Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Resa till Berlin

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Resa till Berlin

Tack för era svar. Det verkar vara mycket att se. :)
    Jag är väldigt intresserad av diesellok och industribanor/industrispår.
    Finns det någon industri/fabrik med egna växellok i närheten av Berlin?

Mvh Erik

Senast redigerat av V1 den 2018-03-27 klockan 23:04:09. Anledning: felstavning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från S-Bhf Berlin-Karow ansluter en bana till industrier i norra delen av Berlin, första delen till Basdorf har även persontrafik.
    Från S-Bhf Neukölln går dels en industribana, delvis i gatumiljö, mot Rudow, dels industrispår österut mot Treptow och Köllnische Heide.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är man i Berlin bör man få lite seriös information om muren. Skippa då "museet" Checkpoint Charlie, för rörigt, för mycket turister, dyrt inträde.
    Ta istället S-bahn till Nordbahnhof, där finns Berliner Mauer Gedenkstätte, ett utomhusmuseeum med bevarad murdel, utställningshus, utsiktstorn mm, allt utan inträde.
    http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/en/
    I stationshuset till S-bahnstationen finns en bildutställnng över flyktförsök via S- och U-bahntunnlarna.

Flera här har rekommenderat spårvägen till Woltersdorfer Schleuse, den är ett måste, en absurd överlevare med enkelspår på ena sidan gatan. Vid ändstationen tar man lämpligen (förutom en promenad till slussen) en fika på kondiset med utsikt över spårvägshållplatsen.

Senast redigerat av Hans W den 2018-03-30 klockan 22:39:59.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Konditoriet ligger till vänster i bild, tyvärr höll det på att stänga när jag var där 26 oktober i fjol vid halv sex.

Senast redigerat av /jes den 2018-03-31 klockan 10:57:44.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Apropå "höll på att stänga vid halv sex" så kan det vara bra att veta att även i en storstad som Berlin så har Tyskland rätt korta öppettider på många butiker, och på söndagar är det extra dåligt. Värt att tänka på inför eventuella inköp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Apropå "höll på att stänga vid halv sex" så kan det vara bra att veta att även i en storstad som Berlin så har Tyskland rätt korta öppettider på många butiker, och på söndagar är det extra dåligt. Värt att tänka på inför eventuella inköp.
    Ofta finns det ett bra utbud av butiker för det nödvändigaste på järnvägsstationerna och de är undantagna reglerna kring öppettider.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ofta finns det ett bra utbud av butiker för det nödvändigaste på järnvägsstationerna och de är undantagna reglerna kring öppettider.
    Ja, dock tyvärr med en relativt smal definition på "det nödvändigaste".

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Ja, dock tyvärr med en relativt smal definition på "det nödvändigaste".
    Nu vet jag inte vilka stationer du tänker på men Berlin Hbf är som ett ganska stort köpcentrum, Hamburg Hbf som ett något mindre. Du kan köpa det mesta från livsmedel till kläder, kameror och gudvetallt. Plus en uppsjö av mat och dryck att intas på plats.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nu vet jag inte vilka stationer du tänker på men Berlin Hbf är som ett ganska stort köpcentrum, Hamburg Hbf som ett något mindre. Du kan köpa det mesta från livsmedel till kläder, kameror och gudvetallt. Plus en uppsjö av mat och dryck att intas på plats.
    Minns någon kiosk på Hamburg Hbf som hade en skylt: "Mellan 01:00-06:00 säljs inte vin och starksprit". Tårgas är andra märkvärdigheter som kan finnas i kiosker, förbjudet att inneha men inte att sälja. Men är man utanför de större städerna så är det ganska strikta öppettider. Och det gäller även restauranger där man ofta får respektera mattiderna om man vill ha lagad mat. Öppet kök hela dagen är inte så vanligt som hos oss

Nja, min upplevelse av Berlin Hbf var ingen gastronomisk höjdare. Stationen är fylld av allehanda snabbmatshak men inte en enda vettig restaurang finns att tillgå.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Vet inte om dessa följande platser är av intresse, men tipsar här om dem ändå.

Första tipset är http://berlin-macht-dampf.com/. Dem ordnar med tågresor med ånglok, diesellok eller ellok i Berlin eller till andra platser.

Tips nr. 2 är https://www.tropical-islands.de/en/. Inte direkt järnvägsrelaterat. Men jag tyckte det var häftigt upplevelse. Detta är alltså ett äventyrs- / upplevelsebad inhyst i en före detta flyghangar.

Tips nr. 3 är DBs museum i Halle inte långt ifrån Berlin. Enkel väg tar ca 1h direkt från Berlin Hbf.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ha även i tanke på att Taxichaufförerna i Berlin inte tar kortbetalning./Ulf
    (Som har fått erfara detta)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ja, allmänt så gillar tyskarna kontanter. Ta ut tillräckligt med pengar i förväg. Om det finns risk att behöva Euro före ni når en bankomat så växla i Sverige.

Jag har inte råkat ut för något riktigt knasigt när jag åkt tåg, men däremot vid bilresa söderut in i Tyskland så visade det sig att det gick utmärkt att handla på matställena på Autobahn-rastplats med kort, men det var tji att komma in på betaltoaletten. Bara att köra in på nästa efterföljande rastplats med avgiftsfria toaletter och sätta klädnypa på nästan och lägga ut medhavt toapapper över ringen...

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ha även i tanke på att Taxichaufförerna i Berlin inte tar kortbetalning./Ulf
    (Som har fått erfara detta)
    Jo då, det finns taxi som tar kort. Men inte alla - fråga först.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo då, det finns taxi som tar kort. Men inte alla - fråga först.
    Svårt att veta från utsidan då alla där är gula/benvita.../Ulf

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Svårt att veta från utsidan då alla där är gula/benvita.../Ulf
    Det där kravet med färgsättningen är förbi.

Till er som reser till Tyskland: Det är lite ovanligt om något kan inte betalas med kontanter. Alltså tvärtom som i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Det där kravet med färgsättningen är förbi.

Till er som reser till Tyskland: Det är lite ovanligt om något kan inte betalas med kontanter. Alltså tvärtom som i Sverige.
    Aha,ska kolla när jag åker nedåt lite senare i år.../Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •