
Ursprungligen postat av
Leif D
Kanske kan vara bra att ge Trafikverket mer ansavar, fast det ansvaret har man ju redan idag, egentligen.
Det som behövs, är ju att man har det mer operativa ansvaret också. Sen kan man med fördel ha samarbetspartners som har resurser, kunnande och utrustning. Men man måste kunna påverka det dagliga underhållet, för att snabbare kunna sätta in åtgärder och insatser, som kanske inte direkt är felavhjälpande, utan även förebyggande, innan fel uppstår, med åtföljande begränsningar för trafiken.
Man borde bl.a se över de otroligt långa planprocesserna för underhållet och även upphandlingsprocesserna, som ofta tar mycket lång tid även för småsaker. Mer direktupphandling vore nog bra, för att få saker gjorda.
Men att skapa en egen fungerande underhållsorganisation, det får man nog ta och göra på lång sikt i så fall. Som det är nu, ligger ju all kunskap och lokalkännedom hos de entreprenörer som man har idag. Att tror att man ska kunna suga upp detta i ett nafs, tror jag är en feltanke. Möjligen kan det går på några års sikt, om man lockar med bra löner och bra arbetsförhållanden.
Tyvärr ser jag risken för ett nytt underhållsvakuum som väldigt stor.