Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Norskt i Notviken

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Norskt i Notviken

Nej, det finns inget incitament för detta. Mindre bolag slarvar ofta med detta för man inte har någon person avsatt för detta ändamål.

Sedan tillämpas inte slopningsbegreppet på samma sätt som SJ en gång gjorde

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nä men korgen hade fått påsvetsade buffertbalkar precis som de övriga. Det såg också ut som om lacken vad slipad som förberedelse för omlackering. Så någonstans på vägen ångrade man sig.
    Efter ett tag minns jag att en tanke var att Softronic skulle göra en prototypmodernisering på det loket, så sades det vid ett studiebesök hos Hector i Hallsberg. Men det blev visst inget med det, och jag vet ju inget om hur långt gångna de planerna blev.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

De här El15-öoken var faktiskt de första elloken som Hector köpte. Det var väl egentligen med dessa allt började. De fick väl troligen dessa rätt billigt på den tiden. Numera kör de istället med moderna lok, så dessa blev väl övertaliga. Vectron har väl ersatt dessa

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    De här El15-öoken var faktiskt de första elloken som Hector köpte. Det var väl egentligen med dessa allt började. De fick väl troligen dessa rätt billigt på den tiden. Numera kör de istället med moderna lok, så dessa blev väl övertaliga. Vectron har väl ersatt dessa
    Planen var redan från början att köra med moderna lok. Men man måste ju komma igång först, därav 161 och 142. Dom fick ju snart fatt på ett par Siemens ES64F4 (441), och lite senare ett par TRAXX (241) plus ett antal nytillverkade TRAXX. Men sedan har man ju köpt både T43 och Rc3 (och en del annat), vilket kanske då kanske är aningen mer förvånande. Faktiskt så sade fordonschefen att Hector ALDRIG kommer att köpa Rc. Jag har inte följt bemanningen, så kanske det var någon annan kvast som sopade när det gjordes.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag tittade nu på Grenlands hemsida. De anger själva att de har 4 st El15-lok. I alla fall 4 som de använder. Så detta bör väl egentligen visa att det lok stom står i Notviken är skrot. Det kanske ägs av Grenland, men att de har det s om ett skrotlok för att plocka delar ifrån.

Så av 6 ursprungliga El15-lok finns 4 kvar.

Se länk: http://www.grenlandrail.no/?CatID=1180

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •