Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Varför högersidan mot fönstret?

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Varför högersidan mot fönstret?

Nu var nog detta redan från början mest en tidsfördriv- och förströelsetråd, så det kanske inte är så viktigt att vara alldeles seriös, men det där med X2 som drivenhet eller motorvagn(-ståg) är så genomtröskat i detta forum under mer än tjugo års tid att jag faktiskt kommer att vara så fräck att inga fler inlägg med den vinklingen kommer att tillåtas; skriv om passagerarutrymmena i tåget, eller låt bli att skriva. (Det sistnämnda kommer kanske som en överraskning för en del skribenter, men det går faktiskt att avstå från att skriva i en tråd där man inte har så mycket att tillföra.)

MJ / mod

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu var nog detta redan från början mest en tidsfördriv- och förströelsetråd, så det kanske inte är så viktigt att vara alldeles seriös, men det där med X2 som drivenhet eller motorvagn(-ståg) är så genomtröskat i detta forum under mer än tjugo års tid att jag faktiskt kommer att vara så fräck att inga fler inlägg med den vinklingen kommer att tillåtas; skriv om passagerarutrymmena i tåget, eller låt bli att skriva. (Det sistnämnda kommer kanske som en överraskning för en del skribenter, men det går faktiskt att avstå från att skriva i en tråd där man inte har så mycket att tillföra.)

MJ / mod
    Å andra sidan om det nu är en tidsfördriv- och förströelsetråd, varför inte låta dom hållas. Vi med fötterna i verkligheten vet ju att det är ett motorvagnståg, eftersom ägaren tycker det.
    Men kanske skulle jag låta bli att skriva det också ? Tyvärr är det ju så numera att man oftare trycker på delete än skicka inlägg, eftersom man riskerar att lysas på med ban. Tråkig utveckling faktiskt...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Å andra sidan om det nu är en tidsfördriv- och förströelsetråd, varför inte låta dom hållas. Vi med fötterna i verkligheten vet ju att det är ett motorvagnståg, eftersom ägaren tycker det.
    Men kanske skulle jag låta bli att skriva det också ? Tyvärr är det ju så numera att man oftare trycker på delete än skicka inlägg, eftersom man riskerar att lysas på med ban. Tråkig utveckling faktiskt...
    Grundproblemet är att tråden handlade om något helt annat, en hyfsat seriös fråga från Göran Kannerby om "personvagnsdelen" i X2. Att då komma med trådförstörande inlägg om vad X2 betyder och inte betyder var synnerligen dålig stil både från den person som startade det och från övriga som fortsatte drevet. Det var solklart vad Göran syftade på - allt tjafs som uppstod om förarplatsen var löjeväckade och tråden blev tyvärr ett skolexempel på Postvagnen när den är som sämst.

Passagerare
    Medlem
    jun 2021

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Man har ju mobilen i högerhanden och muggen i vänsterhanden!

Så man kan dricka kaffe SAMTIDIGT som man surfar Postvagnen! Förutseende där SJ!
    Nej, jag kan inte manövrera mobilen med högerhanden trots att jag är högerhänt! Min tumme når inte hela skärmen! Så när jag har enhandsfattning på mobilen är det med vänsterhanden!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om man åker X2 så sitter man med högersidan mot fönstret på majoriteten av platserna. Eftersom mugghållarna sitter mellan sätena passar då kombinationen högerhänt på gångplatsen och vänsterhänt på fönsterplatsen. Med tanke på att fönsterplatserna beläggas först borde det logiskt vara tvärtom. Att det inte är så beror förmodligen på att mugghållarna inte fanns från början.

Kanske något att reflektera över när man byter inredning?

Är det även i andra personvagnar så att man företrädesvis sitter med högersidan mot fönstret?

(jag unnar dock gärna den vänsterhänta minoriteten att på detta sätt få en fördel)
    Jag kände inte igen detta, så jag fick kolla på ett Göteborgståg:
    I 1 klass är det nästan lika mycket av vänster och höger (jag orkar inte räkna exakt hur det är).
    I bistrovagnen är det en svag men märkbar övervikt för vänster (8 par mot 6 par tror jag det var)
    I manövervagnen är det nästan bara vänster, utom i 2 par.
    Medan i de två vanliga 2-klass är det en klar övervikt för höger, men det finns ett antal vänster (kanske 25%)

Så, om lite mer än 50% räknas som majoritet så är det majoritet, men inte dominerande.
    Och jag har inte tänkt på problemet.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Namn:  20210722_131121.jpg
Visningar: 212
Storlek:  198,3 KB

Vad sägs om den här lösningen då? I mitten av vagnen så ändrar stolarna riktning och är vända åt andra hållet. Så om ni tittar noga på bilden så kan ni se att de bortre stolarna är vända åt motsatt håll. Så mitt i vagnen bildas det två fyrgrupper.

Så här blir det kombinationerna framlänges höger, framlänges vänster, baklänges höger och baklänges vänster. En fjärdedel av vardera varianten. Detta borde väl vara lösningen på frågan som ni tar upp i tråden?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I 1 klass är det nästan lika mycket av vänster och höger (jag orkar inte räkna exakt hur det är).
    I bistrovagnen är det en svag men märkbar övervikt för vänster (8 par mot 6 par tror jag det var)
    Medan i de två vanliga 2-klass är det en klar övervikt för höger, men det finns ett antal vänster (kanske 25%)
    Så, om lite mer än 50% räknas som majoritet så är det majoritet, men inte dominerande.
    Tyvärr begriper jag inte ett smack, det vill säga ett tag trodde jag det avsåg drivenheten enbart men det var uppenbart fel.
    Så vad är vänster och höger i ett X2-tågsätt ?
    Om man menar vänster och höger i färdriktningen så går det ju att definiera, sånt brukar ju
    nämnas vid ankomst till station och på vilken sida man kliver av.
    Men höger i färdriktningen från Stockholm mot Göteborg blir väl vänster sida i motsatt riktning när tåget returnerar.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2021-09-04 klockan 00:33:38.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tyvärr begriper jag inte ett smack, det vill säga ett tag trodde jag det avsåg drivenheten enbart men det var uppenbart fel.
    Så vad är vänster och höger i ett X2-tågsätt ?
    Om man menar vänster och höger i färdriktningen så går det ju att definieta, sånt brukar ju nämnas vid ankomst till station och på vilken sida man kliver av.
    Men höger i färdriktningen från Stockholm mot Göteborg blir väl vänster sida i motsatt riktning när tåget returnerar.
    Göran skrev ju i inlägget jag svarade på "Om man åker X2 så sitter man med högersidan mot fönstret på majoriteten av platserna. ".
    Alltså, om man sitter i en stol (rättvänd i stolen alltså) på en fönsterplats så har man ibland fönstret till höger och ibland till vänster, detta oavsett tågets färdriktning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Tack för den grundliga studien! Jag utgick helt enkelt från de båda "vanliga" 2 kl, alltså vagn 5 och 6, där är majoriteten påtaglig. Min lilla fundering var om man kanske borde sätta stolarna tvärtom i dessa vagnar när man gör om inredningen, så att totalt sett en klar majoritet kommer att sitta med vänster axel närmast fönstret.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för den grundliga studien! Jag utgick helt enkelt från de båda "vanliga" 2 kl, alltså vagn 5 och 6, där är majoriteten påtaglig. Min lilla fundering var om man kanske borde sätta stolarna tvärtom i dessa vagnar när man gör om inredningen, så att totalt sett en klar majoritet kommer att sitta med vänster axel närmast fönstret.
    Det blir dumt om man inte vill åka baklänges. Och hur med fönsterplatser utan fönster?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det blir dumt om man inte vill åka baklänges. Och hur med fönsterplatser utan fönster?
    Nu förstår jag inte. Om man vänder alla stolar så är fortfarande i stort sett hälften baklängesplatser och hälften framlängesplatser. När det gäller platser utan fönster är det väl ändå så att sitter man på vänster sida om mittgången har man närmaste fönster på vänster sida. Undantaget skulle vara om fönstren var placerade väsentligt olika på de båda sidorna, men nu är det inte så.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu förstår jag inte. Om man vänder alla stolar så är fortfarande i stort sett hälften baklängesplatser och hälften framlängesplatser. När det gäller platser utan fönster är det väl ändå så att sitter man på vänster sida om mittgången har man närmaste fönster på vänster sida. Undantaget skulle vara om fönstren var placerade väsentligt olika på de båda sidorna, men nu är det inte så.
    Hur svårt kan det vara? Jag vill åka framlänges och sitta så jag ser det andra spåret (vid dubbelspår*).
    *) Hur vid fyrspår får var och en gissa själv.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hur svårt kan det vara? Jag vill åka framlänges och sitta så jag ser det andra spåret (vid dubbelspår*).
    *) Hur vid fyrspår får var och en gissa själv.
    Jag vill hellre sitta på vänstersidan, främst för att risken då är mindre att något mötande tåg tappar last som landar i knät på mig, men också för att kunna se det egna spårets signalbilder.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •