Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Resa till Berlin

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Resa till Berlin

Jag har planerat att resa till Berlin.
    Finns det någon som har några tips på sevärdheter förutom Tysklands teknikmuseum?
    Jag hade tänkt ta tåget till Neuseddin, vilket ska vara en riktigt stor godsstation.
    Hoppas få se någon Ludmilla och andra fd. östtyska lok.

Jag undra var polska tåg lämnar över vagnar till Tyskland, sker det i Seddin eller vid gränsen i Frankfurt Oder?

Mvh Erik

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Resa till Berlin

Hauptbahnhof är sevärd om man gillar moderna miljöer.

I Rummelsburg kan du få syn på det historiska S-bahntåget, det stod där fullt synligt från stationen i söndags i alla fall.

Sedan är de gamla tunnelbane- och högbanestationerna i vissa fall rätt coola.

Vill man se övergivna miljöer kan man bege sig till Potsdam Pirschheide, som under DDR-tiden hette Potsdam Hbf, men eftersom den ligger nästan utanför staden har den i princip helt tjänat ut sedan återföreningen, nu när tågen enkelt går via Potsdam centrum till och från Berlin igen.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Är du road av gammaldags spårvagnar som trafikerar Berlins sydöstra villaförorter? Ta i så fall S-banelinje S 3 i riktning Erkner. Stig av i Berlin-Rahnsdorf och ta linje 87 till Woltersdorfer Schleuse och tillbaka.

Har du tid så kan du på återvägen stiga av i Berlin-Friedrichshagen och ta spårvagn 88 till Rűdersdorf och tillbaka. Men av dessa båda linjer är 87:an den största upplevelsen, tycker jag.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-03-21 klockan 16:37:03.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

I Berlin finns det både ett U-Bahn-museum och ett S-Bahnmuseum. Det förstnämnda kan kombineras med besök på Olympiastadion, som ligger intill.

U-Bahn
    S-Bahn

Nya Hauptbahnhof i all ära, men en resa på Stadtbahn med S-Bahn från Charlottenburg(kanske ända från Potsdam eller Westkreuz) via Zoo, Friedrichstrasse, Alexanderplatz och Ostbahnhof till Ostkreuz ger intressanta vyer och miljöer. Den sträckan är klassisk, bl a med sina banhallar på stationerna och att man färdas ovan gatunivån hela vägen.

Senast redigerat av stinsx den 2018-03-21 klockan 20:27:10. Anledning: rättning

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    I Berlin finns det både ett U-Bahn-museum och ett S-Bahnmuseum.
    U-Bahn-museum är tyvärr endast öppet en dag (andra lördagen) i månaden, och S-Bahn-museum är stängt under 2018 på grund av flytt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

U-bahn Cabrio är ett sätt att uppleva och se Berlins tunnelbanenät. Man åker i öppna vagnar (cabriolet) med avgång på sen kväll. Man måste boka i förväg, det är ofta fullbokat och kostar hela 50E men kanske är en speciell upplevelse. I övrigt är det väl bara att åka runt och njuta, det finns massor av mycket charmfulla S-barn och U-bahnstationer och spårvägsnätet i öst är omfattande. Spårvägen till Woltersdorf har redan nämnts och den bör man inte missa.

Citat Ursprungligen postat av V1 Visa inlägg
    Jag har planerat att resa till Berlin.
    Detta är aldrig fel, bortsett från att en resa räcker inte.

Finns det någon som har några tips på sevärdheter förutom Tysklands teknikmuseum?
    Du fick ja en del svar. Om du är mera specifik så kommer det mera specifika svar.
    På godsstationen Neukölln direkt vid perrongen finns Berlins sista semaforer. Tyvärr är godstrafiken ganska glest.
    Schöneweide om du gillar nerslitna stationer.
    Westkreuz om du har lust att söka utgången (den lär finnas).
    Må-fr går (moderniserade) Tarta-spårvagnar på linje M17.

Jag hade tänkt ta tåget till Neuseddin, vilket ska vara en riktigt stor godsstation.
    Där är det väl inte bra med fotomöjligheter. Bättre är kanske att fota vid Außenring.

Hoppas få se någon Ludmilla och andra fd. östtyska lok.
    Det kan ta en liten stund, men sådana finns.

Jag undra var polska tåg lämnar över vagnar till Tyskland, sker det i Seddin eller vid gränsen i Frankfurt Oder?
    Den officiella gränsstationen för lokbyte är Oderbrücke, den ligger strax väst om Oder i Frankfurt. Dit kommer man inte helt legalt. Men en del godståg byter inte lok där.
    För att fota polska ellok i närheten är troligtvis Rzepin en bra plats. Observera att trafiken dit är ganska glest och att EC-tågen har obligatorisk platsbokning.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Om du besöker U-Bahn-museumet som tipsat om så rekommenderar jag att åka tunnelbanan dit, eftersom museet ligger i stationsbyggnaden för tunnelbanan. Om man träffar på snäll personal på museet så kan man eventuellt tänkas få gå ut på "balkongen" runt stationshuset för att ta bilder på tunnelbanetrafiken och depån som ligger invid. Jag vet inte riktigt hur mycket av själva stadionen man kan se utan att skaffa biljetter till något arrangemang där. Vad som däremot är sevärt är S-bahn-stationen Olympiastadion. Det är nog den S-Bahnstation som har absolut flest spår. Två vanliga genomgående som används till trafiken vanligtvis, och en hel trave uppställningsspår. Jag vet inte riktigt vilka fordom S-Bahn kör med idag, men om det är något större arrangemang på gång så är det nog stor chans att få se ett axplock av alla aktuella fordon. När jag var där 2008 så såg jag nog alla färgsättningar och varianter av fordonen om jag minns rätt, inklusive egentligen utgången färgsättning (röd men inget gult) på tågen som gjordes i DDR på 80-talet.

Om inget ändrats så finns det en stor modelljärnväg som väl heter Alexa, eller så ligger den i köpcentret som heter Alexa vid Alexanderplatz.

Inte direkt tågrelaterat men vid Alexanderplatz så finns dels Weltzeituhr att titta på och dels Fernsehturm, TV-tornet som absolut är värt att åka upp i. Räkna dock inte med att kunna ta några särskilt bra foton, man kommer inte direkt invid fönstren och man kan inte komma utanför fönstren eller öppna fönstren om jag minns rätt.

Håller med det som redan sagts att högbanesträckorna på U-Bahn är värda att åka på. Dels från Warschauer Strasse och till omkring Gleisdreieck, och dels från strax söder om Eberswalder Strasse och norrut.

Om du tycker om att se stationer där det byggts infrastruktur för utbyggnader som inte blivit av på många år så kan du dels titta på U5-delen vid Alexanderplatz som byggts för fyra spår och två linjer, men det är bara två spår som används av U5. Du kan också titta vid S-bahnstationerna Potsdamer Platz och Anhalter Bahof där det finns förberedelser för spår som var tänkta att vika av åt annat håll. Åtminstone vid Anhalter Bahnhof tror jag det talas om att bygga vidare mot Hauptbahnhof.

U-bahn-stationen Rathaus Schöneberg på U4 är rätt cool. Den är "underjordisk" med avseende på att det dels finns en gång+cykelväg ovanpå den, dels att den ligger under marknivån för vägnätet på båda sidor av stationen, men samtidigt finns det en stor park med en damm som ligger på lägre nivå än stationen och det är gott om fönster ut från stationen mot parken/dammen. Kanske inte värt att åka till om du inte är i den delen av Berlin, men väl värt att offra en halvtimma på om du har gott om tid och ändå är i västra delarna av centrala Berlin.

I Strausberg finns en spårvägslinje och i dess norra ände finns en elektrisk färja som körs med kontaktledning! Ett tips är att köpa t.o.r.-biljett för färjan. Jag har konstaterat den hårda vägen att man blir rätt trött om man får för sig att promenera tillbaka längs norra sidan av sjön Straussee...

Busslinje 100 och i viss mån 200 rekommenderas som sightseeing i centrum. De körs med tvåvåningsbussar. Försök att få plats långt fram, helst längst fram, på översta våningen, så får du bra utsikt.

S-bahnstationen Ostkreuz håller på att byggas om. Rätt mycket är färdigt men det återstår ändå en hel del. Detsamma gäller närliggande S-bahn-stationen Warschauer Strasse. Det finns en webbsida med massor av reportage om hur dessa byggen fortgår, den heter ostkreuzblog.de

Vet inte riktigt hur mycket det går att se, men dels pågår bygge av S-Bahn från norra delen av S-Bahn-ringen ner mot Hauptbahnhof, och dels pågår bygge av sammanlänkningen av U5 och U55.

Jag har inte tittat på det själv, men det finns en pionjärjärnväg, som nu för tiden kallas Parkeisenbahn. Nås dels via spårvagnshållplatsen Frezeit und Erholungszentrum och dels via S-Bahnstationen Wuhlheide.

I Östra delarna av Berlin finns det väldigt mycket spårvagnstrafik.

Köp biljett som gäller 1/3/7 dagar (eller vilka perioder som finns). Enkelbiljetter eller liknande blir oftast omständigt och dyrare. Om du inte tänkt gå på massor av museum och sånt så strunta i turistkorten och köp de reguljära korten. Om inget ändrats så ska man stämpla kortet inför första resan, och sen inte stämpla mer. Det finns tre zoner, A, B och C. A är centrala Berlin, B är resten av det som juridiskt är Berlin, och C är näromgivningen i Brandenburg. Om du vill åka till Strausberg som jag tipsar om, Potsdam som Mattias tipsar om eller åtminstone den ena av spårvägslinjerna Hans tipsar om så behövs biljett som gäller i zon C. Annars kommer man rätt långt med bara zon A+B. Om du tänkt stanna så länge att en sjudagarsbiljett inte räcker så kanske du kan köpa zon A+B+C för en biljett för några dagar och zon A+B för en biljett för resten av dagarna.

Annat som kan vara värt att se är DDR-museet som ligger rätt centralt. Om du vill gå till en bar som har mer kitchigt glitter än du nånsin kunnat föreställa dig så gå till SO36 i Kreuzberg.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Om inget ändrats så finns det en stor modelljärnväg som väl heter Alexa, eller så ligger den i köpcentret som heter Alexa vid Alexanderplatz.
    Alexa har stängt och ska flyttas till annan plats i Tyskland.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var en ordentlig reseguide du levererade. Kan väl tillägga att för den som är nyfiken på Olympiastadion så är den öppen för besökare och det är en rätt beskedlig avgift. Skillnaden upp till zon ABC är rätt låg så det bör man fundera på och för den som tänker sig utflykter längre ut så bör man titta på Brandenburgticket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

På tal om spårvagnar vill jag rekommendera Woltersdorfer Straßenbahn och ändhållplatsen Woltersdorfer Schleusse.

Om man vill, kan man åka båt i ena riktningen (eller bägge, men då missar man ju spårvagnen). Båten går på förmiddagen från Treptower Park (S-Bhf Treptower Park) och på eftermiddagen tillbaka.

Spårvagnen går från S-Bhf Rahnsdorf)

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Annat som kan vara värt att se är DDR-museet som ligger rätt centralt.
    Jag kan rekommendera utställningen som är inrymd i det sk Tränenpalast (Tårarnas palats) strax intill stationen Friedrichstraße i centrala Berlin.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-03-23 klockan 07:33:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Alexa har stängt och ska flyttas till annan plats i Tyskland.
    Loxx Miniaturbahn är såld till och flyttad till https://www.leeraner-miniaturland.de/

Dom nya ägarna fick dela upp anläggningen i ca 180 delar och sedan frakta allt till Leer med 20 lastbilar.

Första delen har öppnats och monteringen fortsätter

Senast redigerat av Thomas.E den 2018-03-23 klockan 08:21:56.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det finns en del gamla stationer / hållplatser man kan titta på om man är intresserad. Finns bilder o text på abandonedberlin.com man kan titta o kanske få förslag på lite gammalt som har med S-bahn o U-bahn. :))

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag rekommenderar att lägga en dag i respektive Köpenick i öster och Potsdam i sydväst som ligger i granndelstaten men inom S-bahn. På bägge ställena kan alla som diskuterar stadsplanering och bostadsbyggande i PV lära sig hur man bygger vackert och skyddar det befintliga. I Potsdam kan man besöka Kejsarens järnvägsstation (man kan fota från plattformarna och omgivningen och åka regionaltåg och läsa skyltar) som numera är DB-utbildningsanstalt, man kan även kolla den tidigare DDR-hauptbahnhof som folk brukar visa bilder på här (Pirscheide heter den väl nu) och om man är nöjd med vanliga Potsdam Hauptbahnhof kan man kolla hur en sjysst persontrafikstation ser ut och vad som finns där. Sedan kan man gå och se Landtag alltså det återuppbyggda slottet strax intill, man kan även se fler återuppbyggda 1700-tals hus och en kyrka? och sedan finns det tyska filmmuséet och därefter kan man åka runt med spårvagnen i övriga staden och njuter av en vacker stad med fungerande service och så gott som ingen störande modernism, bara klassiska byggstilar. Missa inte kaféer och restauranger. Alla accepterar kontantbetalning dessutom. Köpenick är en annan favorit, men det brukar vara svårare att övertyga om ett besök dit. Men, det är sådana ställen som Köpenick där man stenhårt som säger åt Mc Donalds och USA-kafékedjorna att om de inte vill anpassa sin profil till byggnaden då kan de istället öppna sina inrättningar vid motorvägen.

Senast redigerat av Grå Tåget den 2018-03-23 klockan 13:51:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Strax efter S-Bhf Wilmelmsruh om man åker norrut med S1 eller S85 passerar man Stadlers anläggningar och innan slutstationen Hennigsdorf på S1 åker man utanför Bombardiers område.
    På båda ställena brukar man kunna se fordon utanför hallarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Strax efter S-Bhf Wilmelmsruh om man åker norrut med S1 eller S85 passerar man Stadlers anläggningar och innan slutstationen Hennigsdorf på S1 åker man utanför Bombardiers område.
    På båda ställena brukar man kunna se fordon utanför hallarna.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

I det närbelägna Potsdam kan man ibland åka gammelspårvagn: https://www.historische-strassenbahn...s-und-termine/

Utöver DDR-museum kan två Stasi-museum rekommenderas: högkvarteret vid Normannenstraße, och häktet i Hohenschönhausen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mer DDR-historia kan ju vara Waldsiedlung norr om Berlin , även kallat Volvograd . Ett område reserverat för partitopparna och bl.a Honeckers villa kan ses och hyras. Volvograd för att partieliten gärna använde just Volvo. Det Sovjetiska segermonumenten i Treptower park ligger lite undanskymt men har helt häpnadsväckande dimensioner.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •