Borås är en ganska stor stad kan man tycka men har ingen självklar snabb förbindelse till och från Stockholm.
Jag är just på väg till Borås och tyckte att jag var fiffig som bokade SJ snabbtåg 10467 i kväll ner till Herrljunga. Detta tåg fortsätter som bekant till Uddevalla via Vänersborg.
Visserligen gick MTR Express några minuter tidigare från Centralen men jag fick för mig att jag skulle gynna gamla SJ vilket jag skulle gå ångra.
Det började med en liten försening på 8 min med förklaringen fordonsfel. Vad är ett typiskt fordonsfel på en X55? Det visade sig i vanlig ordning att förseningen var underskattad. Tåget anlände Cst 20 min sent från Hagalund och en ombordare ursäktade försening med att det tog lite tid att få ut tåget från verkstan.
En försening på 23 min växte snabbt till 30 min eftersom tåget fick ligga och bromsa bakom framförvarande tåg. I Flen fick vi sedan gå åt sidan för att släppa förbi två X2. En till Göteborg och en till Malmö. Varför går man åt sidan i Flen med ett snabbtåg för att släppa före ett tåg som sedan ska vika av i Katrineholm mot Malmö?
Den ursprungliga förseningen hade nu växt till 43 min och det höll sig bra till Herrljunga. Anslutningen till Borås som trots allt var 20 min hade förstås rykt all världens väg och det blev att dega i väntsalen en timme tillsammans med ett trettiotal andra resenärer från 10467.
Till saken hör att den senare X2 anslutningen från Stockholm hann i fatt och fyllde på med sina passagerare så X12:än är nu ganska välfylld. Kul med lite skarvspår!
En planerad ankomst till hotellet 20.30 blir nu istället 22.00 och jag känner mig just nu ganska trött på SJs tidhållning eftersom det varit en hel del strul när jag givit SJ chansen mot bilen i vinter.
Tror att jag testar MTR nästa gång ändå.
Mvh Alex