Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: Godstrafik med diesellok?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Godstrafik med diesellok?

Hallsberg - Kumla: Industrispår Kumla/Kvarntorp
    Nässjö - Hultsfred - Oskarshamn : Td
    Nässjö - Vaggeryd - Båramo - Värnamo : Strykes. Samma som raden nedanför i dokumentet. Enda gång det går norr om Båramo är två ggr/vecka för lokbyte eller tankning, då med ensamt lok
    Älmhult - Olofström: Systemtåg/Vagnslast. 'Bildelar' strykes

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går trafik med dieselllok från Långsele till Tågsjöberg, Backe samt Hoting via Forsmo-Hotingbanan

Både GC och Hector trafikerar där (GC på Tågsjöberg med 2-3 tåg per vecka ) och Hector (Backe och Hoting med 4-6 tåg per vecka)

GC kör med TD och Hector f.n med TMZ

Timmer/Ved enbart om inget tåg blir omlett

Passagerare
    Medlem
    jan 2019

Borlänge-Mora, Hector, Flera ggr/vecka (tåget går dagligen), T66, Massaved (fr. Lomsmyren)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Ny version av listan om godstrafik med diesellok hösten 2021 per 2021-09-03 kl 9.00: Bifogad fil 2496
    Tack Martin O, Tobias, Roy och Bjarnulf för kompletteringar och rättelser!
    Det finns fortfarande brister (inte helt fullständig och felaktigheter) i listan, och i några fall undrar jag om det inte är dubbla uppgifter om samma transportupplägg. Men jag bevakar den här tråden om någon vill och kan klarlägga.
    Ny version av listan om godstrafik med diesellok hösten 2021 per 2021-09-06 kl 16. Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Till klarlägganden de senaste dagarna har Rickard Å, Lennart Fransson, Bjarnulf, Bengan och Macadam bidragit vilket jag uppskattar!
    Jag fortsätter att bevaka tråden i händelse du vill bidra till kompletteringar och rättelser. Särskilt loktyper är ju en uppgift som inte går att hämta direkt från tidtabeller.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ny version av listan om godstrafik med diesellok hösten 2021 per 2021-09-06 kl 16. Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Till klarlägganden de senaste dagarna har Rickard Å, Lennart Fransson, Bjarnulf, Bengan och Macadam bidragit vilket jag uppskattar!
    Jag fortsätter att bevaka tråden i händelse du vill bidra till kompletteringar och rättelser. Särskilt loktyper är ju en uppgift som inte går att hämta direkt från tidtabeller.
    Du har tagit med Hector-tåget till Hallstavik. Den gång jag sett det så kom det från Ljusdal. Jag har inte kollat varje vecka, men det har nog gått väldigt sporadiskt, eller så skapas färdplanen så sent så den inte syns på tracker.railit.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Just det, VIDA också.

Alvesta - Nässjö - Hjältevad (Fredagar)

Alvesta - Boxholm (okänd regelbundenhet, gick idag)

Alvesta - Vislanda (ibland...)

Alvesta - Karlshamn (okänt när och vilken väg)

Lindman
    VIDA gör väl rundgång i Hässleholm på sin väg Alvesta-Karlshamn och retur? Lyckas se detta arrangemang nästan varje gång jag är i Hässleholm vid lunchtid. Ber om ursäkt ifall någon redan berättat detta. Kollade bara hastigt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    VIDA gör väl rundgång i Hässleholm på sin väg Alvesta-Karlshamn och retur? Lyckas se detta arrangemang nästan varje gång jag är i Hässleholm vid lunchtid. Ber om ursäkt ifall någon redan berättat detta. Kollade bara hastigt.
    De södergående tåget mellan Alvesta och Karlshamn har en färdväg som varierar beroende på veckodag. Om jag inte misstar mig har runt ett 50-tal gått via Karlskrona under denna tågplaneperiod. Utöver detta förekommer det även södergående Vida-tåg mot Karlshamn via Hässleholm.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hector kör massaved Borlänge - Skärblacka ett par gånger i veckan, går med T66 från Kimstad, i transport sist i tåget fr Borlänge, ibland överstående i Kimstad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Norrköping-Skärblacka trafikeras av GC en gång om dagen alla dagar i veckan. Finspång en gång om dagen helgfri vardag (inte samma tåg som angör Skärblacka). Braviken (endast systemtåg de senaste 5 åren) ca 2-3 gånger per vecka (flera tåg vid varje tillfälle då man kör ut vagnarna i omgångar från Norrköping).

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Uddevalla - Munkedals Bruk kördes med TMX senast jag var där förra veckan!

Passagerare
    Medlem
    jan 2019

Citat Ursprungligen postat av Macadam Visa inlägg
    Borlänge-Mora, Hector, Flera ggr/vecka (tåget går dagligen), T66, Massaved (fr. Lomsmyren)
    Jag var nog lite otydlig, Hectors massavedståg Mora-Borlänge dras oftast av ellok. Ca. 2 dagar i veckan är dragkraften T66. Har tyvärr inte koll på vilka dagar det är diesellok.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Peter I Klippan Visa inlägg
    Som Helsingborgare i grunden har jag också noterat att det senaste tiden sporadiskt gått tåg Hbgb-Ättekulla.
    Verkar inte vara varje vecka ens, men det går trots allt ibland.

Inne på själva Ättekulla var det i alla fall i vintras monterat en stoppbock för korsningen med Bunkalundsvägen.
    Uppe på Långeberga bland frukt och grönt grossisterna vet jag inte när jag såg en vagn sist.

Däremot har man periodvis kunnat se container/trailervagnar stå uppställd vid bangården med rundgångspår utmed E6 vid ICA:s lager.

Så tro mig jag har också funderat mycket på vad det är för transporter på Ättekulla.

Minns från mitten 90-talet, då växlade "SJ" med V5 som vagnuttagning minst en och ibland två gånger om dagen.
    Grafen hade läge för minst tre "VUTar" per dag om jag inte minns fel.
    I praktiken tror jag dock inte att alla tre nyttjades.

//Peter

Skulle GISSA utan något som helst belägg att dessa tåg gått vidare som växling till/från Långeberga industri. Ättekulla industrispår ansluter i ena änden av DP. Långeberga i andra. Spåret till Långeberga har i olika omgångar och omfattning används för uppställning av överflödiga godsvagnar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vännäs - Umeå - Holmsund. GC M - F. T44 och Td.
    Växling i Holmsund SCA Hector Rail, M - L. Osäker loktyp men tidigare av typen 841/T43 och TMX.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Skulle GISSA utan något som helst belägg att dessa tåg gått vidare som växling till/från Långeberga industri. Ättekulla industrispår ansluter i ena änden av DP. Långeberga i andra. Spåret till Långeberga har i olika omgångar och omfattning används för uppställning av överflödiga godsvagnar.
    Kollade upp en stor del av spåren i Ättekulla till fots och med cykel förra sommaren. Ett imponerande industrispårsnät men dessvärre syntes det att det till stor del var oanvänt sedan länge......

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Kollade upp en stor del av spåren i Ättekulla till fots och med cykel förra sommaren. Ett imponerande industrispårsnät men dessvärre syntes det att det till stor del var oanvänt sedan länge......
    Även Långebergaspåren ser imponerande ut. Numera bara för uppställning av överflödiga godsvagnar tydligen..

https://kartor.eniro.se/?c=56.032289,12.770576&z=15

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det intressanta är att ta reda på vad som transporteras på industrispårsnätet och till vilken kund på grund av att de bevisligen finns tåglägen. Det mest sannolika är troligtvis att transporterna har Postnords anläggning som målpunkt på grund av att plankorsningen vid Trintegatan och industrispårsnätet till anläggningen verkar vara i förhållandevis gott skick.

Däremot blir det en utmaningen för min del utredda godstrafikens omfattning. Utöver detta blir det även en förhållandevis stor utmaning att lyckas pricka in en veckodag då jag har ett fritt schema och att godstrafiken kommer gå med stor sannolikhet.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Macadam Visa inlägg
    Jag var nog lite otydlig, Hectors massavedståg Mora-Borlänge dras oftast av ellok. Ca. 2 dagar i veckan är dragkraften T66. Har tyvärr inte koll på vilka dagar det är diesellok.
    De gånger jag har spanat efter tågen till Sveg såg upplaget så här:
    1) tömma vagnar Blg - Mra - Lomsmyren, T66 på morgonen,
    2) tömma vagnar Blg - Mra, Vectron mitt på dagen,
    3) lastade vagnar Lomsmyren - Mra, T66
    4) dubbel lokbyte i Mra, Vectron tar tåget från Lomsmyren tillbaka till Blg
    5) T66 drar tomma vagnar Mra - Sveg, väntar på lastning, och sen drar hela vägen Sveg - Mra - Blg.

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack alla postvagnsresenärer för rättelser och kompletteringar! Den senaste versionen av listan med godstrafik med diesellok (dvs inte växling eller ensamt lok) hösten 2021 per 2021-09-17 finner du här: Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Har du ytterligare rättelser eller kompletteringar tar jag tacksamt emot dem i denna tråd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Tack alla postvagnsresenärer för rättelser och kompletteringar! Den senaste versionen av listan med godstrafik med diesellok (dvs inte växling eller ensamt lok) hösten 2021 per 2021-09-17 finner du här: Godstrafik med diesellok Höst2021.pdf
    Har du ytterligare rättelser eller kompletteringar tar jag tacksamt emot dem i denna tråd.
    Av ett allmänt intresse undrar jag vad som är syftet med listan?

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Av ett allmänt intresse undrar jag vad som är syftet med listan?

Hälsningar
    Axel L
    Bra fråga. Mitt syfte är att skaffa mig en bild av omfattningen av dieselloksdragen godstrafik för ett uppdrag om energieffektivisering inom järnvägen. Det finns ju aggregerad statistik men det här underlaget har redan visat mer om hur godstrafiken bedrivs som går att följa upp. Samtidigt har jag haft tågfotografer i åtanke.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •