Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: En seg resa till Borås

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En seg resa till Borås

Borås är en ganska stor stad kan man tycka men har ingen självklar snabb förbindelse till och från Stockholm.

Jag är just på väg till Borås och tyckte att jag var fiffig som bokade SJ snabbtåg 10467 i kväll ner till Herrljunga. Detta tåg fortsätter som bekant till Uddevalla via Vänersborg.

Visserligen gick MTR Express några minuter tidigare från Centralen men jag fick för mig att jag skulle gynna gamla SJ vilket jag skulle gå ångra.

Det började med en liten försening på 8 min med förklaringen fordonsfel. Vad är ett typiskt fordonsfel på en X55? Det visade sig i vanlig ordning att förseningen var underskattad. Tåget anlände Cst 20 min sent från Hagalund och en ombordare ursäktade försening med att det tog lite tid att få ut tåget från verkstan.

En försening på 23 min växte snabbt till 30 min eftersom tåget fick ligga och bromsa bakom framförvarande tåg. I Flen fick vi sedan gå åt sidan för att släppa förbi två X2. En till Göteborg och en till Malmö. Varför går man åt sidan i Flen med ett snabbtåg för att släppa före ett tåg som sedan ska vika av i Katrineholm mot Malmö?

Den ursprungliga förseningen hade nu växt till 43 min och det höll sig bra till Herrljunga. Anslutningen till Borås som trots allt var 20 min hade förstås rykt all världens väg och det blev att dega i väntsalen en timme tillsammans med ett trettiotal andra resenärer från 10467.

Till saken hör att den senare X2 anslutningen från Stockholm hann i fatt och fyllde på med sina passagerare så X12:än är nu ganska välfylld. Kul med lite skarvspår!

En planerad ankomst till hotellet 20.30 blir nu istället 22.00 och jag känner mig just nu ganska trött på SJs tidhållning eftersom det varit en hel del strul när jag givit SJ chansen mot bilen i vinter.

Tror att jag testar MTR nästa gång ändå.

Mvh Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-03-21 klockan 21:33:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En seg resa till Borås

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Borås är en ganska stor stad kan man tycka men har ingen självklar snabb förbindelse till och från Stockholm.

Jag är just på väg till Borås och tyckte att jag var fiffig som bokade SJ snabbtåg 10467 i kväll ner till Herrljunga. Detta tåg fortsätter som bekant till Uddevalla via Vänersborg.

Visserligen gick MTR Express några minuter tidigare från Centralen men jag fick för mig att jag skulle gynna gamla SJ vilket jag skulle gå ångra.

Det började med en liten försening på 8 min med förklaringen fordonsfel. Vad är ett typiskt fordonsfel på en X55? Det visade sig i vanlig ordning att förseningen var underskattad. Tåget anlände Cst 20 min sent från Hagalund och en ombordare ursäktade försening med att det tog lite tid att få ut tåget från verkstan.

En försening på 23 min växte snabbt till 30 min eftersom tåget fick ligga och bromsa bakom framförvarande tåg. I Flen fick vi sedan gå åt sidan för att släppa förbi två X2. En till Göteborg och en till Malmö. Varför går man åt sidan i Flen med ett snabbtåg för att släppa före ett tåg som sedan ska vika av i Katrineholm

Mvh Alex
    Sannolikt för att tåg i tid prioriteras.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    En försening på 23 min växte snabbt till 30 min eftersom tåget fick ligga och bromsa bakom framförvarande tåg. I Flen fick vi sedan gå åt sidan för att släppa förbi två X2. En till Göteborg och en till Malmö. Varför går man åt sidan i Flen med ett snabbtåg för att släppa före ett tåg som sedan ska vika av i Katrineholm mot Malmö?
    Ser att närmast bakom 10467 låg 10407 till Göteborg. Tre minuter var skillnaden bara, fyra minuter bakom dem låg 505. Sedan 10443 och 10643 tätt inpå, men dessa fick ni åka före från Flen. :)
    Skebokvarnstider jvgfoto.se - Gårdagens tider har ett streck bakom sig.

Visst är Flen ett dåligt ställe för förbigångar med sina 40-växlar. Varför kopplas aldrig sidospåret i Sköldinge in?

Senast redigerat av Ville den 2018-03-22 klockan 11:27:52.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Sannolikt för att tåg i tid prioriteras.
    Det är ju standardsvaret man brukar få men min fråga var mer precist varför ett snabbtåg får gå åt sidan i Flen för att släppa fram ett annat snabbtåg som ändå ska vika av i Katrineholm. X55 i 10467 borde rimligen kunnat hålla undan för X2 i 505 den korta biten fram till Katrineholm där inget av tågen dessutom stannade. Till saken hör också att 505 var redan 9 minuter sent i Flen så då finns det tydligen i princip att tåg som är mindre försenade har prioritet framför mer försenade tåg.

En annan aspekt är att man slutar kalla X55 för att vara ett Snabbtåg och istället det mer passade Regionaltåg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Men när jag åkte ToR Örebro nyligen så var tågen i tid åt båda hållen. Det enda var väl att TiB var några få minuter sena till Örebro på returen, men om det höll i sig till Hallsberg tittade jag faktiskt inte på. Jag hade ändå gott om tid där för bytet. X2 åt ena hållet och X55 åt det andra Stockholm - Hallsberg. Dock bekräftade det än en gång hur dålig just gången lätt blir med X55. Det gick relativt bra upp till 150 km/h, men när skylten inne i tåget visade 175 eller 200 km/h så var det inte någon särskilt fin tillställning. Däremot så var det klonkfritt, så här en halv eon efter att man började tillverka Regina. Nu tycker jag kanske inte att X55 bör kallas för Regional, utan jag tycker att tåget skulle passa rätt bra som InterCity. Något som det också halvt om halvt betecknas som på Dalabanan numera. Å andra sidan borde inte X40 kallas för InterCity, men det är ju en biljettgiltighetsmanöver...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Framför allt kan man ju tycka att det är märkligt att inte en stad som Borås kan ha en enda direktförbindelse till Stockholm! Nu när man har mindre motorvagnar som X55 borde det gå lättare att fylla. Eller kan vi hoppas på att MTR börjar köra direkttåg till flera destinationer i framtiden? JAg vet många som trots betydligt längre restid föredrar bussen just för att slippa byta 1 och till och med 2 gånger!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

När måste man byta TVÅ gånger för att åka från Borås till Stockholm???

undrar
    Thomas K Ohlsson

- - -
    Medlem
    mar 2018

När Stockholmståget inte stannar i Herrljunga?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    När Stockholmståget inte stannar i Herrljunga?
    Exakt så. Det finns t ex flera exempel med byte i Herrljunga och Skövde. Det blir då Västtåg eller "Här och där" Herrljunga-Skövde

Senast redigerat av Bernt Talbrant den 2018-03-23 klockan 12:54:34.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast hur många direkta bussförbindelser finns det? Det var ju det jämförelsen handlade om...

Och eftersom det också hävdades att restiden inte har någon betydelse för dessa resenärer är det väl bara att pricka in en av alla de förbindelser som inte kräver två byten?

Det har gått direkttåg Borås-Stockholm, jag antar att dessa lades ner eftersom det var för få resenärer. Gnälla är en sak, använda en annan!

tycker
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ni har ju i andra trådar beskrivit hur viktigt det är att bo "centralt" inom några hundra meter från en centralstation i Göteborg - då borde ni väl inse att 65 kilometer (Borås) från Göteborg finns inget viktigt - det är inte centralt enligt era egna resonemang - och då kan man inte heller begära bättre tågförbindelser.
    Har ni missat den här nyheten: http://www.jarnvagsnyheter.se/201803...ch-boras-byggs

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Ni har ju i andra trådar beskrivit hur viktigt det är att bo "centralt" inom några hundra meter från en centralstation i Göteborg - då borde ni väl inse att 65 kilometer (Borås) från Göteborg finns inget viktigt - det är inte centralt enligt era egna resonemang - och då kan man inte heller begära bättre tågförbindelser.
    Har ni missat den här nyheten: http://www.jarnvagsnyheter.se/201803...ch-boras-byggs
    - Vem vill åka till Borås som en känd kommunikationsminister sa! (Hon var inte sosse...)

Bra tågförbindelser blir det om man åker tåg, vi lever väl ändå i en marknadsekonomi.

Jag drar till med ytterligare ett av mina favoritcitat, det är ju ändå fredag:

"Ord är billiga, handling kostar".

Bjuder på en Spaten till den som listar ut vem jag citerar!
    (Kräver dock att pristagaren tar sej till Hjälmarsvägen i Årsta, dit det inte går direkttåg vare sej från Borås eller Göteborg. Ja faktiskt inte ens från centrala Stockholm)

Skål kamrater
    utbrister
    Thomas K Ohlsson

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    "Ord är billiga, handling kostar".

Bjuder på en Spaten till den som listar ut vem jag citerar!
    (Kräver dock att pristagaren tar sej till Hjälmarsvägen i Årsta, dit det inte går direkttåg vare sej från Borås eller Göteborg. Ja faktiskt inte ens från centrala Stockholm)

Skål kamrater
    utbrister
    Thomas K Ohlsson
    Kan det vara Vilhelm Moberg?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En googling ger ett antal trådar till Hasselakollektivet och dess grundare KA Westerberg som tycks ha använt uttrycket frekvent. Men det kan ju ha något än tidigare ursprung.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag säger inte att det är fusk att använda google, men det är väl lite som att ramla väldigt lätt inom straffområdet!

KA är rätt, även om hans adept Lennart Ljungberg nog var en ännu flitigare användare av stora ord.

Det verkar som om jag är skyldig någon "ein helles".

(Och jag är lite impad över att en så obskyr "tävling" lockar minst två deltagare.)

Nu tar vi helg tycker jag.

bösta hälsningar
    Thomas

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast hur många direkta bussförbindelser finns det? Det var ju det jämförelsen handlade om...
    Enkelt att kolla på www.resrobot.se.
    På måndag går det nästan en direktbuss i timmen från Borås till Stockholm, det är ju Swebus, Netbus (Bus4You) och Flixbus som kör.

Det verkar som att de flesta expressbussar mellan Göteborg och Stockholm går just via Borås (och Jönköping), medan från t.ex. Skövde eller Mariestad hittar jag inga direktbussar till Stockholm.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enkelt att kolla på www.resrobot.se.
    Det verkar som att de flesta expressbussar mellan Göteborg och Stockholm går just via Borås (och Jönköping), medan från t.ex. Skövde eller Mariestad hittar jag inga direktbussar till Stockholm.
    Jo, det är riktigt. Det går nu en buss under veckoslut (under sommaren även onsdag-torsdag) Lidköping-Skövde-Karlsborg-Askersund-Örebro-Stockholm.
    https://skaraborgaren.nu

I övrigt är det alltså resa via Borås, Jönköping och E4 som gäller. Orsaken till att denna väg väljs är dels att det går fortare än att köra via E20 och dels att det bor mycket mer folk utmed E4-an.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är bara så att om man räknar samman pris , tid och bekvämlighet har tåget mycket svårt att konkurrera med både buss och bil (om man är fler än 1 person). Bytena med springet i trappor och väntan på kalla blåsiga plattformar upplevs mycket negativt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    I övrigt är det alltså resa via Borås, Jönköping och E4 som gäller. Orsaken till att denna väg väljs är dels att det går fortare än att köra via E20 och dels att det bor mycket mer folk utmed E4-an.
    Ett sidospår: Då är det kanske inte så dum idé att bygga höghastighetsbanor via Borås-Jönköping, i stället för att prata om att bygga ut fler spår på befintliga Västra stambanan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ett sidospår: Då är det kanske inte så dum idé att bygga höghastighetsbanor via Borås-Jönköping, i stället för att prata om att bygga ut fler spår på befintliga Västra stambanan.
    Och glöm inte att även Östergötlands relationer västerut gynnas väsentligt av en sådan förbindelse

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •