (och klimatmässigt) bästa, men att man kommer att börja skriva om eller förtydliga några regler/riktlinjer med anledning av att ett företag (SJ) inför ny prissättning på några sträckor som inte står för särskilt många promille av arbetsplatsens resande tvivlar jag på. Det får nog hamna i kategorin "tolkningsfrågor".

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av spanarn Visa inlägg
    Tycker det nya konceptet ger sken av att det är stökigt att åka i övrigt utrymme.
    Du tänker alltså på de andraklassvagnar som inte är 2 klass Lugn. I X2000-tågen blir det väl tre sådana vagnar förutom 1 klass, 2 klass Lugn och bistrovagn. Varför skulle det plötsligt bli väldigt mycket mer liv och stoj i de tre vagnarna än vad det har varit hittills (före coronan)?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du tänker alltså på de andraklassvagnar som inte är 2 klass Lugn. I X2000-tågen blir det väl tre sådana vagnar förutom 1 klass, 2 klass Lugn och bistrovagn. Varför skulle det plötsligt bli väldigt mycket mer liv och stoj i de tre vagnarna än vad det har varit hittills (före coronan)?
    Om man kallar en del av tåget "lugn" så antyder man att resten av tåget inte är lugnt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •