Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Operativsystem i moderna järnvägsfordon?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Operativsystem i moderna järnvägsfordon?

När jag häromdagen tvingades starta om en Traxx (Br 185.2), tyckte jag att det skymtade ett kort "Unix" samt "Linux" förbi på skärmarna. Åtminstone i början av serien Regina (X50-51) fanns det väl Windows 95 instoppat och någon gång körde fordonet ScanDisk på sig själv.

Vet någon hur det står till med operativsystem på andra, moderna, databaserade järnvägsfordon?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Operativsystem i moderna järnvägsfordon?

De kinesiska reginatågen kör Linux i förardisplayen, medan jag tror att de svenska kör Windows CE. Det var visst ett krav för att få sälja till Kina.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Rasmus Axelsson Visa inlägg
    När jag häromdagen tvingades starta om en Traxx (Br 185.2), tyckte jag att det skymtade ett kort "Unix" samt "Linux" förbi på skärmarna. Åtminstone i början av serien Regina (X50-51) fanns det väl Windows 95 instoppat och någon gång körde fordonet ScanDisk på sig själv.

Vet någon hur det står till med operativsystem på andra, moderna, databaserade järnvägsfordon?
    Det finns väl flera olika system, vilka var och en har sitt eget operativsystem eller "allt i ett". Bildskärmar och liknande är standardvaror och använder standardprogram som Windows CE och Linux, vilket inte säger någonting om bakomliggande funktioner.

Robert
    Fripassagerare

Regina använder mycket riktigt Windows 95 i de äldre IDU och XP i de nyare. Detta är sk embedded-versioner.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Att "windows" öht nämns i säkerhets sammanhang och styrsystem känns skakigt.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    IDU på Regina har inget med säkerhet att göra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Därför är det nog inte så. En annan sak att Windows och liknande används för att driva presentationsgränssnitt etc.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför skulle det vara skakigt. har personligen aldrig haft några större bekymmer med Windows, vare sig i privata datorer eller i någon Regina.
    Känns som väldigt mycket förutfattade meningar där...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går ju inte att jämför sin dator hemma med ett lok. Ett lok är ju en kontrollerad miljö, ingen som utan tester lägger in nya program från 3e partsleverantörer etc.

Passagerare Mr Burkes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett ombordsystem består idag oftast inte av en enda dator, som tex kör endast Linux eller endast Windows.

Istället är det så att det är ett flertal olika datorkort/burkar som gör olika saker. Beroende på funktion, så används olika OS för olika funktioner.

Precis som redan skrivits, kan själva förarpanelen (som inte är en del av säkerhetssystemet) köra Windows CE, Windows embedded, eller nästan vad som helst. Tex färdiga touchpaneler från Pixy.

Medans tex säkerhetsdatorer som mäter hjulrotation, beräknar körbesked och aktiverar nödbromsar m.m. kör Linux eller nåt *nix-system.

Itino har Windows 95 och den detaljen fungerar mycket bra, det krånglar aldrig.

X11 har "utgåva 1 av Ånglok med vagnar".

Lindman

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men det handlar inte om säkerhet på Internet utan om att styra maskiner och där har nog Windows generellt varit mycket tillförlitligt som styrsystem

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Lindman

Men snackar vi X11, så har ju inte dessa och deras kloner något datoriserat styrsystem.
    Däremot ett datoriserat FelIndikeringsSystem, kallat FIS.
    Finns säkert något litet OS i det också, men troligen något mycke enkelt som bor i något Eprom i utrustningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Windows Embedded är inte likadant som det folk kör i hemdatorn utan har betydligt större möjligheter att låsa och säkra upp samt support från Microsoft långt efter motsvarande konsument/serverversion passerat EOL.
    Jag har jobbat med strålkanoner (för behandling av cancertumörer i hjärnan) där styrdatorn som kontrollerade hela behandlingen körde windows embedded.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Men snackar vi X11, så har ju inte dessa och deras kloner något datoriserat styrsystem.
    Däremot ett datoriserat FelIndikeringsSystem, kallat FIS.
    Finns säkert något litet OS i det också, men troligen något mycke enkelt som bor i något Eprom i utrustningen.
    Hade varit kul om de kört X11 (jag vet att det inte är ett operativsystem)

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Lindman

Hur plockar man nu fram tåget i FISen ? Lyckas alltid glömma.

"Att vinna en diskussion mot en smartare person är svårt. Att vinna mot en idiot är omöjligt..."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vet inte hur det är med Y31/Y32 men det händer ju titt som tätt att det blir något systemfel så att motorvagnen måste stanna, stänga av *allt* för att liksom boota om hela ekipaget mitt ute i skogen någonstans. Det ger ju lite associationer till tidiga versioner av windows.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Operativsystemen brukar nog fungera rätt så bra, problemet är nog snarare att användarna stoppar in en massa yttre anslutningar och annat jox som stör funktionen. Jag har en gammal dator med Win XP som bara tuffar och går, mest för att ha tillgång till gamla väl inkörda program som Outlook Express.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Jag vet inte hur det är med Y31/Y32 men det händer ju titt som tätt att det blir något systemfel så att motorvagnen måste stanna, stänga av *allt* för att liksom boota om hela ekipaget mitt ute i skogen någonstans. Det ger ju lite associationer till tidiga versioner av windows.
    Det handlar nog mer om att Itino är ett jävla skräpfordon än om windows eller annat. Regina som också är en Bombardier-produkt fungerar mycket bra.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det handlar nog mer om att Itino är ett jävla skräpfordon än om windows eller annat. Regina som också är en Bombardier-produkt fungerar mycket bra.
    Exakt så...
    Windows 95 och Xp som förekommer i Regionor och Itino (kanske fler typer i andra länder) är inget större problem. Det handlar ju egentligen bara om en programvara som arbetar automatiskt i bakrunden och presenterar ett specialgjort användargränssnitt mot föraren. Det finns egentligen inga problem alls med dessa applikationer, men en sak kan man ibland lägga märke till. Det är att systemet kan verka påfallande trögt, men detta beror till största sanorlikhet på att dessa datorer är del gamla, har låg processor kraft och är försedda med relativt lite RAM-minne. Om datorer går länge utan omstart, så har de ju en tendens att inte släppa RAM-minne fritt så det uppstår helt enkelt minnesbrist, vilket slöar ner dator påtagligt. Enklaste sättet att komma tillrätta med detta, är att göra batterireset, vilket ju då startar om datorerna och därmed så är allt RAM-minne fritt igen. Reset borde göras vid varje klargöring, tycker jag. Men tyvärr vågar många inte göra det, eftersom de tror det ska krångla, så konsekvens blir att fordonens datorer går länge, med ovan nämnda problem som följd.
    Nu är ju detta problem då mest påtagligt på äldre fordon, medan nyare har snabbare datorer och mer RAM-minne.

Har man problem med mycket fel på fordon, så ska man nog inte bara söka detta i enskilda fordonstyper, utan även i operatörernas organisationer. Det känns som om vissa har lite svårt att se till att fel och skador skrivs in och att de sedan åtgärdas. Man låter helt enkelt i allt för hög utsträckning skiten gå till det rasar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •