Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Norskt i Notviken

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Norskt i Notviken

Namn:  IMG_7255.jpg
Visningar: 1448
Storlek:  157,4 KB

Vagntypen lär användas för transport av träflis. Vem kan det vara som tar leveranser av träflis från Norge?

Namn:  IMG_7230.jpg
Visningar: 1453
Storlek:  221,6 KB

Tidigare norsk men finansierad av LKAB men nu med oviss framtid.

Namn:  IMG_7231.jpg
Visningar: 1444
Storlek:  151,0 KB

Kanske ARE-vagnar som strandat i Notviken.

Namn:  IMG_7232.jpg
Visningar: 1450
Storlek:  201,2 KB

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Norskt i Notviken

Vogna på det øverste bildet tror jeg er i Notviken for revisjon.

Vognene brukes for flistransport mellom flere terminaler på Østlandet og Saugbruks i Halden.

Hva som skjer med HEctor sin 161 vet jeg ikke. Mulig den er solgt til Grenland Rail som delelok. Grenland har kjøpt de andre i alle fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Flisvognen brukes av Grenland Rail (GR) for transporter fra diverse terminaler i Norge til Norske Skog Saugbrugs fabrikk i Halden. Hvorfor den er i Notviken vet jeg ikke, men kanskje GR skal hente El 15- loket og trenger den og containervognene som bremsevogner. Grenland Rail har kjøpt alle El 15 / BR161 lokene fra Hector Rail.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Snorre Johansen Visa inlägg
    Flisvognen brukes av Grenland Rail (GR) for transporter fra diverse terminaler i Norge til Norske Skog Saugbrugs fabrikk i Halden. Hvorfor den er i Notviken vet jeg ikke, men kanskje GR skal hente El 15- loket og trenger den og containervognene som bremsevogner. Grenland Rail har kjøpt alle El 15 / BR161 lokene fra Hector Rail.

Det har byggts 6 st fd El15-lok numera 161-lok. Av dessa är 1 lok skrotat under den tid Hector ägde loken. De 5 återstående köptes av Grenland Rail i Norge. Men de har alltså bara 4 lok i Norge nu? Ska de skrota detta femte lok för att ha reservdelar till de andra 4?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det har byggts 6 st fd El15-lok numera 161-lok. Av dessa är 1 lok skrotat under den tid Hector ägde loken. De 5 återstående köptes av Grenland Rail i Norge. Men de har alltså bara 4 lok i Norge nu? Ska de skrota detta femte lok för att ha reservdelar till de andra 4?
    Är det inte det "skrotade" sjätte loket som står i Notviken? Och finns 5 lok i Norge?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Är det inte det "skrotade" sjätte loket som står i Notviken? Och finns 5 lok i Norge?
    Nej, det är 102 som skotades. Loket i Notviken är 103.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och nu finns inga 161-lok längre eftersom Grenland rail kallar dom El 15

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De opprinnelige numrene på El15 er 2191 - 2196.

De er blitt omnummerert flere ganger. Første gang i 1996 til bare 91-96 da MTAS overtok dem fra NSB.
    Men sistesifret er beholdt. 103 i Notviken er altså 15.2193.

Lokene som er i trafikk i Norge nå er nr. 1, 4, 5 og 6. Nåværende nummerering er 101... osv.

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Hmm er El 15 106 i trafikk i Norge nå?

Håller koll i Charlottenberg och Kongsvinger!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

El15 101, 104, 105 och 106

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Nilsson Visa inlägg
    Och nu finns inga 161-lok längre eftersom Grenland rail kallar dom El 15
    Jodå, det är registrerade som BR161. Så de finns visst. Om sen Grenland Rail ritar på El 15 på dom ändrar det inget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nej, det är 102 som skotades. Loket i Notviken är 103.
    102 gick väl heller aldrig i trafik för Hector Rail och inte heller ommärkt eller ommålad?

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    102 gick väl heller aldrig i trafik för Hector Rail och inte heller ommärkt eller ommålad?

/Måns
    Nä men korgen hade fått påsvetsade buffertbalkar precis som de övriga. Det såg också ut som om lacken vad slipad som förberedelse för omlackering. Så någonstans på vägen ångrade man sig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Att dom står i Fordonsregistret som 161 hindrar ju inte ägaren att kalla dom El 15. Dessutom har ägaren märkt dom El 15.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg

/Måns
    Det enda jag vet är att Hector Rail ägde loket - och det fick nummer och namn av Hector.

jernbane.net:
    Hector Rail 161 102-9 Marlowe †
    NSB El15 2192
    MTAS 92
    2004._._ => Solgt til:Hector Rail 161.102-9 Marlowe
    91 74 6161 102-7 S-HCTOR

Hugget Desember 2016

Medlem
    sep 2017

Det enda jag vet är att Hector Rail ägde loket - och det fick nummer och namn av Hector.

jernbane.net:
    Hector Rail 161 102-9 Marlowe †
    NSB El15 2192
    MTAS 92
    2004._._ => Solgt til:Hector Rail 161.102-9 Marlowe
    91 74 6161 102-7 S-HCTOR

Hugget Desember 2016

Jo Hector ägde loket. Vad jag dock inte är säker på är om de märkte upp det med nytt nummer och satte ut namnet på loket. Eller om de avstod även från detta. Hur som helst så vet jag att det var meningen att Hector skulle ha även det loket i drift, men något gjorde att de avbröt renovering och ombyggnad av det. Troligen var loket sämre än de hade förväntat sig.

Detta var det enda loket som in i det sista aldrig hade målats om i någon ny design. Alla andra hade bytt design minst en gång. Antingen i Hectors egen design, eller hade de kvar sin design från Malmbanan, men då var det den modernare blå designen. Men just det här loket var alltså in i det sista grönt.

Men vet någon vad som gäller för det loket som står i Notviken? Alltså lok 103? På bilderna ser det rätt avställt ut. Som om det inte underhållits på ett bra tag. Strömavtagarna är dessutom borta på loket. Och när jag tittar närmare så ser det ut att sakna boggierna. Det ser faktiskt ut som skrot. Ska det också skrotas? Ägs detta av Grenland Rail? Har de alltså tänkt att skrota det för reservdelarnas skull?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Medlem
    nov 2019

Jo Hector ägde loket. Vad jag dock inte är säker på är om de märkte upp det med nytt nummer och satte ut namnet på loket. Eller om de avstod även från detta. Hur som helst så vet jag att det var meningen att Hector skulle ha även det loket i drift, men något gjorde att de avbröt renovering och ombyggnad av det. Troligen var loket sämre än de hade förväntat sig.

Detta var det enda loket som in i det sista aldrig hade målats om i någon ny design. Alla andra hade bytt design minst en gång. Antingen i Hectors egen design, eller hade de kvar sin design från Malmbanan, men då var det den modernare blå designen. Men just det här loket var alltså in i det sista grönt.

Men vet någon vad som gäller för det loket som står i Notviken? Alltså lok 103? På bilderna ser det rätt avställt ut. Som om det inte underhållits på ett bra tag. Strömavtagarna är dessutom borta på loket. Och när jag tittar närmare så ser det ut att sakna boggierna. Det ser faktiskt ut som skrot. Ska det också skrotas? Ägs detta av Grenland Rail? Har de alltså tänkt att skrota det för reservdelarnas skull?
    Enligt Transportstyrelsens fordonsregister:
    Fordonsinnehavare Underhållsansvarig enhet
    Innehavare Grenland Rail AS (GRAS)
    Innehavare fr.o.m. 2020-11-02

Underhållsansvarig Grenland Rail AS
    Underhållsansvarig fr.o.m. 2020-11-02

Det är inte anmält som avställt.

Medlem
    sep 2017

Enligt Transportstyrelsens fordonsregister:
    Fordonsinnehavare Underhållsansvarig enhet
    Innehavare Grenland Rail AS (GRAS)
    Innehavare fr.o.m. 2020-11-02

Underhållsansvarig Grenland Rail AS
    Underhållsansvarig fr.o.m. 2020-11-02

Om det inte är avställt så kan man ju undra varför boggier och strömavtagare är borta på loket? Pågår det en revision? Men man brukar väl inte ställa ut ett lok så om revision pågår? En avbruten revision?

Tittar man på bilden så ser det ju faktiskt ut som om det är skrot.

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2019

Om det inte är avställt så kan man ju undra varför boggier och strömavtagare är borta på loket? Pågår det en revision? Men man brukar väl inte ställa ut ett lok så om revision pågår? En avbruten revision?

Tittar man på bilden så ser det ju faktiskt ut som om det är skrot.
    Verklighet och fordonsregister behöver ju inte stämma överens.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Finns det något incitament att anmäla fordon som avställt? Med andra ord kostar det något att ha det i trafik i registret? Jämför med vägtrafiken där man kan spara lite pengar på att ställa av fordonet (men trots det kan man se fordon som inte är avställda trots att de aldrig kommer att gå i trafik mer).

/Måns

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •