Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: En seg resa till Borås

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En seg resa till Borås

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, det är riktigt. Det går nu en buss under veckoslut (under sommaren även onsdag-torsdag) Lidköping-Skövde-Karlsborg-Askersund-Örebro-Stockholm.
    https://skaraborgaren.nu

I övrigt är det alltså resa via Borås, Jönköping och E4 som gäller. Orsaken till att denna väg väljs är dels att det går fortare än att köra via E20 och dels att det bor mycket mer folk utmed E4-an.

Dessutom är buss det vettigaste alternativet mellan Väst (Göteborg med omnejd) och Östergötland (Linköping-Norrköping). Så förutom att det är befolkat finns det dessutom ett resandeunderlag.

Lika snabbt som tåg med byten på samma sträcka, 4 timmar, till och med lite snabbare med bussar som inte stannar i mer än Borås och Jönköping. Dessutom till en bråkdel av priset.

Väljer du bra säten på Bus4You så är det minst lika bekvämt som X2.

Senast redigerat av AlexEhn den 2018-03-24 klockan 21:32:42.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av AlexEhn Visa inlägg
    Dessutom är buss det vettigaste alternativet mellan Väst (Göteborg med omnejd) och Östergötland (Linköping-Norrköping). Så förutom att det är befolkat finns det dessutom ett resandeunderlag.

Lika snabbt som tåg med byten på samma sträcka, 4 timmar, till och med lite snabbare med bussar som inte stannar i mer än Borås och Jönköping. Dessutom till en bråkdel av priset.

Sträckan Östergötland-Jönköping-Göteborg är viktig för bussbolagen, just eftersom den saknar en direkt järnvägsförbindelse. När Västra stambanan planerades på 1850-talet tänkte man bara på att förbinda rikets två största städer på snabbaste och billigaste sätt, utan en tanke på städerna emellan.

Att ta sig från Linköping till Göteborg med SJ betyder en resa åt nordöst via Katrineholm, alltså en rejäl omväg. Sen som sagt råder det konkurrens mellan bussbolagen, så bussbiljetterna är väldigt billiga. En enkelresa Linköping-Göteborg med Flixbus kostar blott 49kr, knappt man tror det är sant. :o

Flixbus nr 601 Stockholm-Göteborg gör uppehåll i Norrköping 23/10 2017

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"På SJs tid"(och även i början av Swebus tid)fanns veckoslutslinje 456 Stockholm-Göteborg som stannade vid t ex Mariestad-Skara-Vara längs E3(E20)./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Sträckan Östergötland-Jönköping-Göteborg är viktig för bussbolagen, just eftersom den saknar en direkt järnvägsförbindelse. När Västra stambanan planerades på 1850-talet tänkte man bara på att förbinda rikets två största städer på snabbaste och billigaste sätt, utan en tanke på städerna emellan.

Att ta sig från Linköping till Göteborg med SJ betyder en resa åt nordöst via Katrineholm, alltså en rejäl omväg. Sen som sagt råder det konkurrens mellan bussbolagen, så bussbiljetterna är väldigt billiga. En enkelresa Linköping-Göteborg med Flixbus kostar blott 49kr, knappt man tror det är sant. :o
    Konkurrens till döds kan man också kalla det, även om man skulle sälja en hel buss med 49:- biljetter så kan den turen aldrig gå ihop, ännu mindre generera en vinst.

Så snart någon av aktörerna slagits ut stiger priserna igen, en kvalificerad "gissning" är att Swebus är dem som just nu ligger sämst till, Bus4You har ju Norska staten bakom sig och Flixbus är mer en resebyrå än ett bussbolag.

Jag blir inte förvånad om Swebus om de finns kvar också kommer att bli en resebyrå som säljer biljetter till bussar som körs av andra aktörer med som i Flixbus fall lägre kostnader.

Senast redigerat av Lars Ödlund den 2018-03-27 klockan 21:47:38.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det är ju standardsvaret man brukar få men min fråga var mer precist varför ett snabbtåg får gå åt sidan i Flen för att släppa fram ett annat snabbtåg som ändå ska vika av i Katrineholm. X55 i 10467 borde rimligen kunnat hålla undan för X2 i 505 den korta biten fram till Katrineholm där inget av tågen dessutom stannade. Till saken hör också att 505 var redan 9 minuter sent i Flen så då finns det tydligen i princip att tåg som är mindre försenade har prioritet framför mer försenade tåg.

En annan aspekt är att man slutar kalla X55 för att vara ett Snabbtåg och istället det mer passade Regionaltåg
    Var skulle i så fall 10407 kommit förbi 10467?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är väl enbart i riktning Värnamo som Borås kan sägas ha en järnväg av ändamålsenlig standard.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Var skulle i så fall 10407 kommit förbi 10467?
    Jag pratade bara om 505 men jag förstår din poäng att har man väl ställt ett försenat tåg åt sidan så kan man låta ett gäng tåg passera även om det förstås är förödande för det försenade tågets passagerare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag pratade bara om 505 men jag förstår din poäng att har man väl ställt ett försenat tåg åt sidan så kan man låta ett gäng tåg passera även om det förstås är förödande för det försenade tågets passagerare.
    Nu var det ju ett ganska litet gäng, två stycken. Jag tänker mig att 505 låg så nära 10407 att om man skulle släppt ut 10467 mellan dem skulle visserligen detta kortat körtiden för 10467 med 3-4 minuter, men i gengäld hade 505 försenats uppemot det dubbla. Utöver att rättidigt tåg kör först kan jag tycka att det är rimligt att man håller nere den totala förseningsmängden.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu var det ju ett ganska litet gäng, två stycken. Jag tänker mig att 505 låg så nära 10407 att om man skulle släppt ut 10467 mellan dem skulle visserligen detta kortat körtiden för 10467 med 3-4 minuter, men i gengäld hade 505 försenats uppemot det dubbla. Utöver att rättidigt tåg kör först kan jag tycka att det är rimligt att man håller nere den totala förseningsmängden.
    Ja, och orsaken till att 505 då troligen skulle ha försenats uppemot det dubbla ligger väl bland annat i att det tar sin tid innan ett tåg som ställts åt sidan kommer upp i full hastighet, särskilt i detta fall som tåget hade 40-växlar att passera på sin väg ut till linjen. Likaså hade det tagit tid för 505 att åter få upp full hastighet efter att ha behövt vänta på 10467.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ser att närmast bakom 10467 låg 10407 till Göteborg. Tre minuter var skillnaden bara, fyra minuter bakom dem låg 505. Sedan 10443 och 10643 tätt inpå, men dessa fick ni åka före från Flen. :)
    Skebokvarnstider jvgfoto.se - Gårdagens tider har ett streck bakom sig.

Visst är Flen ett dåligt ställe för förbigångar med sina 40-växlar. Varför kopplas aldrig sidospåret i Sköldinge in?
    En snarare lösning är på gång genom att Flen kommer att få 80-växlar, troligen redan till hösten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AlexEhn Visa inlägg

Nu måste jag få opponera mig. Jag hittar inga bussresor Norrköping-Göteborg på under 4,5 timmar. Snabbtågsförbindelserna över Katrineholm ligger på 3 timmar. Det är en betydande skillnad i restid och dessutom med möjlighet till mat i bistron och fler avgångar. Från Linköping närmar sig restiderna varandra något, men fortfarande fördel tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snabbaste tåget från Linköping går på 3h21m, snabbaste bussen på 3h40m

Problemet med tågresan är att bytet i Katrineholm är väldigt känsligt, behövs inte stor försening för att det ska skita sig.

Ska man sedan som många till Landvetter är tåget inget alternativ alls.

Senast redigerat av Lars Ödlund den 2018-03-28 klockan 22:02:15.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Från Linköping för att sedan flyga från Landvetter ? Är det många flygresenärer som åker så måntro?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    Från Linköping för att sedan flyga från Landvetter ? Är det många flygresenärer som åker så måntro?
    Från både Linköping och Jönköping har i a f Swebus en stor andel kunder t/fr Landvetter fvb, alternativt ressätt är ju med bil

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •