Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Resa med Rhätische Bahn i Schweiz

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Resa med Rhätische Bahn i Schweiz

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Såvitt jag fattat dras (åtminstone nästa alla) Glacier Express av de vanliga motorvagnarna, och jag har fått uppfattningen att den motorvagnen säljs som ett regionaltåg, dvs inget krav på platsbokning (men inte möjlighet gå till restaurangvagnen och inga panoramafönster).
    Jo, så är det i alla fall med Berninaexpress, det har du helt rätt i. Jag vet inte hur det är med Glacierexpress; väster om Disentis (alltså utanför RhB:s område) behövs ju kuggstångslok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Glacierexpress: Medför även 2 klass (och har alltid gjort det). Framförs normalt alltid med lok även på RhB, lokala resor är inte tillåtna.

Berninaexpress: Framförs med motorvagnar, de två tågparen till Chur med tvåströms ABe 8/12 medan de tre tågparen till St Moritz normalt går med dubbla ABe 4/4 (vilka då sällan ses i vanliga regionaltåg). Osäker på om de fortfarande tar med "vanliga" resenärer, nämns inget om det i tidtabellerna. Någon har även skrivit här på postvagnen att det inte går att resa med dem längre. För ca 10 år sedan låg vissa tåg dubbla i tidtabellen, dels som Bernina express och dels som ett reginaltåg (med annat tågnr och lite fler uppehåll) med noteringen att det fanns begränsat antal sittplatser i tåget. I senare års tidtabeller ligger de aldrig dubbla och det står inget utöver att de medför reserveringspliktiga panoramavagnar och Reservation: www.berninaexpress.ch.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För börja med att tacka er alla för väldigt informativa och bra svar.
    Precis något i den här stilen som jag önskade mig.

Kan ju säga att anledningen till att det nog lär dröja ytterligare år innan vi åker stavas små barn.
    Vi har sagt att dom ska kunna vara så stora så att dom kan klara sig själv här hemma om dom inte vill följa med.

Ha en go lördag.

Peter

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Glacierexpress: Medför även 2 klass (och har alltid gjort det). Framförs normalt alltid med lok även på RhB, lokala resor är inte tillåtna.

Berninaexpress: Framförs med motorvagnar, de två tågparen till Chur med tvåströms ABe 8/12 medan de tre tågparen till St Moritz normalt går med dubbla ABe 4/4 (vilka då sällan ses i vanliga regionaltåg). Osäker på om de fortfarande tar med "vanliga" resenärer, nämns inget om det i tidtabellerna. Någon har även skrivit här på postvagnen att det inte går att resa med dem längre. För ca 10 år sedan låg vissa tåg dubbla i tidtabellen, dels som Bernina express och dels som ett reginaltåg (med annat tågnr och lite fler uppehåll) med noteringen att det fanns begränsat antal sittplatser i tåget. I senare års tidtabeller ligger de aldrig dubbla och det står inget utöver att de medför reserveringspliktiga panoramavagnar och Reservation: www.berninaexpress.ch.

/Måns
    Tack för utredningen! Det gick i våras (och gör det visst fortfarande) att åka som normal resenär på BEX. I motorvagnarna alltså.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •