Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Färgen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Färgen?

Vadan denna färg på loket.

/Gunnar

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Färgen?

Antar att du menar att den är lite gul. Handlar nog helt enkelt om en åldrad bild. Går kanske att fixa med bildbehandlingsprogram.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej det är inte någon åldrad bild men filmen som jag använde existerar inte längre, men intressanta färger blev det och bilden ska absolut inte fixas.

/Gunnar

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan det vara en starkt lysande sol från sidan?
    Altså en lågt stående sol en sommarkväll som ger
    kraftigt sken på loksidan och på fotografens rygg.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Färgen? – ir-känslig 'falsk diafärgfilm'?!

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg
    Vadan denna färg på loket.

/Gunnar
    Nej det är inte någon åldrad bild men filmen som jag använde existerar inte längre, men intressanta färger blev det och bilden ska absolut inte fixas.

/Gunnar
    Kan du möjligen ha använt en av de tidigare populära s.k. 'falska färgfilmerna', alltså de infrarödkänsliga färgdiafilmer som bl.a. tillverkats och sålts av Kodak. En sådan film skulle kunna förklara bildens färgbalans med mörk himmel och den ljusa lokkorgen. Dessutom kan man ana en rödaktig grässlänt i bakgrunden bakom det ljusgula loket och framför den framskymtande täckta godsvagnen. :o

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alldeles riktigt! Det är bilder tagna med Kodak Infrared Ektachrome, en film som inte finns längre. Man skulle helst också använda ett orangefilter som jag har gjort här. Bilderna är från sept 1976.

/Gunnar

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Alldeles riktigt! Det är bilder tagna med Kodak Infrared Ektachrome, en film som inte finns längre. Man skulle helst också använda ett orangefilter som jag har gjort här. Bilderna är från sept 1976.

/Gunnar
    Aha, de var så du menade...
    Dock, när jag läser det du skriver nu senare, så drar jag mig till minnes att jag själv använde den typen av film en kort tid ungefär vid denna tiden. Jag har allafall några orangefilter liggande kvar i lådan med fotogrejer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nyansfel i exponeringen...

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Färgen? - resultatet av en ir-känslig färgfilm!

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    Nyansfel i exponeringen...
    Du har tydligen missat inlägget här i tråden där fotografen Gunnar Lindkvist bekräftar att han använt den något exotiska – och numer inte längre tillverkade – diafärgfilmen Kodak Infrared Ektachrome. Den färgfilmen har en annorlunda emulsionsuppbyggnad med ett av emulsionslagren speciellt ir-känsligt vilket ger en annorlunda färgbild av framför allt naturen. Så även om det är svårt att bedöma exponeringen av sådana motiv så är det troligen inte fråga om 'nyansfel i exponeringen...' (vad nu det är för något?) utan ett helt normalt resultat av att det här är en s.k. falsk färgfilm! :o

---
    「猿も木から落ちる」
    (saru mo ki kara ochiru)
    "Even monkeys fall from trees"

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •