Regeringen vill att korridoren "Skandinavien – Medelhavet" som i dag bara sträcker sig till Stockholm ska förlängas hela vägen upp till Haparanda samt till Oslo via Örebro.
Mer info
Regeringen vill att korridoren "Skandinavien – Medelhavet" som i dag bara sträcker sig till Stockholm ska förlängas hela vägen upp till Haparanda samt till Oslo via Örebro.
Mer info
Det verkar ganska knepigt att göra korridoren från Stockholm, det går ju inget gods den vägen. Det hade varit bättre om man gjort denna korridor från Hallsberg-Frövi-Storvik-Gävle istället.
Om du kollar på skissen här så är den sträckningen med.
Verkar bra, när det genomförs blir ju såväl Norrbotniabanan som Nobelbanan och andra projekt i korridorerna stödberättigade av EU, låt vara att nationell finansiering ska vara större än EU-bidraget. Har hört talas om ett visst motstånd mot EU-bidrag som "man" anser leder till överproduktion av ny järnväg.
Får hoppas att detta ger fart på viktiga investeringar. Tex dubbelspår Härnösand-Gävle skulle också medför att Ådalsbanan och Botniabanan skulle kunna nyttjas för vad den var tänkt för. Tex som ett "dubbelspår" för stambanan.
"Det hade varit bättre om man gjort denna korridor från Hallsberg-Frövi-Storvik-Gävle istället."
Ja, försök tala om det för politikerna också! Och helst så att dom förstår vad det handlar om.